X-Received: by 10.140.83.165 with SMTP id j34mr382477qgd.23.1430930472172; Wed, 06
May 2015 09:41:12 -0700 (PDT)
X-Received: by 10.140.83.165 with SMTP id j34mr382477qgd.23.1430930472172; Wed, 06
May 2015 09:41:12 -0700 (PDT)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!
m20no8880372iga.0!news-out.google.com!k20ni1924qgd.0!nntp.google.com!j5no567063
7qga.1!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Wed, 6 May 2015 09:41:12 -0700 (PDT)
In-Reply-To: <c...@g...com>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=46.113.186.98;
posting-account=oxm6WwoAAABbNq-FrLxteMJGewUj6LHu
NNTP-Posting-Host: 46.113.186.98
References: <mh8ves$cno$1@dont-email.me> <55394ebe$0$2196$65785112@news.neostrada.pl>
<utll9ie528x0$.4075y790xj80.dlg@40tude.net> <mhbjqm$e56$9@dont-email.me>
<7e8mljjo71by.34sjf0groi0r$.dlg@40tude.net>
<hw0tj1pzcpz7$.1qg0bsbfmzlg.dlg@40tude.net> <mhbkut$mog$1@dont-email.me>
<1qz3ytmzck47a$.65pokp1dkh32$.dlg@40tude.net>
<mhd85l$a8i$5@dont-email.me> <1d4g5y4o9zrx8.9w9dzwobvz0c$.dlg@40tude.net>
<mhd8jv$a8i$10@dont-email.me>
<12pqdzmw2y7g7$.14dq48iqz7roc$.dlg@40tude.net>
<mhd99g$a8i$17@dont-email.me>
<e...@g...com>
<9...@g...com>
<6...@g...com>
<5549b6fa$0$8383$65785112@news.neostrada.pl>
<a...@g...com>
<6...@g...com>
<554a2ad1$0$8366$65785112@news.neostrada.pl>
<4...@g...com>
<4...@g...com>
<554a3ca4$0$2210$65785112@news.neostrada.pl>
<f...@g...com>
<b...@g...com>
<c...@g...com>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <6...@g...com>
Subject: Re: Radosc z zabijania zwierzat na polowaniu...
From: Penetrator <r...@g...com>
Injection-Date: Wed, 06 May 2015 16:41:12 +0000
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:698679
Ukryj nagłówki
Chiron
Sam widzisz że od wieków twoja sekta nienawidzi zwierząt i zaczyna się sprzeciw w
dobie oświecenia, gdy twoja sekta jest jako zbrodniarz śmierdzący wywalana za państwo
aby nie mogła wpływać i zdegenerować ludzi;
Koty czy psy traciły w mieście swe pierwotne funkcje i stały się narażone na agresje.
To także w mieście ogromną popularnością cieszyły się objazdowe cyrki z dzikimi
zwierzętami, maltretowanymi dla uciechy gapiów. Można powiedzieć, że na jednym
biegunie znajdowały się zwierzęta faworyzowane np. papugi, sroki, pieski i kotki czy
psy na dworach szlacheckich pieszczone aż do przesady. Na drugim biegunie zaś
zwierzęcej doli znajdujemy bezdomne zwierzęta, które przestały być ludzkimi
faworytami. Były one torturowane i zabijane na różne sposoby. Okrucieństwo wynikało z
wierzeń magicznych, chęci wymierzenia kary czy pragnienia zabawy. Zawsze jednak było
związane z systemem wielostopniowych uzależnień. Rodzice znęcali się nad dziećmi, te
zaś odpłacały się w ten sam sposób zwierzętom nie przypadkiem dręczenie zwierząt
zaczyna być potępiane dopiero wówczas, gdy tortury ulegają stopniowej eliminacji z
procesu sądowego, a szkoła stara się ograniczyć chłostanie uczniów. Także polowania
zyskują coraz więcej przeciwników.
Zwierzęta nie pojawiają się w ogóle w naukach moralnych, które tak często występowały
w dobie Oświecenia, choć wówczas ulega odnowieniu wywodzące się z antycznej Grecji
przekonanie, iż istnieje ścisły związek między okrucieństwem przejawianym wobec
zwierząt a ich stosunkiem do bliźnich, między torturowaniem psów czy kotów a
okrucieństwem w ogóle. Tę samą myśl odnajdujemy w Wielkiej Encyklopedii francuskiego
Oświecenia. Czytamy tam, że okrucieństwo wynika m.in. z przyzwyczajenia do rozlewu
zwierzęcej krwi. William Hogarth w swym dziele o okrucieństwie przedstawia stopniową
degradacje ludzkiej moralności: jako dziecko wiesza on koty za ogon na latarni i
żywcem obskubuje ptaki, następnie pasjonuje się walkami kogutów, by stać się
rzeźnikiem a potem mordercą.
|