Message-ID: <3...@p...onet.pl>
Date: Fri, 03 Nov 2000 10:21:01 +0100
From: "Jacek D." <k...@p...onet.pl>
Reply-To: k...@p...onet.pl
Organization: Media Technology
X-Mailer: Mozilla 3.0 (Win95; I)
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Re: odp. oczy
References: <8tm6hd$6d2$1@news.tpi.pl> <8ttrm8$c5o$1@kujawiak.man.lodz.pl>
Content-Type: text/plain; charset=us-ascii
Content-Transfer-Encoding: 7bit
NNTP-Posting-Host: pd57.katowice.sdi.tpnet.pl
X-Original-NNTP-Posting-Host: pd57.katowice.sdi.tpnet.pl
X-Trace: 3 Nov 2000 10:24:36 +0100, pd57.katowice.sdi.tpnet.pl
Lines: 70
X-Complaints-To: U...@n...vogel.pl
Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.tpi.pl!news.vog
el.pl!pd57.katowice.sdi.tpnet.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.medycyna:35081
Ukryj nagłówki
> > 45cm
> Tak bez wzgledu na wielkosc monitora i rodzaj tresci ?
to byla bzdura
nie ma optymalnej odleglosci.
Optymalna jest jak najwieksza, gdy jeszcze dobrze widzisz i oczy sie nie
mecza.
Ale zwiekszajac rozdzielczosc oczy nie maja wybory i musza sie przysunac
do monitora.
Moze zrobic prosty test wpisujac dowolny tekst w wordzie
i zwiekszajac kolejno wielkosc czcionki od 5 do 40
i mierzac odleglosc z jakiej mozesz tekst dobrze odczytac.
Taki odwrotny tekst tablicowy u okulisty.
> > chodzi o styl patrzenia...
> > miekkie czytanie, pojmowanie obrazow
> > to sekret nie przekrwionych oczu
To niestety sa brednie.
> Bardzo mnie to interesuje, prosze o wiecej
> Nalezy zatem zadbac, by byla mozliwie najwyzsza
> (rowne mniejszej wartosci sposrod najwyzszych czestotliwosci,
> z jakimi sa w stanie pracowac monitor i sterujaca nim karta).
> "Ustawienia domyslne (default) karty" to cos skrajnie przeciwnego -
> strategia zachowawcza, najbezpieczniejsza dla systemu,
> a najgorsza dla patrzacego.
nieprawda.
Gdy pracujemy jedynie z tekstami to juz nie ma migoczacych monitorow
ani skaczacych obrazow.
Wzrok sie bardzo meczy przy grach, ogladaniu filmow video z DVD z
odleglosci 50 cm i ogolnie przy ruchomych obrazach, gdy odwiezanie
jest wolne 15 klatek/min. a nie 60.
Wztrok sie meczy przy wykonywaniu precyzyjnej grafiki.
A wynika to z blednej konstrukcji monitorow.
Mianowicie grube szklo monitory kaze oczom sie koncentrowac na dwoch
przesunietych obrazach.
Bezposrednio na obrazie na luminoforze i na obrazie odbitym na szkle.
Odleglosc i rozmycie tych obrazow to kilka milimetrow.
> Zamiast tego lepiej wymiencie caly komputer.
> Zapraszam ! ;-)
Ty lepiej idz do sklepu w ktorym jest 100 roznych monitorow , wlacz
edytor tekstowy czy program graficzny na roznych i sie przetestuj.
Wystarczy ze ktos pracuje z mniejszym kontrastem i jasnoscia i
juz go oczy mecza, a inny ma za jasny monitor i tez go oczy mecza.
itd itd itd.
przyczyn uszkodzenia wzroku od pracy przy monitorze jest kilkadziesiat.
a sama czestotliwosc wplywa jedynie na migotanie.
Ale wiele starych monitorow mialo znow luminofor o innej czulosci
i on sam tlumil migotanie.
Teraz odswiezanie jest szybkie, ale i luminofor jest bardzo szybki ( bo
cienkowarstwowy) i ta dobroc sie znosi.
Poogladaj obraz na starych terminalach bursztynowych, zielonkawych,
czarno-bialych herculesach.
Odswiezanie bylo bardzo wolne, ale oczy sie nie meczyly,
bo warstwa luminiforu byla dostatecznie grupa i jeszcze po wylaczeniu
to przez sekunde lub 2 widac bylo kontury wyswietlanego obrazu.
> > miekko patrzec...
Mikki to moze byc papier toaletowy.
Ale nie wzrok grafika prcujacego na poszczegolnych pikslach.
Wazny jest test praktyczny.
Gdy wchodzimy do grafika, ktory ma grube okulary i siedzi z nosem przy
ekranie, to ten typ monitora , rozdzielczosc i inne parametry sa do
chrzanu.
Gdy wchodzimy do grafika, ktory patrzy z daleka, nie nosi okularow
to znaczy ze sprzet mu oczu nie psuje i jest ok.
|