Statut PFON

1. Data: 2003-08-02 13:32:27

Temat: Statut PFON
Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przekazuję niżej do wiadomości Grupy treść listu jaki pozwoliłem sobie
wysłać do czterech organizacji wymienionych w "Liście otwartym" jako
organizatorzy Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych, oraz do pięciu
organizacji, które sygnowały wspomniany "List otwarty", a także do
redakcji gazet "Rzeczypospolitej" oraz "Gazety Wyborczej" i również do
Pana Posła W. Walendziaka i Pani Senator G. Staniszewskiej.
Zamieszczone dane osobiste mogą być przez Uczestników Grupy przyjęte z
niesmakiem, ale zamieściłem je, by w dobie kiedy w Internecie krąży
mnóstwo spamu, list mój bardziej uwiarygodnić. Przy tym chciałbym
nadmienić, że nie jestem ekshibicjonistą ani też nie mam zwyczaju
podkreślania jakichś realnych czy wyimaginowanych zasług, dlatego w
zwyczajny sposób proszę potraktować tę część mojego listu. Na końcu
listu zamieściłem moje pełne dane adresowe do wiadomości Adresatów i
tutaj je pomijam, bo nie mają one znaczenia na Grupie, ale mogą
ewentualnie być istotne dla tych, do których wysłałem listy.
Do gazet i parlamentarzystów wysłałem ten list do wiadomości, bo jest
oczywiste, że ludzie ci nie zrobią za nas tego, co powinniśmy zrobić
sami.
Świnoujście, 2 sierpnia 2003

Szanowni Państwo,

Do napisania niniejszego listu skłonił mnie "List
otwarty do Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych" opublikowany na
stronie Fundacji Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo
http://www.idn.org.pl/ .

Na początku chciałbym się przedstawić. Jestem osobą
niepełnosprawną ruchowo (hemiplegia prawostronna) i posiadam
orzeczenie wydane przez orzecznika ZUS o znacznym stopniu
niepełnosprawności oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji.
Posiadam wykształcenie wyższe i przed momentem stania się osobą
niepełnosprawną wykonywałem zawód inżyniera geodety.

Dzięki znajomości języka francuskiego i angielskiego oraz
zainteresowania problematyką środowiska osób niepełnosprawnych, w 2002
roku zgłosiłem akces do Europejskiego Forum Niepełnosprawności jako
członek indywidualny. Na mocy decyzji podjętej przez Radę Dyrektorów
EDF na Konferencji w Kopenhadze (w czasie prezydencji duńskiej w UE),
kandydatura moja została zaaprobowana i od 1 stycznia 2003 stałem się
członkiem indywidualnym EDF (jak dotąd chyba jedynym z Polski), co
łatwo sprawdzić na stronie:
http://www.edf-feph.org/en/about/membership/memli.ht
m .

Mam 61 lat, nie pełnię żadnych funkcji w organizacjach osób
niepełnosprawnych, choć jestem zwykłym członkiem Stowarzyszenia Pomocy
Osobom Niepełnosprawnym w Świnoujściu, oraz zgłosiłem akces do
nowopowstałego stowarzyszenia osób niepełnosprawnych związanych z
Internetem, które powstało w lipcu tego roku na Konferencji w
Ustroniu.

W mojej działalności nie korzystam z żadnych funduszy pomocowych,
sponsorów, o takie środki nie ubiegam się i wszystkie koszty
podejmowanej przeze mnie działalności pokrywam we własnym zakresie.

Nie pretenduję również do udziału we władzach jakiejkolwiek
organizacji.

Moja aktywność w dziedzinie związanej ze
społecznością osób niepełnosprawnych w Polsce sprowadza się aktualnie
do wykonywania tłumaczeń tekstów poświęconym osobom niepełnosprawnym
oraz problemowi niepełnosprawności zawartych na stronie internetowej
Unii Europejskiej, a w szczególności części będącej w gestii Dyrekcji
Generalnej Zatrudnienia i Spraw Społecznych UE :
http://europa.eu.int/comm/employment_social/soc-prot
/disable/index_en.htm
zatytułowaną: "Equality of Opportunity for People with Disabilities".

