Solar metodą amatorską - pytań kilka

1. Data: 2005-03-24 22:04:09

Temat: Solar metodą amatorską - pytań kilka
Od: Andrzej Stachurski <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Postanowiłem zbudować coś takiego, zasięgnąłem wiedzy tu i ówdzie ale
nie znalazłem odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy rurki w solarze lepiej dać 15mm czy 18mm (czy może też cieńsze
lub grubsze)
2. Czy w związku z pyt 1, rurki w instalacji doprowadzającej mają być
cieńsze, czy też grubsze od tych w kolektorze?
3. Jak lepiej połączyć rurki w solarze: szeregowo (w wężownicę) czy też
równolegle (w drabinkę)

Dane pomocne do uzyskania odpowiedzi: całkowita długość instalacji
doprowadzającej: 20m. Planowany kolektor 2m2 (może później drugie 2m2)
Bojler 150l (może wymienię na większy ale wtedy też dołożę drugi kolektor)

Dziękuję z góry tylko za rzeczowe podpowiedzi

Pozdrawiam:
--
Andrzej Stachurski
andrstac*@*wp.pl

2. Data: 2005-03-25 10:37:57

Temat: Re: Solar metodą amatorską - pytań kilka
Od: "Jd." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Andrzej Stachurski" <a...@i...pl> wrote in message

> nie znalazłem odpowiedzi na następujące pytania:
> 1. Czy rurki w solarze lepiej dać 15mm czy 18mm (czy może też cieńsze
> lub grubsze)

Im grubsze tym lepiej - większa powierzchnia pochłaniająca ciepło.

> 2. Czy w związku z pyt 1, rurki w instalacji doprowadzającej mają być
> cieńsze, czy też grubsze od tych w kolektorze?

Rurki w instalacji mają byc dopasowane do zakładanego przepływu.

> 3. Jak lepiej połączyć rurki w solarze: szeregowo (w wężownicę) czy też
> równolegle (w drabinkę)

Raczej równolegle - mniejsze opory przepływu, więc mniejsza pompa obiegowa.

> Dane pomocne do uzyskania odpowiedzi: całkowita długość instalacji
> doprowadzającej: 20m. Planowany kolektor 2m2 (może później drugie 2m2)
> Bojler 150l (może wymienię na większy ale wtedy też dołożę drugi kolektor)

Jak będziesz robił automatykę do tego?
Bojler z wymiennikiem czy cała instalacja pod wodą wodociągową?

Ja ze swej strony sugerowałbym dać 2 bojlery - pierwszy (od strony zasilania
wodociągowego) grzany kolektorem, drugi elektrycznie lub w inny tradycyjny
sposób.

--
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom

3. Data: 2005-03-25 11:31:47

Od: "Jd." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jd." <j...@i...pl> wrote in message

> Im grubsze tym lepiej - większa powierzchnia pochłaniająca ciepło.

Jeszcze jeden luźny pomysł - może zamiast rurek dać tam po prostu panelowy
grzejnik stalowy - odpada mrówcza praca z wykonaniem reflektora i lutowaniem
rurek...

--
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom

4. Data: 2005-03-25 11:38:11

Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Im grubsze tym lepiej - większa powierzchnia pochłaniająca ciepło.

W oryginalnej konstrukcji rurki maja radiatory zwiekszajace powierzchnie.

> Rurki w instalacji mają byc dopasowane do zakładanego przepływu.

Ktory jest nieduzy.

> Raczej równolegle - mniejsze opory przepływu, więc mniejsza pompa obiegowa.

Przy tak malym przeplywie nie ma wielkiego znaczenia. W praktyce pompa
bedzie i tak pracowala w trybie b. krotko wlaczona i dlugo wylaczona.

> Jak będziesz robił automatykę do tego?
> Bojler z wymiennikiem czy cała instalacja pod wodą wodociągową?

Instalacja solarna musi byc wypelniona glikolem - inaczej zima ci zamarznie.

> Ja ze swej strony sugerowałbym dać 2 bojlery - pierwszy (od strony zasilania
> wodociągowego) grzany kolektorem, drugi elektrycznie lub w inny tradycyjny
> sposób.

Ale prosciej i taniej dac jeden z dwoma wezownicami.

Teraz takze forum dyskusyjne
Zobacz, wyslij uwagi, dolacz sie do projektu.

5. Data: 2005-03-25 18:23:02

Od: "McBeth" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ale prosciej i taniej dac jeden z dwoma wezownicami.
Tak sobie mysle, ze jesli bedzie sie ogrzewac solarami wode w bojlerze
"wstepnym" to jest duzo wiekszy zakres temperatur uzytecznych medium
ogrzanego w solarze. Np. mając wode 10stC i glikol 20stC juz pozyskujemy
energie. Przy jednym bojlerze to nie zadzaiała i solar bedzie mniej wydajny
(obawiam sie, ze woda zimna bedzie sie mieszac z ciepla w bojlerze i "zimna"
podgrzewana solarem bedzie cieplejsza niz w rozwiazaniu dwubojlerowym).
To tylko takie przemyslenia, bo tez zastanawiam sie nad oboma wariantami.

Pozdrawiam
Adam

6. Data: 2005-03-26 11:53:18

Od: "atryda" <giudichar[tnij_wasc_wstydu_oszczedz]@o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> "zimna"
> podgrzewana solarem bedzie cieplejsza niz w rozwiazaniu dwubojlerowym).

o czym wogole jest tu mowa.. bo cos nie rozumiem.. bojler z wezawnica (lub
lepiej dwoma) zasilany jest woda bierzaca np z wodociagow a poprzez
nagrzewnice ogrzewana solarem nagrzewamy ta wode .. jakos nie wyobrazam
sobie grzania wody na bierzaco poprzez solar to bez sensu.. bojler potrzebny
jest nam do magazynowania ciepla ktore zabierzemy sloncu .. mam taki uklad
jesli sa zainetesowani to z mila checia porobie i zdjecia i opis..

7. Data: 2005-03-26 13:08:09

Od: "pluton_" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

> jesli sa zainetesowani to z mila checia porobie i zdjecia i opis..

Pewnie, ze sa :)

Nullification

8. Data: 2005-03-26 20:47:13

Od: "Jd." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "atryda" <giudichar[tnij_wasc_wstydu_oszczedz]@o2.pl> napisał w
wiadomości news:d23ioa$fuo$1@nemesis.news.tpi.pl...

> o czym wogole jest tu mowa.. bo cos nie rozumiem..

O tym czy dać jeden bojler czy dwa.

> bojler z wezawnica (lub lepiej dwoma) zasilany jest woda bierzaca np z
> wodociagow a poprzez nagrzewnice ogrzewana solarem nagrzewamy ta wode ..

No właśnie lepiej dwa bojlery - wstępne podgrzanie słoneczne, końcowe
elektryczne lub gazowe/olejowe/węglowe.

> jakos nie wyobrazam sobie grzania wody na bierzaco poprzez solar to bez
> sensu..

Oczywiście że raczej bez sensu wyłaczając widywane na działkach instalacje
gdzie solar jest jednocześnie bojlerem - jest to po prostu pomalowaną na
czarno beczką ;)

--
==========###-###*###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

9. Data: 2005-03-26 21:10:39

Od: "atryda" <giudichar[tnij_wasc_wstydu_oszczedz]@o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> O tym czy dać jeden bojler czy dwa.

> No właśnie lepiej dwa bojlery - wstępne podgrzanie słoneczne, końcowe
> elektryczne lub gazowe/olejowe/węglowe.

a niby dlaczego lepiej 2 bojlery? tak jak ktorys z moich przedmowcow
powiedzial 1 bojler z 2-ma wezownicami i grzalka elektryczna wbudowana .
tylko tak .. 2 bojlery to zawsze wyzszy koszt i wyzsze straty ciepla w moim
przypadku mam jeden i jak wczoraj byla pogoda to sie elegancko nagrzal a
dzis brak sloneczka wiec korzystam z tego co zmagazynowalem.. no chyba ze
mamy mniejsze mozliwosci inansowe i na razie jeden a potem drugi.. trzeci..
tak tez mozna i wbrew pozorom to nie jest glupi pomysl :)

Fotel skórzany -naprawa?
Wykonam ocieplenie dachu
trzeszczaca podloga...
Zmywarka AMICA ZIS2450 Problem