TVP1 - POETA !!!

31. Data: 2009-12-09 14:48:16

Temat: Re: TVP1 - POETA !!!
Od: "Chiron" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Tak, trudno się nie zgodzić. Jednakże rozpatrujemy różne aspekty: Szymborska
jako poetka: dla mnie zbyt ckliwa- a Nobla dostała za swóje poglądy
socjalistyczne. Jeśli Tobie się podoba jej poezja- to ok. Gusta są różne.
Jednak wielu ludzi usiłuje z niej także zrobić moralny autorytet- a to już
przekracza IMO granicę śmieszności. Ba! Witkiewicz- potwór nie ukrywał, że
jest potworem. A Szymborska drapuje się na "sumienie ludu" (vide jej
wystąpienia narzecz kary śmierci dla bezbronnych, często jeszcze
nienarodzonych)- a to już żenada...

--
serdecznie pozdrawiam

Chiron

> Inaczej,
> zobacz jakim potworem był Picasso, a nikt nie neguje jego twórczości (może
> poza mną..... Lubię tylko jego szkice)
>
> Zauważyłam u nas Polaków nierealne oczekiwanie, że ludzie stanowiący elitę
> będą jednocześnie stanowili "świety zastęp tybetański". Tak nie ma. Są
> normalni. Wady mają. Drą im się skarpetki i rajstopy. To co ich wyróznia,
> to fakt, że potrafią nas skonfrontować z Absolutem.
> Ja tego nie potrafię, dlatego słowa złego nie powiem... (najwyżej będę
> [...]
m.googlegroups.com...

32. Data: 2009-12-09 14:49:51

Od: "Chiron" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

WIersz o kocie? A może nawołując do wykonywania kary śmierci na niewinnych i
bezbronnych ludziach?

--
serdecznie pozdrawiam

Chiron

33. Data: 2009-12-09 14:52:47

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 9 Dec 2009 14:19:16 +0100, Vilar napisał(a):

> O nie Psze Szanownej Pani,
> Miłosza to sobie możesz szargać, bo srednio go lubię.
> Ale Szymborskiej Ci nie dam. Szymborska bardzo pięknie i celnie włada
> słowem,

I Piórem. O, TAK... Podpis pod petycją popierajacą wyrok śmierci dla
karkowskich duchownych ładnie jej sie wykaligrafował...

> a że kocham słowa, to uwielbiam więc Szymborską.

Nie przeprosiła za swoje sucze poglądy dotąd - a póki co tylko te słowa
mogłyby pokazac, że wie i rozumie...

> Pokaż mi człowieka bez skazy.... To nie Człowiek. Człowiek bierze się z
> upadku, po którym się podnosi.

Ktoś dziś mądrze w TV powiedział mw. tak: to, że ludzie zmieniają poglądy,
jest wartościowe, ale nie wtedy, kiedy już nie mają innego wyboru.
:->
--

Ikselka.

34. Data: 2009-12-09 14:53:12

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 9 Dec 2009 14:22:46 +0100, Chiron napisał(a):

> Poproszę o wskazanie mi, w którym momencie Szymborska z upadku się
> podniosła.

OOOOO!!! Właśnie przed chwilą o tym napisałam...
--

Ikselka.

35. Data: 2009-12-09 14:54:31

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 9 Dec 2009 14:27:21 +0100, Vilar napisał(a):

> Pisząc wiersz o kocie?

Chyba żartujesz.
--

Ikselka.

36. Data: 2009-12-09 14:55:13

Od: "Vilar" <v...@U...TO.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Naprawdę??
W zyciu jej tak nie odbierałam.
Raczej jako osobę z dosyć wesołym, ironicznym i autoirynicznym nastawieniem
do rzeczywistości, stroniącą od wszelkich postumentow.
A może to inni dorabiają jej twarz moralistki?
MK

PS. I miałam wrażenie, że Nobla dostała jednak za poezję.
Zresztą zawsze zastanawiało mnie przyznawanie nagród/czytanie poezji
tłumaczonej. Przecież taki czytelnik dostaje do rąk coś co jest złożeniem
dwóch geniuszy (albo wręcz przeciwnie): autora i tłumacza.
Żeby tłumaczyc poezję samemu trzeba być poetą (jak np. Barańczak i dlatego
jego tłumaczenia są tak niesamowite)
Pytanie teraz czy genialny tłumacz potrafi zrobić z gniota nieprawdopodobną
poezję? A jesli tak, kto kto kurcze dostaje te Noble?

37. Data: 2009-12-09 14:57:19

Od: "Vilar" <v...@U...TO.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja tam nie wiem.
Ja pożądam tylko Absolutu (ile to ma procent, że się spytam tak na boku?)
I ten Absolut w jej wykonaniu dostaję.
MK

38. Data: 2009-12-09 15:09:36

Od: "Chiron" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Nie znam niemieckiego. Zacząłem czytać poetę- Rilke'go po angielsku. Wywarła
jego twórczość na mnie niesamowite wręcz wrażenie. Wiesz- lata 70, komuna-
Rilke dostępny w KMPiK- po angielsku, po polsku- nie. Naprawdę- śniły mi
się jego wiersze. Pewnego razu w księgarni patrzę...Pawlikowska-
Jasnorzewska tłumaczenie wierszy Rilke'go. Przeczytałem- i...szlag mnie
trafił. Coś, co do tej pory trafiało w najbardziej mroczne zakamarki mojej
duszy nagle zobaczyłem przetłumaczone na język ckliwie-
pensjonarski...prawdziwa profanacja. A co by było, gdybym zacząłod jej
tłumaczenia? Strach spytać...

--
serdecznie pozdrawiam

Chiron

39. Data: 2009-12-09 15:13:22

Od: "Vilar" <v...@U...TO.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

O i własnie.
MK

PS. Jest genialne tłumaczenie Sandauera...

40. Data: 2009-12-09 15:41:17

Od: Stalker <t...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL wrote:

m.googlegroups.com...

> I Szymborskie, i Miłosze, takie tam noblisty...

Widzę, że zabawa w "kto się bardziej zagalopuje i wymyśli głupszy
argument" trwa w najlepsze :-)

Stalker

Szpiedzy w psychiatryku.
porwania dzieci