Tłumaczeń dokonuję w oparciu o udzielone pisemnie przez Dział
Copyright UE prawa autorskie przekładu ważne do 2006 roku.

Tłumaczone materiały zamieszczane są na stronie poświeconej osobom
niepełnosprawnym i redagowanej przez takie osoby pod adresem:
www.psi.proinfo.pl .

Jako członek indywidualny EDF dokonuję również
tłumaczeń tekstów zamieszczanych na stronach EDF
(http://www.edf-feph.org/en/welcome.htm ). Teksty te mam zamiar
udostępnić środowisku osób niepełnosprawnych na stronie internetowej,
która zostanie założona moim własnym sumptem i która będę redagował
osobiście.

Mając na względzie fakt, że wszystkie kraje Unii Europejskiej, w tym
kraje na drodze rychłej akcesji do UE mają swoje przedstawicielstwa
środowisk osób niepełnosprawnych w EDF jako członków pełnych (lub
obserwatorów na etapie akcesyjnym) i zwanych Krajowymi Radami Osób
Niepełnosprawnych - postanowiłem w pierwszej kolejności dokonać
tłumaczenia Statutu EDF oraz Regulaminu Wewnętrznego EDF. Tłumaczenia
tych dokumentów są w moim posiadaniu i gotów jestem je udostępnić
każdemu zainteresowanemu procesem tworzenia organizacji, która byłaby
reprezentacją polskiego środowiska osób niepełnosprawnych. Dokumenty o
których wspominam, a mianowicie Statut i Regulamin EDF są ważne z dwu
powodów:
a) Statut określa jakie warunki musza być spełnione przez
organizację krajową, która ma uzyskać status członka pełnego w EDF, a
ponadto
b) obydwa dokumenty, po ich odpowiedniej adaptacji do warunków
krajowych, mogą służyć jako wzór nie tylko dokumentu, ale także
opartego na zasadach demokratycznych schematu organizacyjnego.
Praktyka w tym względzie stosowana w Polsce wskazuje wyraźnie na
powielanie wzorców pochodzących z minionej epoki, które to wzorce
zasługują na krytykę i nie mogą równać się z rozwiązaniami
przyjmowanymi przez kraje o rozwiniętym i ugruntowanym systemie
demokratycznym.

Po lekturze wspomnianego "Listu otwartego" muszę dać
wyraz swojemu oburzeniu, bowiem przyjęty bez szerszej konsultacji
Statut PFON ma charakter dyskryminujący dziesiątki lokalnych
stowarzyszeń osób niepełnosprawnych. Mogę zgodzić się, że inicjatywa
organizacyjna PFON wyszła ze strony najsilniejszych związków i
stowarzyszeń osób niepełnosprawnych, bowiem one przygotowane są
najlepiej do przejęcia trudów organizacyjnych, to jednak co zrobiono
dotychczas może tylko dodatkowo zantagonizować środowisko osób
niepełnosprawnych w Polsce i to w dodatku w momencie, kiedy spójność
środowiska w działaniu na rzecz całego środowiska jest rzeczą którą
trudno przecenić.

Ponadto cytowane postanowienia Statutu (niestety nie mam dostępu do
pełnego tekstu tego dokumentu) stoją w wyraźnej sprzeczności ze
Statutem EDF i jeżeli nie ulegną zmianie, będą, co najmniej z mojej
strony, powodem wystąpienia do władz EDF o zdyskwalifikowanie takiej
organizacji która przypisuje sobie reprezentację całego środowiska
osób niepełnosprawnych w Polsce. Nie wiadomo czy świadomość takiego
stanu rzeczy mają ci , którym powierzono lub którzy podjęli inicjatywę
utworzenia organizacji, która z założenia ma przemawiać w imieniu
całego środowiska.

