Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Trzymać się prawdy. Re: Trzymać się prawdy.

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Trzymać się prawdy.

« poprzedni post następny post »
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: vonBraun <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Trzymać się prawdy.
Date: Thu, 06 Jan 2011 20:22:08 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 141
Message-ID: <ig54p6$6fu$1@inews.gazeta.pl>
References: <1kjin2gqcbovk.1x1h3gezfqo42$.dlg@40tude.net>
<1...@2...googlegroups.com>
<1...@4...net>
<d...@j...googlegroups.com>
<1ey0x2p5hfpxu.wlmeb9qpy8wi$.dlg@40tude.net>
<1...@d...googlegroups.com>
<1w6ctu7vz2bmx.1v1s1wnkml4qd$.dlg@40tude.net>
<4...@m...googlegroups.com>
<c...@c...googlegroups.com>
<1gkphjqy8ghn1.3iqvdukhjf4x$.dlg@40tude.net>
<e...@w...googlegroups.com>
<ig3089$sso$2@inews.gazeta.pl> <ig42jc$ht8$1@mx1.internetia.pl>
<ig4nvd$lp7$1@inews.gazeta.pl> <ig4ue0$rid$4@news.onet.pl>
<ig4v5a$fda$1@inews.gazeta.pl>
<5...@o...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: 178.56.113.179
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1294341734 6654 178.56.113.179 (6 Jan 2011 19:22:14 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 6 Jan 2011 19:22:14 +0000 (UTC)
In-Reply-To: <5...@o...googlegroups.com>
X-Antivirus-Status: Clean
X-Accept-Language: pl
X-User: interfere
X-Antivirus: avast! (VPS 110106-0, 2011-01-06), Outbound message
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US; rv:1.6) Gecko/20040113
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:576470
Ukryj nagłówki

glob wrote:

> Re: Trzymać się prawdy.
> Wiadomość:
>
> vonBraun napisał(a):
>
>>Qrczak wrote:
>>
>>>Dnia 2011-01-06 16:43, niebo�� vonBraun wylaz�o do ludzi i marudzi:
>>>
>>>
>>>>Ghost wrote:
>>>>
>>>>
>>>>>U�ytkownik "vonBraun" <i...@g...pl> napisa� w wiadomo�ci
>>>>>news:ig3089$sso$2@inews.gazeta.pl...
>>>>>
>>>>>
>>>>>>glob wrote:
>>>>>>
>>>>>>/.../
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>>Je�li kto� lubi siebie i odwo�uje si� do swojego prze�ywania jest
>>>>>>>rzeczywisty i tylko w ten spos�b zobaczy rzeczywisto�� drugiego
>>>>>>>cz�owieka. Je�li kto� ucieka od siebie w bezpieczne stereotypy , gdzie
>>>>>>>dokonuje kastracji w�asnej osoby, stara si� dzia�a� w oderwaniu od
>>>>>>>rzeczywisto�ci i tym samym nie widzi potrzeb drugiego cz�owieka.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>To jest bardzo dobre IMHO
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>>Osmiele sie niezgodzic gdyz jest tyle osob tak lubiacych siebie, ze
>>>>>bez mrugniecia okiem wykorzystaja kazda sytuacje i kazdego czlowieka.
>>>>>Druga sprawa, ze figura "ucieka w bezpieczne stereotypy" po prostu nic
>>>>>nie znaczy.
>>>>
>>>>
>>>>To nic nie znaczy dla Ciebie - dowolne tre�ci czytamy raczej swoim
>>>>do�wiadczeniem. Je�li napisa�by� mi posta w postaci programu na
>>>>sortowanie N-element�w w C++, a ja odpisa�bym Ci, �e to "nic nie znaczy"
>>>>to zapewne uzna�by�, �e nie maj�c w�a�ciwych do�wiadcze�
skre�lam
>>>>"odg�rnie" tekst. Ju� w pierwszym zdaniu w��cza Ci si� obszar
>>>>do�wiadczenia, kt�ry mnie nie w��czy�by si�:
"egoi�ci"/"egocentrycy",
>>>>wi�c w nast�pnym tym bardziej nie wiesz o co chodzi�o. Nawiasem, byc
>>>>mo�e masz te do�wiadczenia, ale nie w��czy�y Ci si� akurat w tym
>>>>kontek�cie.
>>>>
>>>>A przy okazji - to nawet ma�o wa�ne co przekazuje autor - wa�ne, �e na
>>>>nowo odkryďż˝ pewnďż˝ podstawowďż˝ dla mnie intuicjďż˝ i nazwaďż˝ jďż˝.
>>>>
>>>>Nawiasem, lubi� takie teksty - bo obcuj�c na codzie� z teori� - np.
>>>>wyk�adaj�c j�, do�wiadczam uczucia "wyabstrachowania" teorii od
>>>>bezpo�redniego do�wiadczenia - cho�by wskutek wielokrotnego powtarzania
>>>>i niejako "rutynizowania" pewnych tre�ci. Czytanie jak uczestnicy grupy
>>>>prze�ywaj� te tre�ci w okre�lonym kontek�cie zdarze� rzeczywistych,
>>>>pozwala mi lepiej podtrzymywa� bezpo�redni� ��czno�c teorii z
konkretem
>>>>- bardzo wa�n� np. dla umiej�tno�ci
>>>>zrozumia�ego/�ywego/bezpo�redniego/intuicy
jnego przekazywania swojej
>>>>wiedzy.
>>>
>>>
>>>"Na codzie�", "wyabstrachowania"... dobrze, �e nam piszesz w zrozumia�ym
>>>j�zyku.
>>>
>>>Qra
>>
>>Ale o co chodzi? Co� nieortograficznie napisa�em mo�e?
>>Jakby co - popraw bo mi sie nie chce.
>>;-)
>>vB
>
>
> Che, che. Jest takie powiedzonko w szkole. Uczysz się dla siebie, czy
> dla innych.? Jeśli przepuszcza się wiedzę przez własne '' ja '' ta
> wiedza rozwija się poprzez twoją osobowość. Jeśli nie masz '' ja'',
> jest ono zatracone, to właśnie mamy osoby, które o niczym pojęcia nie
> mają, zaliczali od klasówki do klasówki, bo trzeba zaliczyć, są ''
> jakby pozbawione pamięci '' do tego co dawała szkoła, czyli o bardzo
> niskim poziomie wiedzy i rozwoju. To jest tak oczywiste jak oczywista
> jest oczywistość, każdy w mniejszym bądź większym stopniu, kiedy jego
> ''ja'' nie było zdominowane wyłapywał więcej, niż gdy zachowywał się
> zgodnie z regułami otoczenia. To jest kolejny fakt , który obrazuje,
> że tylko poprzez bycie '' ja '' przyswaja się, bo to dotyczy nas
> bezpośrednio, a jak ktoś czuje się bezpieczny w stadku szkolnym ,
> bezmyślnie się dostosowuje i tym samym przez jego '' ja'' niewiele
> przechodzi , to wychodzi tumanem dostosowującym się do rzeczy
> opresyjnych do jego własnego bytu.
> Ale to co napisałem Fromm pisał w swojej psychologii humanizmu,
> czyli aby kochać drugiego , musisz pokochać najpierw siebie, tego
> który kryje się pod wszelkimi formułkami, definicjami i abstrakcjami.
> Ale to też nie jest nowe, bo co dotyczy człowieczeństwa jest
> uniwersalne, jest to postawa wywodząca się od Parmenidesa, Platona,
> Jezusa Chrystusa, Świętego Agustyna--aż po nasze czasy. A w 19 wieku
> doprowadziła do przewrotu Kopernikańskiego w filozofii, a był to atak
> Kierkegaarda na Hegla---Hegel jako teoretyk jest absolutnie bez
> zarzutu, jednak jego teoria jest nic nie warta.
> Dlaczego?
> Dlatego, że jest abstrakcyjna, tymczasem egzystencja [ to słowo
> pojawia się po raz pierwszy] jest konkretna.
> U Hegla [ jak też wszelka nauka obiektywna i każda definicja którą
> człowiek wyprzedza]
> są tylko abstrakcje i pojęcia; np widziałem tysiąc koni, które
> wszystkie mają jakiś element wspólny, więc konstruuje pojęcie konia;
> koń, zwierze o czterech nogach, itd. Wszelako taki koń nigdy nie
> istniał, bo każdy konkretny koń ma swoją maść.
> Tym sposobem pojęcie, którym klasyczna filozofia operuje od
> najdawniejszych czasów, jak to jest u Demokryta czy Arystotelesa, czy
> u św. Tomasza, aż do Spinozy, Kanta, Hegla--zawisa w próźni.
> Mówi ona-- człowiek, konkret, subiektywizm-- Abstrakcja nieodpowiada
> rzeczywistości. Jest by tak rzec z innego świata.-- Jest to
> sprzeczność między konkretem a abstraktem. Dla umysłu jest to sprawa
> nadzwyczaj poważna, a nawet tragiczna, bo przecież rozumujemy za
> pomocą pojęć, a więc abstrakcji. Tragiczna, gdyż rozumowanie możliwe
> jest tylko dzięki pojęciom i logice, a praw ogólnych nie można
> formułować pomijając pojęcia i logikę. Z drugiej strony pojęcia nie
> istnieją w rzeczywistości [ to bardzo ważne].


Sprowadzając do spraw przyziemnych -
Dlatego właśnie przy przekazywaniu czegokolwiek ludziom warto zastanowić
się nad tym JAK JA - W TEJ CHWILI ABSTRA... /karwa - jakie "Ha" tu się
pisze? - Nieważne/...CHUJE sobie ze swojego doświadczenia to co chcę
przekazać, zamiast powtarzać teoryjkami. Ludzie którzy słuchają tego na
żywo wchodzą wtedy w rodzaj transu.

Dlatego np. moje notatki z wykładów niemal nie zawierały tego co mówił
wykładowca ale głównie skojarzenia, odniesienia, wątpliwości. Po notatki
"do egzaminu" chodziło sie do koleżanek, które miały wszystko
"odtąd-dotąd" :-))

I odnosząc się do najważniejszego - dlatego właśnie używając
jakichkolwiek pojęć powinniśmy starać się traktować je jedynie jako
sygnały głębszego, kojarzącego się z nimi doświadczenia. Ono bowiem jest
pełne, całkowite i ostateczne.

vB

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
06.01 Qrczak
06.01 glob
06.01 medea
07.01 glob
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem