Re: Sosna mamucia???

1. Data: 2001-05-29 06:49:34

Temat: Re: Sosna mamucia???
Od: <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sequoia - na (tylko) zachodnich zboczach Sierra Newada (największe -
objętościowo - drzewa na świecie)
http://www.sequoia.national-park.com/
Przykładowe wymiary do ogródka (na zboczach...): wysokość: 90 m waga pnia: 1385
ton, obwód przy ziemi: 33m. Wiek 2300-2700 (!) lat.

Coast Redwood (Sequoia sempervirens) - nad oceanem (najwyższe drzewa na świecie)
http://www.areaparks.com/redwood/flora.html

Jedno z nich można zobaczyć w Parku Oliwskim.

2. Data: 2001-05-29 07:39:50

Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

j...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
> ton, obwód przy ziemi: 33m. Wiek 2300-2700 (!) lat.
>
> Coast Redwood (Sequoia sempervirens) - nad oceanem (najwyższe drzewa na świecie)

No to teraz mam pytanie? Który z Was mi mšci w głowie:
Sekwoja z Sierra Nevada - 90m (a miała rosnšć tylko nad oceanem)
Sekwoja z Coast Redwood - najwyższe drzewo na swiecie (ale podobno to kurdupel z
tylko 112 metrami )
Mamutowiec (Sequoiadendron giganteum) z Sierra Nevada - 135 m (to on nie jest
najwyższy?)
Jak ja to mam wg metrażu i miejsca stania rozpoznawać??
A jeszcze wytłumaczyć to temu znajomemu, który chce to koniecznie mieć w ogródku.
:-))))))))))))))))
Pozdrawiam :-)))))))))))))
Janusz

3. Data: 2001-05-29 08:38:40

Od: <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Widziałem i dotykałem obu ale nie mierzyłem - problemy techniczne :). W Polsce
moga rosnąć inaczej. Zapraszam znajomego do Parku Oliwskiego.

4. Data: 2001-05-29 16:28:22

Od: "Krzych Baggins" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Janusz Czapski <j...@l...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@l...pl...

> A jeszcze wytłumaczyć to temu znajomemu, który chce to koniecznie mieć w
ogródku.
> :-))))))))))))))))
> Pozdrawiam :-)))))))))))))
> Janusz

Witam,
Powiedz mu, żeby kupił sobie sadzonkę i przerobił na bonsai -
dziesięciokrotnie mniejszy sequoiadendron będzie miał w końcu tylko 13,5 m i
da się owinąć słomą w czasie mrozu ;-)))

Krzych Baggins
7 Bagshot Row, Hobbiton, Shire

5. Data: 2001-05-31 18:56:14

Od: Anna Appa <p...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

> Rozne (mi dostepne) zrodla w tym encyklopedyczne okreslaja zgodnie

Sequoia sempervirens (Redwood) jako najwyzsze drzewo iglaste swiata. Wysokosc
ostateczna
okolo 110 m.Wystepowanie- zachodnie wybrzeze USA od Monterey w Kalifornii do
poludniowego Oregonu. W Europie (w parkach) osiaga okolo 20 m wysokosci. Po scieciu,
na pniu nowy odrost.
Najstarsze sa szacowane na 3500 lat.

Sequoiadendron giganteum jako najbardziej potezne obietosciowo drzewo swiata.Wysokosc
ostateczna do 90 m. Wystepowanie tylko w Sierra Nevada w Kalifornii.W Europie (w
parkach) osiaga okolo 50 m wysokosci.W wieku okolo 2500 masa drewna do 1600 m3.
Najstarsze jest szacowane na 3800 lat.

Pierwsze drzewo przypomina mi sosne, drugie thuje.

Pozdrawiam
Piotr
Ps. Twoj znajomy mowil o Sequoia sempervirens. Raz zainwestuje, choinka rok w rok
przez tysiace lat, a pien zawsze ten sam. Jezeli zakupi drugie, tez niczego nie
straci, z ta tylko roznica, ze premie otrzyma nie w ratach, a w calosci. O jakich to
inwestycjach ludzie nie mysla.

Co mi żre???
Sosna mamucia???
Młody tulipanowiec