Zmiana przyjętego obecnie Statutu PFON zostanie z pewnością wymuszona,
ale w takiej formie jak w cytowanych fragmentach "Listu otwartego" nie
powinien on (Statut) ujrzeć światła dziennego, ponieważ stał się już
obecnie powodem poderwania zaufania (i tak niezbyt wielkiego) do
tworzenia organizacji aspirującej do tego, by stanowić reprezentację
środowiska. Byłem świadkiem stwierdzeń w rodzaju: "- po co nam jeszcze
jedna czapa organizacyjna.". Można polemizować z takimi
stwierdzeniami, ale świadczą one o braku zaufania do tych, którzy w
imieniu wspólnych interesów środowiska mogliby załatwiać własne
interesy. Mechanizmy zapobiegające takim możliwościom nadużyć
znajdziemy w cytowanych przeze mnie dokumentach EDF, a mianowicie
Statucie i Regulaminie Wewnętrznym.

Reasumując to, co napisałem wyżej, oświadczam, że w
pełni solidaryzuję się z "Listem otwartym do Polskiego Forum Osób
Niepełnosprawnych" oraz opiniami organizacji, które są jego
sygnatariuszami oraz wyrażam swój protest przeciwko zastosowanym
manipulacjom mającym na celu wyeliminowanie lokalnych organizacji osób
niepełnosprawnych - wbrew wymaganiom stawianym przez Europejskie Forum
Niepełnosprawności (EDF).

Treść powyższego przekazuję pocztą internetową do wszystkich
Organizacji osób niepełnosprawnych, których to dotyczy, a także
innych, które mogą być przedstawionym problemem zainteresowane.

Ponadto list mój kieruję do gazet, które podejmują tematykę
niepełnosprawności w Polsce, a także do tych przedstawicieli
Parlamentu (Sejmu i Senatu), którzy według mojej wiedzy są w jakimś
stopniu zainteresowani problematyką niepełnosprawności w Polsce.
--
Zbig A G

2. Data: 2003-08-02 16:24:23

Temat: Re: Statut PFON
Od: "Karol Mysiukiewicz" <w...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Siema!
Dzisiaj trafiła i do mnie ta informacja że:
K.M.>(Powstalo Polskie Forum Osob Niepelnosprawnych.
O niepokojach z tym zwiazanych mozna przeczytac na stronie
http://www.idn.org.pl/varia/do_PFON.htm
Krzysztof Markiewicz)<
W pełni zgadzam się z panem Zbigniewem Andrzejem Gintowtowem.
To jest skandal, że ktoś rości sobie prawo do wypowiadania się w moim
imieniu.
To nie jest reprezentacja Niepełnosprawnych, tylko reprezentacja tych
organizacji.
A ciekawe jak mają się do tego standardy Unii Europejskiej jaki pisze pan
Zbigniew to nie są one przestrzegane. Może komuś się pomyliła Unia
Europejska z ERWPG.
Karol Mysiukiewicz

3. Data: 2003-08-02 18:50:48

Od: "budrys" <b...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

"Karol Mysiukiewicz" <w...@N...gazeta.pl> schrieb im Newsbeitrag

Witam.

> [...]
> A ciekawe jak mają się do tego standardy Unii Europejskiej jaki pisze pan
> Zbigniew to nie są one przestrzegane. Może komuś się pomyliła Unia

No wszystko na to wskazuje.
Wcale się nie zdziwię jak jesienią zaproponują społeczności ON
obchody Rewolucji Październikowej w Rosji;-)
Czyżby powiało wschodem, aczkolwiek oficjalnie przemy na zachód?

> Karol Mysiukiewicz

pozdr. - Józek
_________________________

4. Data: 2003-08-02 19:16:12

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

budrys napisał(a):

> [...]
> obchody Rewolucji Październikowej w Rosji;-)
> Czyżby powiało wschodem, aczkolwiek oficjalnie przemy na zachód?

