Święty, święty...

1. Data: 2000-02-21 16:04:21

Temat: Święty, święty...
Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiem już, że patronem ogrodników jest św. Fiakr. Wkrótce wygrzebię coś
więcej.

Pozdrawiam, Basia.

1. Data: 2000-02-22 09:21:35

Temat: Re: Święty, święty...
Od: Pogromca robali <r...@r...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

basia wrote:

> Wiem już, że patronem ogrodników jest św. Fiakr. Wkrótce wygrzebię coś
> więcej.

A nie swiety robal? :)

Pozdrawiam,
robal.

1. Data: 2000-02-22 09:41:12

Od: "Grzegorz Karolczak" <v...@l...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

I jak tu nie wierzyc w reinkarnacje? Przynajmniej w odniesieniu do
niedzwiedzi...
Pozdrawiam
Grzegorz

Pogromca robali napisał(a) w wiadomości: <3...@r...prv.pl>...

1. Data: 2000-02-22 18:22:46

Temat: Odp: Święty, święty...
Od: "Staszek Nowak" <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wiem już, że patronem ogrodników jest św. Fiakr. Wkrótce wygrzebię coś
> więcej.

Czy ktoś może, przypadkiem, kojarzy kiedy w Kościele jest jego wspomnienie?

Ukłony, przede wszystkim dla niezastąpionej Basi
Staszek

1. Data: 2000-02-24 12:54:10

Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Staszek Nowak <g...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:WtAs4.24046$G...@n...tpnet.pl...

> Czy ktoś może, przypadkiem, kojarzy kiedy w Kościele jest jego
wspomnienie?

Ja nie kojarzę, ale znalazłam, że 1 września. Uważam, że bez sensu, powinno
być na wiosnę, no chyba że pochodził z półkuli południowej. Szukam dalej,
może wygrzebię coś ciekawego.

Pozdrawiam, Basia.

1. Data: 2000-02-24 13:23:26

Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Znalazłam w Internecie historię Św. Fiacre'a i postanowiłam puścić na listę.
(zastrzegam, że jest to streszczenie)

Przeor, urodzony w Irlandii przy końcu szóstego wieku, zmarł w roku 670. W
roku 628 wyjechał do Meaux, gdzie wówczas eweangelizował św. Faro. Faro
przydzielił Fiacre'owi kawałek gruntu w Brogillum (Breuil), ziemia była
otoczona lasem. Tutaj Fiacre zbudował oratorium poświęcone Błogosławionej
Dziewicy Marii, hospicjum dla przybyszy i celkę, w której zamieszkał. Żył
życiem pełnym umartwień, modlitw, postów, czuwań, pracując fizycznie w
ogrodzie. Wokół niego gromadzili się uczniowie i wkrótce uformował się
zakon. Legenda głosi, że św. Faro dał Fiacre'owi tyle ziemi, ile ten mógłby
w jeden dzień uprawić pługiem. Fiacre dotknął ziemi końcem pastorału i gleba
obróciła się samoistnie. Wścibska kobiecina poleciała na skargę do św. Faro,
że uprawia się tu magię, zaś Faro rozpoznał cud człowieka Bożego i poprosił
Fiacre'a o błogosławieństwo dla siebie. Później Fiacre wykluczył kobiety,
pod groźbą kary cielesnej, z ziemi klasztornej. Był szeroko znany gwoli
swych cudów, leczył choroby poprzez nakładanie rąk. Szczątki pochowano w
kościele w Breuil. Relikwie "rozeszły" się po Francji. Jest patronem
ogrodników, a nazwa francuskiej taksówki ("fiakr") pochodzi od jego imienia.
Wzięło się to stąd, że Hotel de St-Fiacre, na Rue St-Martin w Paryżu, w
wieku siedemnastym był pierwszą instytucją wynajmującą powozy. Dzień Św.
Fiacre'a obchodzi się 30 sierpnia.

Ta historyjka pochodzi z "The Catholic Encyclopaedia". Datę 1 września
znalazłam w źródłach polskich. Jeśli ktoś ma znajomego księdza, to niech
wyjaśni rozbieżności. O ile wiem, to dość popularne jest ustawianie
statuetki św. Fiacre'a w ogrodach, ewentualnie wręcanie jej w prezencie
znajomym ogrodnikom. Niestety za oceanem:)

Pozdrawiam, Basia.

1. Data: 2000-02-24 20:24:31

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik basia <b...@z...polsl.gliwice.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:88rnm8$685$...@z...polsl.gliwice.pl...
> Wiem już, że patronem ogrodników jest św. Fiakr. Wkrótce wygrzebię coś
> więcej.

Czy są jakieś gipsowe figurki tego świętego do ogrodu ?
--

:-) http://ogrod.to.jest.to

1. Data: 2000-02-25 13:42:20

Temat: ukorzenianie
Od: "Monika" <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję za wskazówki. Moje roślinki mają już zabieg za sobą a ja mam
pytanie: jakich ilości wody i światła wymagają takie "ukorzeniane" rośliny?
Basia napisała o workach foliowych, które pomogą utrzymać niezbędna
wilgotność, czy są one niezbędne? - dwie z moich "nowych" dracen mają teraz
ok. 1,20m wysokości.... I nie bardzo wiem, co zrobić z tą częścią ze
"starymi" korzeniami, wyrośnie z niej coś czy nie?
Pozdrawiam
Monika

1. Data: 2000-02-28 08:22:54

Temat: Odp: ukorzenianie
Od: "Rysiek T." <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Worki foliowe nie sa niezbedne ale pomagaja utrzymac wilgotnosc (roslina nie
traci tyle wody przez liscie) ale mozesz zamiast folii czesto zraszac
rosliny. Co do starych roslin to jest duza szansa ze wypuszcza nowe czubki
(ostatnio tak sie stalo u kolezanki). Tylko musisz sie zastanowic czy chcesz
zeby byly na wysokosci 1,2 m czy np. nizej, wtedy musisz skrocic pnie.

Pozdrawiam
Rysiek
__________________________________
Ryszard Tyfa - 'EyE'
e-mail: r...@i...com UIN:11401320
http://republika.pl/rizo

Użytkownik Monika <o...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:0Fvt4.4432$W...@n...tpnet.pl...

1. Data: 2000-02-28 13:01:18

Temat: Re: ukorzenianie
Od: g...@p...com.pl (Jarek Grzelak) szukaj wiadomości tego autora

Ukorzenione pnie prawie zawsze wypuszczaja liscie. Jedyny warunek to zdrowe
uspione paki, ktore zawsze znajduja sie u nasady liscia. U dracen, podobnie
jak u jukki wypuszczenie lisci jest prawie regula. Ja w ten sposob odmladzam
i mnoze diffenbachie, kordyliny itd.
Co do foliowych workow to propomuje, aby Pani sobie je darowala. Dracena nie
paruje tak szybko i nie sa one konieczne. Dla szybszego ukorzenienia dobrze
jest zastosowac proszek horonalny.
Zycze powodzenia
Jarek

--
Internetowe Forum Dyskusyjne - http://www.newsgate.pl

Cycas revoluta?
Ziemiórki
Holandia - nikt nie jest zainteresowany?
jak sie bronic przed pszczolami?
Ginacy cissus