Schizofrenia - potocznie

1. Data: 2003-01-04 19:25:18

Temat: Schizofrenia - potocznie
Od: "Emu" <E...@c...net> szukaj wiadomości tego autora

Samo słowo schizofrenia w potocznym języku używane jes b. często (tzw.
schiz, albo wprost shizofreniczny itd) Czy sądzicie że ci ludzie ktorzy
takie słowa wypoiwadają znają ich znaczenie; no i jak językiem dziecka
wytłumaczyć, że z tego nie nalezy sie smiac.
Czy osobę ze schizofrenią lub schizofreniczną można łatwo rozpoznać? czy
można jej ulżyć? CZego tak a osoba potrzebuje.

1. Data: 2003-01-04 20:04:01

Temat: Re: Schizofrenia - potocznie
Od: Mema <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sat, 4 Jan 2003 20:25:18 +0100 user Emu napisał(a) newsa
<av7c9b$k41$1@aquarius.webcorp.pl> a ja na to:

>Czy sądzicie że ci ludzie ktorzy
> takie słowa wypoiwadają znają ich znaczenie;

sądzę, ze czesto nie (chociaz potoczne znaczenie nie jest az tak dalekie
od fachowego, tez chodzi o jakies "odszczepienie" lub "rozszczepienie".

>no i jak językiem dziecka
> wytłumaczyć, że z tego nie nalezy sie smiac.

a dlaczego jezykiem dziecka. Przeciez schizofrenia to choroba jak kazda
inna, czy smiejesz się z zapalenia płuc?

> Czy osobę ze schizofrenią lub schizofreniczną można łatwo rozpoznać?

Ech... dla mnie to nie jest az takie trudne, ale ja mam kontakt z takimi
ludzmi na codzien i po jakims czasie pracy z chorymi na schizofrenie
potrafi się juz kogoś takiego "wyczuc na odległosc", w zwykłej, zupelnie
normalnej rozmowie. To są niuanse i chyba nie miejsce tu, zeby o tym
opowiadac. Poza tym, nie chcę, zeby mój post zabrzmiał jak przechwałki.

>czy
> można jej ulżyć?

hmm trudne pytanie.. na pewno ulżą jej leki (jeśli mówimy o chorych na
schizofrenie), akceptacja a co jeszcze? trudno mi mówic, bo to nie ja
cierpie z tego powodu.

>CZego tak a osoba potrzebuje.

mysle, ze tego co kazdy zdrowy człowiek: akceptacji, miłosci,
zrozumienia, bycia obok ...

pozdrawiam

mema

1. Data: 2003-01-04 20:09:49

Od: "Przemyslaw Kunert" <x...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy osobę ze schizofrenią lub schizofreniczną można łatwo rozpoznać?

Nie znam się niestety na tym , ale to chyba zależy od konkretnego
przypadku. Znam pewną osobę która ma schizofrenię. Moje spojrzenie na nią
jest na pewno trochę inne bo wiem o tym, że ta osoba ma schizofrenię ale
gdyby nikt mi nie powiedział to na pewno bym tego nie zauważył.

Na co dzień jest normalną osobą. No może wygląda na lekko rozmarzoną albo
zdołowaną ale teraz dużo ludzi tak wygląda. Sprawy się komplikują gdy
dochodzi do ataków.

> czy można jej ulżyć? CZego tak a osoba potrzebuje.

Przede wszystkim rodzina/bliscy powinni kontrolować czy ta osoba bierze
leki. Nie spożywanie ich prowadzi bardzo szybko do ataków, chociaż
co jakiś czas występują one mimo ich zażywania.

Taka osoba potrzebuje przede wszystkim tego z czym wiążą się jej problemy
emocjonalne. W przypadku który opisuje jest to silna potrzeba bycia
akceptowanym, bycia potrzebnym. Bardzo pozytywnie na stan tej osoby wpłynął
powrót do kościoła oraz praca jako wolontariusz (naucza języków).

Pozatym napewno dużo cierpliwości, wyrozumiałości, ciepła, miłości...

--
pozdrawiam,
[Przemyslaw Kunert]

1. Data: 2003-01-04 20:32:58

Od: "Łukasz Nawrocki" <l...@k...lm.pl> szukaj wiadomości tego autora

schiza - słowo używane bardzo często w środowisku ludzi palących marichuanę,
czy zażywających innych używek. oznacza rozszczepienie z rzeczywistością.
sens bardzo dosłowny z sensem 'schizofreni'.

1. Data: 2003-01-04 20:38:06

Temat: Re: Schizofrenia - potocznie - do MEM'a -
Od: "Emu" <E...@c...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Emu" <E...@c...net> napisał w wiadomości
> [...]
> Czy osobę ze schizofrenią lub schizofreniczną można łatwo rozpoznać? czy
> można jej ulżyć? CZego tak a osoba potrzebuje.

Ja też nie cierpię na schizofrenię, ale najbliższy półroczny blok przejdę
przez ten temat, dlatego pytam...
A co do schizofrennii to bardziej tłumaczę to jako ZAŁAMANIE, ROZBICIE niż
rozszczepienie dlatego, że to rozszczepienie ma dla mnie takie jakies dziwne
znaczenie tu.

1. Data: 2003-01-04 20:40:29

Od: "Emu" <E...@c...net> szukaj wiadomości tego autora

a Kępiński to ładnie określił - ból istnienia. w swojej pracy zresztą; albo
w dedykacji "tym ktorzy wiecej czuja i bardziej cierpia, a ktorych czesto
nazywamy schizofrenikami" - bdb ksiązeczka

1. Data: 2003-01-04 20:52:26

Od: Mema <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sat, 4 Jan 2003 21:38:06 +0100 user Emu napisał(a) newsa
<av7ghm$lmu$1@aquarius.webcorp.pl> a ja na to:

> A co do schizofrennii to bardziej tłumaczę to jako ZAŁAMANIE, ROZBICIE niż
> rozszczepienie dlatego, że to rozszczepienie ma dla mnie takie jakies dziwne
> znaczenie tu.

ja potocznie znam je własnie w podobnym do podawanego przez Łukasza
Nawrockiego sensie: rozbicia, rozszczepienia, "jazdy" psychicznej,
czegos psychodelicznego. w sumie niewiele mam ostatnio do czynienia z
potocznym znaczeniem tego słowa, jako ze "siedzę' w fachowym.

trzymaj sie ciepło na tym bloku. to trudne, ale wazne i ciekawe
doswiadczenie. Myslę, ze da Ci więcej niz teoretyczne rozwazania.

pozdrawiam

mema

1. Data: 2003-01-04 20:56:03

Od: "Emu" <E...@c...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Łukasz Nawrocki" <l...@k...lm.pl> napisał w
wiadomości news:av7gjq$9ks$2@news.onet.pl...
> [...]
> czy zażywających innych używek. oznacza rozszczepienie z rzeczywistością.
> sens bardzo dosłowny z sensem 'schizofreni'.

Samo słowo schizofrenia składa się z dwóch rdzeni - schizo i fren [phren] ,
a co do schizofreników to - ten ich świat jest dla nich rzeczywistością, a
nie krainą marzeń - dlatego też tu wchodzi autyzm jako objaw osiowy. I
myślę, że potocznie podobne ale bardzo powierzchownie i stereotypicznie

1. Data: 2003-01-04 21:17:57

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

Poniewaz kiedys interesowalem sie ta jednostka chorobowa,
wiec ponizej moje luzne uwagi. ;)

Emu:
> Czy osobę ze schizofrenią lub schizofreniczną można
> łatwo rozpoznać?

W zasadzie tak...

> czy można jej ulżyć?

To zalezy. W skrajnych przypadkach - praktycznie jest to
niemozliwe.

> CZego taka osoba potrzebuje.

To takze zalezy.
Niektorym wystarcza oparcie w bliskich.
Niektorych takie ew. oparcie doprowadza do pogorszenia
samopoczucia.

Ogolnie stan schozofrenika przypomina zmiane zdolnosci
postrzegania _relacji_ w otaczajacej rzeczywistosci na 'zakres'
odbiegajacy od ~standardowego.
Otoczenie zwykle odbiera wowczas opisy takiej osoby jako
urojenia oparte na silnych lekach lub manii (czesto przesladowczej).

Bardzo powazna i bardzo ciezka ~choroba z ktorej w zasadzie
nie mozna sie juz calkowicie wyleczyc po ~zapadnieciu na nia.

W ponad 80% przypadkow, pierwsze symptomy zwiastujace
przyszla chorobe pojawiaja sie jeszcze w okresie dojrzewania
(zalamania psychiczne, stany przypominajace depresje...).
W bardzo duzej czesci przypadkow choroba ujawnia sie dopiero
po 30-ce (czyli ~w tzw wieku chrystusowym).

Zwykle osoby chore na schizofrenie sa odbierane zwlaszcza
przez 'dalsze' otoczenie jako 100% zdrowe.

Ogolnie: jedna z najwiekszych zagadek wspolczesnej psychiatrii. :)

Czarek

1. Data: 2003-01-04 21:26:25

Od: l...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> Zwykle osoby chore na schizofrenie sa odbierane zwlaszcza
> przez 'dalsze' otoczenie jako 100% zdrowe.

Może pierwszy, drugi, trzeci rzut choroby jest niedostrzegalny dla otoczenia.
Ale gdybyś widział schizofreników z PDPS. Po latami trwającej chorobie często
są jak warzywa.
Leda

Psycholog pilnie poszukiwany Warszawa
Male sprostowanie dla leniwych i nie tylko czyli ZAPOZNAJMY SIE LEPIEJ :D
Re: To boli. Nie mam nic...
była prostytuką....
obyczaje i ceremonie