A mnie ta sprawa pachnie gonieniem do złóba EU, po trupach i garbach ON.
Smutne to - wykorzystywnie braku forum i stosowanie okrętnego satutu do
ograniczania ilości członków wspierajcych zgodnie z literą prawa.

W sumie forum powinno być całkowicie otwarte na wszelakiego rodzaju
organizacje ON, a niet tylo ogólnopolskie i to ze strukturami lokalnymi
!!!. Nie wszystkie stowarzyszenkia mają takie struktury i też wg ich
statutu be :(

Kiedyś Tomek Gumny zorganizował akie pismo otwarte do TVP może by
powtórzyć tą akcję. Apeluję do wszystkich.

--
Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

IV Międzynarodowy Zjazd i Konferencja
Osób Niepełnosprawnych Związanych z Internetem
"Ustroń 2003"
http://www.proinfo.pl/ustron2003/

5. Data: 2003-08-02 21:35:52

Od: "Mariza" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przeczytałam uważnie list A.Z Gintowta. Sądzę, że być może będzie dobrze,
aby zredagować wspólny list podpisany przez przedstawicieli takich
mniejszych organizacji. A na tej liście tacy się ludzie się znajdują. Kiedyś
takie pytanie postawiłam przedstawicielom władz Pol. Zw. Niewidomych.
Odpowiedziano mi, że organizacji i stowarzyszeń ON jest kilkanaście tysięcy
i trudno aby były wszystkie reprezentowane. Ale skoro mamy tworzyć małe
lokalne ojczyzny w których oddolnie będziemy wpływać na nasz los. To
stwierdzenie nie jest przekonywujące.

--
Mariza
mailto: m...@p...onet.pl

6. Data: 2003-08-03 08:50:59

Od: p...@b...gnet.pl (Pawel Karmanski) szukaj wiadomości tego autora

[...]

========================

Jak wylonic powiedzmy 10 osobowa reprezentacje z 4 tys organizacji
i nie zrzeszonych co by wszyscy czuli sie reprezentowani...

Pawel

7. Data: 2003-08-03 10:36:44

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pawel Karmanski" <p...@b...gnet.pl> napisał w
wiadomości news:002f01c35998$e8f817a0$5ccb1d3e@domc9vbzg8ka2f..
.
> [...]
>
> Jak wylonic powiedzmy 10 osobowa reprezentacje z 4 tys organizacji
> i nie zrzeszonych co by wszyscy czuli sie reprezentowani...
-------------------------------------
Jest to możliwe, tylko trzeba wiedzieć jak się do tego zabrać.
Rozwiązanie jest proste: trzeba uczynić całą sprawę JAWNĄ publicznie i
przyjmować akcesję WSZYSTKICH ZAINTERESOWANYCH ORGANIZACJI, a także
osób indywidualnych ON lub takich, które deklarują zainteresowanie
problematyką ON. Tak jak w przypadku każdych wyborów: możesz iść, albo
zostać w domu, ale niczego przed Tobą się nie ukrywa. Następnie
przyjmuje się statut (prowizoryczny) i wybiera tymczasowe władze do
czasu zorganizowania Zgromadzenia Ogólnego reprezentowanego przez
wszystkie organizacje, które zgłosiły członkostwo. Dopiero wtedy
ustala się bardziej trwałe dokumenty i demokratycznie wybrane ciało
zarządcze. Główny warunek: *** pełniący funkcje w takiej organizacji
nie mogą być rzecznikami własnych, macierzystych organizacji***, muszą
reprezentować interesy całego środowiska, a czy tak czynią mają o tym
decydować postanowienia Regulaminu będącego rozwinięciem statutu i
obserwacja (czytaj kontrola postępowania) przez innych uczestników
ciał zarządczych, ale pod warunkiem, że nie będzie to jeszcze jedna
kraina kolesi, którzy się ze sobą dogadali i traktują zwykłych
członków jak motłoch wyborczy. Procedury są pięknie i jasno wyłożone w
dokumentach założycielskich Europejskiego Forum Niepełnosprawności.
Warunek sine qua non (konieczny!) organizacja przedstawicielska
środowiska musi skupiać organizacje i osoby reprezentujące liczbowo
nie mniej jak **połowę osób niepełnosprawnych w danym kraju** (wymóg
chyba oczywisty jeśli chcemy twierdzić, że stanowimy reprezentację, a
ponadto zapisany w Statucie EDF!). W Polsce problemem może być raczej
to, że za mało organizacji chciałoby do tego przystąpić niż za dużo.
Kraje mniejsze jak Węgry i Estonia i czy Malta poradziły sobie z tym
śpiewająco. W Polsce nadal działa "polskie piekło" i to wszędzie jak
okiem sięgnąć i to będzie poważny problem. Krytykowanym organizatorom
całego przedsięwzięcia zabrakło wyobraźni, albo zwyciężyła pazerność,
która wszystkim nam pewnie odbije się czkawką.
Zbig A G

