Sok grejpfrutowy a jego wplyw na leki

1. Data: 2004-09-12 10:36:21

Temat: Sok grejpfrutowy a jego wplyw na leki
Od: "Aska" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Ostanio spotkalam się z opinia ze sok grejpfrutowy obniza działanie takich
leków jak nasercowe, na nadciśnienie, anybiotyków a nawet pigulek
antykoncepcyjnych - tylko ze jakos niechce mi sie wierzyc ze np szklanka soku
przed wzięciem leku czy tez po moze spowodowac takie działanie. NIe mówię
oczywiście o piciu go litrami ale tak jak napisałam wczesniej

Moze ktoś z grupowiczów mógłby mi to wyjaśnić ??

Pozdrawiam

Aska

2. Data: 2004-09-12 15:32:06

Temat: Re: Sok grejpfrutowy a jego wplyw na leki
Od: "Piotr" <e...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Po raz kolejny zabiorę głos w sprawie łączenia leków z napojami.

To, co słyszałaś jest prawdą!! Zresz

3. Data: 2004-09-12 15:43:50

Od: "Aska" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Po raz kolejny zabiorę głos w sprawie łączenia leków z napojami.
>
> To, co słyszałaś jest prawdą!! Zresz

ok rozumiem wplyw alkoholu itd na leki ale sok grejpfrutowy ..hmm.......czyzby
ze wzgledu na te specjalne flawonoidy kt w nim występuja ?? i czy wplywa na
obizenie skuteczności wszystkich leków ?? nie mowie tutaj o popjaniu tabletki
alkoholem czyy tez wyzej wymienionym sokiem ale np wypicie szklanki w miedzy
czasie jak juz lek działa etc

i drugie pytanie czystko z ciekawosci jak na razie biore pigulki
antykoncpecujne ze wzgledu na torbiel prawego jajnika czy wyzej wymieniony sok
wplywa takze na ich działanie antykoncepcyjne i jaka jest wtedy procedura
postępowania w przypadku szklanki soku ( moz ekiedys będzie i to potrzebne )
kiedy spytałam o to lekarza ale szczerze mówiac nie wiedzial nawet o co mi
chodzi :))

pozdrawiam Aska

4. Data: 2004-09-12 15:58:08

Od: "Piotr" <e...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

przepraszam, "wysłało mi się" za wcześnie.

Wracając do tematu...

To prawda, że popijanie leków sokiem grejpfrutowym w BARDZO ISTOTNY sposób
wpływa na ich działanie. Zresztą nie dotyczy to tylko soku grejpfrutowego.
Przykładowo, niektórych antybiotyków nie wolno popijać mlekiem.

Już kilka razy zabierałem na grupie głos w sprawie przyjmowania leków.
Powtórzę po raz kolejny: Leki należy popijać WYŁĄCZNIE WODĄ. W niektórych
przypadkach nawet popicie herbatą wpływa na ich działanie. Wynika to z
faktu, że napoje zawierają związki chemiczne, które reagują z lekami i
wpływają na nie w różny sposób.

1. Lek wchłonięty do krwi jest w organizmie metabolizowany (przetwarzany) i
wydalany - głównie przez nerki i wątrobę. Za metabolizm leków odpowiadają
różne enzymy. Proszę sobie wyobrazić, że lek jest przyjmowany z napojem,
który hamuje lub pobudza działanie tych enzymów. W takiej sytuacji efekt
działania leku (i jego skutki uboczne) mogą być nasilone (doprowadzając do
zatrucia po przyjęciu prawidłowej dawki leku) bądź osłabione (wtedy lek nie
spełnia swojego zadania i nie chroni przed efektami choroby). W ten sposób
działa alkohol. Skutki łączenia leków z alkoholem mogą być śmiertelne.

