Re: Skierowanie do por.chorób zakaźnych

From: tomek wilicki <t...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Skierowanie do por.chorób zakaźnych
Date: Wed, 14 Nov 2007 22:57:00 +0100

Piotr Kasztelowicz wrote:

Może to być np.
> lek z grupy przecihistaminowych drugie lub trzeciej generacji
> (np. loratydyna, ceteryzyna) + montelukast oraz donosowo steryd
> (budezonid lub flutikazon) i ew. preparat do oczu. Po opanowaniu
> ostrych objawów można skierować do alergologa celem rozważenia
> odczulania. W niektórych przypadkach bardzo skutecznym leczeniem
> może być leczenie biologiczne - omalizumab
> (http://pl.wikipedia.org/wiki/Omalizumab) ale jest to leczenie
> bardzo drogie, na ogół realizowane w ramach programów klinicznych

w moim przypadku 100% skutecznym rozwiązaniem było wywalenie z pokoju źródła
alergenów. Problem był taki, że ta alergia wkręcała się niejako
z "opóźnieniem", np parę godzin po wyjściu z domu, jak mnie coś przewiało.
Ciężko było dojść że to akurat u mnie w pokoju.

Bardzo byłoby pomocne, gdyby lekarz właściwie zdiagnozował problem. Wtedy
poszukałbym tego, co mnie uczula, zrobił testy na pyłki roślin, ewentualnie
IgE ogólne (czy jak tam się oznacza stan alergii)

> pewnie miał rację. Jeśli jesteś wegetarianinem to sam sobie zafundowałeś
> ten typ anemii i gdybyś swój wegetarianizm uprawiał rozsądnie wiedziałbyś,
> że powinieneś suplementować braki pewnych substancji w tym wit. B12.
> Też nie biłbym z tego powodu piany tylko pobierał preparaty witaminowe
> zawierające B12 (albo zdecydował się jednak od czasu do czasu jeść
> mięso)

No cóż, nie miał racji - on twierdził, że żadnej anemii nie było i
suplementacja B12 nie miała prawa poprawić stanu zdrowia. Poprawiła,
podobnie jak wyniki krwi, więc nie ma mowy o subiektywności.

Z tą moją B12 jest taki problem, że prawdopodobnie ją tracę albo źle
przyswajam - czy to przez zapalenie błony śluzowej żołądka, czy przez
właśnie pasożyty. Jako że - owszem, suplementowałem regularnie. Inna rzecz,
że ponoć moje suplementy (vegevit i płatki kukurydziane) mają tyle
kobalaminy co bakteria kwasu mlekowego napłakała.

Może powinienem dodać, że miałem ostatnio skierowanie do chirurga układu
pokarmowego, właśnie z powodu problemów z jelitami. Pewnie rodzinne -
ojciec ma wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Chociaż u mnie to raczej
wygląda na lamblie, gorączka, bulgotanie w jelitach + tzw eksplodujący
stolec, do tego cykle poprawy i pogorszenia. To by mogło wyjaśniać, czemu
po 15 latach wegetarianizmu dopiero w ostatnim okresie (kilka miesięcy)
nagle okazało się, że mam niedobory B12. Przy schorzeniach jelit ta
witamina po prostu znika z organizmu i trzeba naprawdę solidnej
suplementacji aby to nadrobić. Przy niektórych schorzeniach przyswajanie w
ogóle jest niemożliwe.

Jeszcze raz, aby była jasność - nigdy żadnej anemii nie miałem, nawet śladu
w morfologii, a jako sportowiec wyczynowy robiłem badania regularnie.
Zresztą, szybko wyszłoby szydło z worka, chociażby w czasie przygotowań do
mistrzostw Polski. Niedokrwistość pojawiła się ostatnio, razem z szeregiem
innych problemów (w tym jelitowych)

Tak czy tak, twardymi faktami jest, że niedobór B12 miałem, kłopoty
zdrowotne z tego powodu były, dwóch lekarzu twierdziło że suplementacja
jest niepotrzebna bo nie ma prawa poprawić stanu zdrowia, nie mieli racji.

> jeśli jesteś wegetarianinem nie ma potrzeby szukania tasiemca aby
> znaleźć powód dle tego typu anemii. Zgadzam się z tym, że część
> lekarzy stwierdzając tego typu anemię nie pyta o dietę albo nie
> pyta wprost czy pacjent nie jest wegetarianinem - z drugiej strony
> "weganie" powinni mieć trochę więcej oleju (oczywiście roślinnego)
> w głowie i informować o tym swojego lekarza i oczywiście jak napisałem
> powyżej rozsądnie substytutować braki pokarmowe

Mam na myśli fakt, że znalazłem w badaniu mikroskopowym jaja pasożyta. Wcale
nie twierdzę, że to on jest przyczyną problemów, niemniej jest.

--
www.vegie.pl