8. Data: 2003-08-03 11:06:17

Od: "Wenza \(Karol Mysiukiewicz\)" <w...@x...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pawel pisze:

Pawel>(Jak wylonic powiedzmy 10 osobowa reprezentacje z 4 tys organizacji
i nie zrzeszonych co by wszyscy czuli sie reprezentowani...)<

Mam pewien pomysł on jest jeszcze nie dopracowany, ale jak pisze Pearl na
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi Sent: Saturday, August 02, 2003 3:31 PM
Subject: Re: List otwarty do Komitetu Zalozycielskiego PFON

Pearl>( 2. Według nas krajowa reprezentacja osób niepełnosprawnych na forum
europejskie powinna być budowana oddolnie i wyłoniona przez sejmiki
wojewódzkie. Budowanie tej reprezentacji powinno rozpocząć się od tworzenia
tychże sejmików w województwach, w których one nie istnieją.)<

I to jest wyjście! Najpierw w gminie, potem w powiecie i województwie, by na
koniec na arenie ogólnopolskiej i europejskiej.

I nasz głos będzie słychać, a nie tylko tych 4 organizacji. A jeszcze jedna
sprawa ,jeśli to ma być forum, to może by też uwzględniać zdanie np.
pl.soc.inwalidzi, czy list dyskusyjnych skupiających niepełnosprawnych? Głos
ten mógłby być tylko doradczym i na przykład uwzględniany przy konsultowaniu
prawnych posunięć.

To wszystko są tylko propozycję i każdy może zająć swoje stanowisko.

Tak działa FORUM!

Zdrówko

Wenza

9. Data: 2003-08-03 17:14:02

Od: "budrys" <b...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

"Wenza (Karol Mysiukiewicz)" <w...@x...wp.pl> schrieb im Newsbeitrag

Witam.

/.../

> [...]
konsultowaniu
> prawnych posunięć.
>
> To wszystko są tylko propozycję i każdy może zająć swoje stanowisko.

Może ktoś z wytrawnych szperaczy w sieci lub Pan Markiewicz z IdN1
podeślą statut PFON, bo jak narazie to chyba zna go tylko Pani minister
Banach.

pozdr. - Józek
________________

10. Data: 2003-08-03 18:23:43

Od: "Wenza \(Karol Mysiukiewicz\)" <w...@x...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Józek pisze:
> Może ktoś z wytrawnych szperaczy w sieci lub Pan Markiewicz z IdN1
> podeślą statut PFON, bo jak narazie to chyba zna go tylko Pani minister
> Banach.
Możesz napisać do organizacji, które podpisały list do "Komitetu
Założycielskiego Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych ul. Głogowa 2b,
Warszawa" kontakt do nich na adres: f...@i...org.pl. Pełen list jest
dostępny na: http://www.idn.org.pl/varia/do_PFON.htm.

Zdrówko

Wenza

Wózke Invacare model G40/Servo.
List otwarty do Komitetu Zalozycielskiego PFON
adres
Zakup sam. a PFRON
Re: A gdzie jest miejsce dla niepelnosprawnych