Sprzymierzeńcy leszczynowego sadownika

1. Data: 2003-01-25 13:30:47

Temat: Sprzymierzeńcy leszczynowego sadownika
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hejka. Ponieważ Hehehe na poważnie bierze się do zakładania sadu,
plantacji leszczyny (może czegoś innego, jak się namyśli) myślę, że warto
pamiętać, iż w sadach i na plantacjach krzewów istnieją dobre warunki do
zwalczania szkodników za pomocą metod biologicznych.
Dotychczasowa praktyka wykazała, że w sadach klimatu umiarkowanego
największe szanse ograniczenia liczebności szkodników za pomocą organizmów
żywych daje wykorzystanie miejscowej, występującej w danym terenie fauny
pożytecznej.
Aby przynęcić do sadów złotooki, biedronki i inne owady drapieżne i
pasożytnicze należy uprawiać rośliny miododajne
(gryka,koper,gorczyca,rzepak), bowiem nektar, pyłek kwiatowy i spadź są dla
nich ważnym źródłem pokarmu.
Przede wszystkim w sadach nie należy niszczyć herbicydami dzikiej
roślinności zielnej, wyrastającej wzdłuż ogrodzenia, melioracyjnych rowów
czy nieużytków (przed dojrzeniem nasion należy je skosić). Wiele tych roślin
wydziela w czasie kwitnienia nektar, a w ciągu całego roku daje schronienie
owadom pożytecznym.
Wokół sadu wskazane jest wysadzanie drzew i krzewów, które wydzielają
nektar, lub są podatne na występowanie mszyc, takich jak: bez czarny,
kalina, kruszyna, czeremcha oraz wierzba iwa,. Mszyce są wspaniałym
pożywieniem dla entomofagów i wydzielają jednocześnie spadź.
Możliwość występowania owadów pożytecznych w naszym sadzie jest ściśle
związana z ich liczebnością w najbliższym otoczeniu. Sad rosnący na obszarze
ubogim pod względem biocenotycznym, ma mniejsze szanse na zasiedlenie przez
owady niszczące szkodniki, niż sad zlokalizowany na terenie urozmaiconym,
silnie zadrzewionym o zróżnicowanej roślinności zielnej. (za: Ed. Niemczyk
IS Skierniewice).

Pozdrawiam pożytecznie Ja...cki

2. Data: 2003-01-25 16:38:31

Temat: Re: Sprzymierzeńcy leszczynowego sadownika
Od: "Jacek Biernacki" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> silnie zadrzewionym o zróżnicowanej roślinności zielnej. (za: Ed. Niemczyk

Mszyce pożyteczne? W książkach jest co innego. Mianowicie ułatwiają wnikanie
w rośliny organizmów szkodliwych. Więc mam je zwalczać, czy nie?

3. Data: 2003-01-25 19:08:00

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:b0uefg$qhe$1@news.tpi.pl Jacek Biernacki
<j...@p...onet.pl> napisał(a):

> Mszyce pożyteczne? W książkach jest co innego. Mianowicie ułatwiają
> wnikanie w rośliny organizmów szkodliwych. Więc mam je zwalczać, czy nie?

Hejka, po pierwsze tnij posty, a po drugie nigdzie nie napisałem, że
mszyce są entomofagami - chyba nie zrozumialeś dokładnie treści mojej
wiadomości.
Pozdrawiam Ja...cki

PS. Zobacz jak pozytywne zdanie o mszycach mają mrówki :-)

4. Data: 2003-01-25 20:40:06

Od: "Jacek Biernacki" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wiadomości.

Mszyce są wspaniałym
> pożywieniem dla entomofagów i wydzielają jednocześnie spadź.
Dlatego pytałem, czy je zwalczać. I jeszce jedno: jak przyciągnąć bzygi?

5. Data: 2003-01-26 13:36:30

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:b0uskg$l22$1@news.tpi.pl Jacek Biernacki
<j...@p...onet.pl> napisał(a):

> Mszyce są wspaniałym
> Dlatego pytałem, czy je zwalczać.

Jakby Ci to wytłumaczyć? ;-) Masz na np. jabłoni w ogrodzie mszyce.
Przylatuja owady pożyteczne, składają jaja, larwy zżerają Twoje mszyce. No i
co dalej? Mają zdechnąć z głodu? Nie, muszą znaleźć pożywienie gdzie
indziej, aby przylecieć do Twojego ogrodu, gdy za jakiś czas znowu pojawią
się mszyce.

I jeszce jedno: jak przyciągnąć bzygi?

Myślałem, że wynika to z tego, co napisałem w głównej wiadomosci tego
wątku.
Pozdrawiam Ja...cki

6. Data: 2003-01-27 13:38:57

Od: "Majka" <m...@z...szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" napisał
> [...]
roślin
> wydziela w czasie kwitnienia nektar, a w ciągu całego roku daje

A czy te dobroci i luksusy nie będą także przyciągać "tych złych" ?
Szkodniki chyba lubią podobne jedzonko co owady pożyteczne?

Ciemna Majka

7. Data: 2003-01-27 17:51:06

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:b13cqf$i4c$1@news.tpi.pl Majka
<m...@z...szczecin.pl>napisał(a):

> A czy te dobroci i luksusy nie będą także przyciągać "tych złych" ?
> Szkodniki chyba lubią podobne jedzonko co owady pożyteczne?

Hejka. "Te złe" to same przylezą (przylecą) :-( - i bez przyciągania.
Pozdrawiam szaro i ciemno Ja...cki

8. Data: 2003-01-27 19:01:35

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message news:b13rhi$jai$1@news.tpi.pl...

> Hejka. "Te złe" to same przylezą (przylecą) :-( - i bez przyciągania.

Nie jest az tak zle. Jak nie beda mialy co jesc to przyleca i odleca.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

9. Data: 2003-01-27 19:44:56

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:jmfZ9.61033$i73.14694166@twister.neo.rr.com Michal
Misiurewicz <m...@i...rr.com> napisał(a):

> Nie jest az tak zle. Jak nie beda mialy co jesc to przyleca i odleca.

Hejka, czyżbyś Michale wykonał zmasowany oprysk Roundupem i nie zostało
nic zielonego na ząb? :-)
Pozdrawiam wietrznie Ja...cki

Pilnie poszukuje liscie palmy
krus