2. Wchłanianie leków przyjmowanych doustnie zachodzi w jelicie. Jest to
skomplikowany proces. Wpływają na niego różne czynniki, jak postać chemiczna
leku, odczyn w jelicie itd. Leki tworzone są w ten sposób, żeby dobrze
wchłaniały się w określonych, przewidzianych w sposobie leczenia warunkach.
Jeśłi zmienimy te warunki lek nie wchłonie się, nie będzie działał co
spowoduje nasilenie choroby i różne inne skutki. Przykładem może być
przyjmowanie antybiotyków z grupy tetracyklin z mlekiem. Mleko zawiera wapń.
Wapń reaguje z tymi antybiotykami w taki sposób, że stają się one
niewchłanialne - po prostu są wydalane z kałem i nie działają. Dlatego
antybiotyki te przyjmuje się na długo przed lub po posiłku, żeby uniknąć
kontaktu z wapniem (i innymi podobnymi składnikami) z pożywienia.

3. Powszechnie wiadomo, że niektóre leki uczulają. Przykładem może być
Pyralgina, dość popularny lek przeciwbólowy dostępny bez recepty. Kiedy
przyjmujemy go z mlekiem łączy się on z białkiem i w ten sposób znacznie
zwiększa ryzyko uczulenia.

4. Sok grejpfrutowy zawiera dobroczynne związki zwane flawonoidami. Tak się
jednak składa, że wpływają one hamująco na enzymy przetwarzające leki w
organizmie. W ten sposób dochodzi do zwiększenia stężenia tych leków we krwi
(bo są wolniej usuwane) i nasilenia objawów toksycznych. Wpływ soku na leki
zaobserwowano niedawno, bo dopiero w 1989 roku. Wykazano, że wpływ soku jest
BARDZO ZNACZNY już po wypiciu jednej szklanki w okresie do jednej godziny po
przyjęciu leku. Wpływ ten dotyczy bardzo wielu leków, m.in. sterydów,
neuroleptyków, leków przeciwnadciśnieniowych, przeciwhistaminowych i innych.

Pozdrawiam
Piotr

5. Data: 2004-09-12 16:00:09

Od: "Piotr" <e...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak jak pisałem:

GENERALNA ZASADA: popijać leki wyłącznie wodą!

Pozdrawiam
Piotr

6. Data: 2004-09-12 17:06:38

Od: "Aska " <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> neuroleptyków, leków przeciwnadciśnieniowych, przeciwhistaminowych i innych.

dziękuję bardzo za wyczerpującą odpowiedź :) wprawdzie nie chodziło mi o
popijanie leków sokiem ale ogólnie o działanie soku na lek w trakcie jego
przyjmowania dzieki tej odpowiedzi wiem co i jak itd Prz następnej wizycie
wyptam jeszcze lekarza jak to jest w przypadku tabletek antykoncepcyjnych -
sok grejpfrutowy lubię od casu do czasu wypic :)) nie popijac leków a wypic w
trakcie ich przyjmowania

pozdrawiam

Aska

7. Data: 2004-09-12 17:11:03

Od: "justy" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

w przypadku części leków wystarczy nawet jedna szklanka soku.
24 h odstępu miedzy sokiem a lekiem (niektórymi) to za mało.
leki popija się wyłącznie wodą (i to zwykłą, a nie np. wysokozmineralizowaną
wodą uzdrowiskowa)

8. Data: 2004-09-12 20:23:09

Od: "ulast" <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <e...@w...tlen.pl> napisał w wiadomości
> przepraszam, "wysłało mi się" za wcześnie.
>
> Wracając do tematu...
(...)

Dziękuję,
przy okazji pozwoliłam sobie skopiować i zachować, Twój wyjaśniający wiele
moich wątpliwości
post :-)

Pozdrawiam
Ula (ulast)
www.ulast.prv.pl

9. Data: 2004-09-12 20:50:36

Od: "Piotr" <e...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ależ proszę bardzo, kopiuj ile chcesz i wysyłaj gdzie się da :-). Możesz
zrobić z tego nawet łańcuszek, tylko dopisz na końcu coś o spełnieniu marzeń
;-). Może przyczyni się to do większej świadomości zdrowotnej naszego
społeczeństwa.

Pozdrawiam
Piotr

10. Data: 2004-09-13 05:09:10

Od: "ulast" <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
marzeń
> ;-). Może przyczyni się to do większej świadomości zdrowotnej naszego

:-)
No to mnie rozśmieszyłeś od rana.... ;-)))

Ula (ulast)
www.ulast.prv.pl

niedrożny nos - zabieg ??
namiary na proktologa w wawie