Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.wp.pl!news.task.gda.pl!not-for-
mail
From: Albert <r...@p...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Rozmowa robota z człowiekiem
Date: Thu, 28 Oct 2004 23:36:34 +0200
Organization: CI TASK http://www.task.gda.pl
Lines: 50
Message-ID: <4...@p...pl>
References: <o...@n...tpnet.pl>
NNTP-Posting-Host: albertus.ds.pg.gda.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: korweta.task.gda.pl 1098999464 7205 153.19.221.2 (28 Oct 2004 21:37:44 GMT)
X-Complaints-To: a...@n...task.gda.pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 28 Oct 2004 21:37:44 +0000 (UTC)
X-Original-Organization: CI TASK http://www.task.gda.pl
X-Accept-Language: en-us, en
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Win98; en-US; rv:1.0.0) Gecko/20020530
X-Organization-Notice: Organization line has been filtered
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:292838
Ukryj nagłówki
Wojciech Morański wrote:
> Napotkałem na następujący problem:
> Buduję automat (program komputerowy), którego zadaniem jest
> udostępnianie bazy wiedzy. Podkreślam wiedzy, a nie danych. Ta wiedza
> jest sobie jakoś zorganizowana - mniejsza o to.
> Użytkownicy takiego automatu będą chcieli otrzymywać odpowiedzi na
> pytania z zakresu tej wiedzy. Użytkownikami systemu są ludzie - więc z
> natury nie można od nich wymagać skrajnej precyzyjności w zadawaniu
> pytań ani też jakiego kolwiek formalizmu.
>
> Problem jest następujący: w jaki sposób prowadzić rozmowę z
> użytkownikiem aby doprecyzować to oco on pyta. Innymi słowy jak na
> podstawie kilku odpowiedzi użytkowika na pytania systemu odkrywać jego
> intencje czy potrzeby. Warunek jest taki, aby użytkowanie systemu było
> przyjazne dla użytkownika.
>
> Czy jest jakaś literatura (najlepiej on-line) traktująca o podobnych
> problemach?
>
> Z góry dziękuję za zainteresowanie
1. problem turinga (czyli komputer "podszywający" się pod człowieka)
jest prawdopodobnie niewykonalny, więc użytkownicy muszą mieć konkretną
i wyraźnie podaną informację o tym że komunikują się z bezduszną maszyną.
2. użytkownicy systemu nie mogą zadawać pytań, ponieważ nie można
oczekiwać jakiegokolwiek formalizmu z ich strony, więc odpytywanie
powinno być zrealizowane w postaci wyboru jednej z kilku (najlepiej
trzech) alternatyw precyzujących kolejno coraz to dokładniej
temat/zakres szukanej wiedzy aż do osiągnięcia
satysfakcjonującej/sprecyzowanej odpowiedzi.
3. wymagane jest wspomaganie człowieka (nauczyciela) w procesie uczenia
się maszyny
(ustalania coraz to trafniejszych odpowiedzi, czyli precyzowania reguł
wnioskowania)
na podstawie informacji zwrotnych od użytkowników, którzy de facto czują
się odpowiedzialny za proces uczenia systemu (np: wewnątrz korporacji).
system bez nauczyciela jest raczej technicznie niewykonalny.
--------
4. tego typu baza wiedzy (na podstawie reguł i wnioskowania) może być
używana wyłącznie w zamkniętym, małym środowisku.
systemy bazy wiedzy otwarte na świat są wciąż budowane na podstawie
preszukiwań tekstowych/słownikowych, a wybór proponowanej odpowiedzi
wciąż zrzucony jest w całości na użytkownika (np: google).
Zdrówko
Albert
|