Tuje co im jest?

1. Data: 2003-09-14 17:36:09

Temat: Tuje co im jest?
Od: "Belgrano" <a...@g...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzień Dobry.
Jestem raczej laikiem w sprawach ogrodowych, bo dopierio je poznaje i
dlatego mam pytanie o Tuje.
mam ich z 3 sztuki i zaczeły się robić żółto-pomatańczowe ale tylko części
ze szczypułkami-szyszkami reszta jest zielona ale te z niby szyszkami są
suche i także srodki robią się suche tzn. pomarańczowe. Tuje maja z 6lat i
teraz tak się im pogorszyło. Co się dzieje? Z 1 poobrywałem te szyszki bo
może pija soki z tych igiełek? Powiedzcie i poradzcie co to może być bo
jestem rozpaczony tyle lat je doglądam a teraz cos takiego.
Piotrek.

2. Data: 2003-09-18 05:51:57

Temat: Re: Tuje co im jest?
Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Belgrano" <a...@g...net.pl> napisał w
> [...]
> ze szczypułkami-szyszkami reszta jest zielona ale te z niby szyszkami są
> suche i także srodki robią się suche tzn. pomarańczowe.

Jesień jest okresem gdy temu podobne pytania pojawiaja sie na grupie dosyc
często.
1. Szyszki dobrze jest obrywać. Duza ich ilość - szczególnie tych otwartych
i suchych - sprawia nieciekawe wrażenie, ale moze to być przedmiotem gustu i
moze to sie komuś podobać.
2. Brązowienie (jest też faza "pomarańczowa" szczególnie na niektórych
gatunkach) najstarszych gałązek jest objawem w zaaadzie normaknym, chociaż
mozna przyjąć, ze szczególnie duże nasilenie tego zajawiska wystepuje w
przypadku gdy lato było mało sprzyjające dla roslin (np. niewystarczajaca
ilość opadów), lub inne warunki były mało sprzyjajace ( niedostateczne
nawożenie), albo też roslina osiągneła odpowiedni wiek.
3. Piszesz też o przebarwianiu sie końcówek pędów, tych z szyszkami. Nie
jest to dla mnie jasne. Jezeli przebarwiaja sie tylko szszki to jest to
normalne, bo dojrzałe przybierają barwę brązową, a stare są jeszcze bardziej
ciemne.
Jeżeli przebarwiaja się całe pędy będące najmłodszymi przyrostami to jest
żle, ale myślę, ze Takie twoje stwierdzenie wynika moze ze zbyt pobieżnych
obserwacji.
W języku polskim "Tuja" powinna byc pisana jako "tuja". Z dużej litery ten
zapis powinien byc napisany jako "Thuja".
KM

3. Data: 2003-09-18 08:03:15

Od: "Łukasz W." <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

moim zdaniem nie należy się zbytnio martwić. skoro tuje mają około 6 lat, to
dopiero w tym sezonie mogły wejść w okres generatywny, czyli po prostu okres
kwitnienia i owocowania - oczywiście iglaste nie owocują, ale nie znam innego
określenia (szyszkują). opadanie całych gałązek - oczywiście niedużych
fragmentów jest normalne u niektórych odmian. koło mojego domu rosną około 100
letnie, poniemieckie tuje. co roku pod koniec lata i na jesien leży pod nimi
warstwa suchych i opdniętych gałązek wraz z szyszkami, które są brązowe. jest
to między innymi związe z przygotowaniem się drzewa do okresu zimowego. nazywa
się to cofnięciem soków, tzn. wszystkie asymilaty oraz większośc wody i soli
mineralnych odpływa do korzeni drzewa, a w górnych częściach drzewa przestaje
zachodzić większość procesów życiowych. w związku z takim zjawiskiem, z drzew
iglastych mogą opadać małe gałązki, liście mogą zmienić kolor, np. odmiany
żółte robią się zielone, a mikrobiota syberyjska z koloru zielonego zmienia
się na szary i wygląda jak suchy badyl. również niektóre tuje robią się
ciemnozielone i szare. także proponuję poczekać do wiosny i obserwować tuje.
ale wydaje mi się że na wiosnę nie powinno już być tych przebarwień.
powodzenia w uprawie. pozdr. Ł.

4. Data: 2003-09-18 08:58:44

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> napisał w wiadomości

> [...]

otwartych
> i suchych - sprawia nieciekawe wrażenie, ale moze to być przedmiotem gustu

Czy Ty mówisz poważnie? Nie wyobrażam sobie obrywania szyszek z parometrowej
tui, no chyba jak się będę w piekle smażyć.

Pozdrawiam, Basia.

5. Data: 2003-09-18 10:32:12

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy Ty mówisz poważnie? Nie wyobrażam sobie obrywania szyszek z
parometrowej
> tui, no chyba jak się będę w piekle smażyć.
>
> Pozdrawiam, Basia.

Spróbuj ogniem-suche się spali,
zielone ostanie:-)

Pozdrawia piekielnie boletus

6. Data: 2003-09-18 13:24:56

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl
> Czy Ty mówisz poważnie? Nie wyobrażam sobie obrywania szyszek z
parometrowej
> tui, no chyba jak się będę w piekle smażyć.

1. Nie pisałem, że jest taki obowiązek. Są tylko takie mozliwości.
2. Są żywotniki ktore nigdy nie osiagną omawianych przez Ciebie rozmiarów.
3. Co do piekła to się nie przejmuj. Jak Cię tam zobaczę to spłynę z nieba,
aby Ci pomóc.
KM

7. Data: 2003-09-18 13:29:15

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Łukasz W." <l...@b...pl> napisał
> określenia (szyszkują). opadanie całych gałązek - oczywiście niedużych
> fragmentów jest normalne u niektórych odmian.

Normalnie, nigdy nie zauważyłem aby opadanie szyszek wraz z koncówkami pędów
miało miejsce w normalnej sytuacji.
Może chodzi żywodniki w odmianach których nie obserwowałem?
Napisz o jakie odmiany chodzi. Z góry dziekuję.
KM

8. Data: 2003-09-18 13:50:39

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> wrote in message

> 3. Co do piekła to się nie przejmuj. Jak Cię tam zobaczę to spłynę z nieba,
> aby Ci pomóc.

Istotnie, splywajec z nieba znacznie latwiej jest obrywac szyszki z tui.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

9. Data: 2003-09-18 15:49:30

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 2. Są żywotniki ktore nigdy nie osiagną omawianych przez Ciebie rozmiarów.
> 3. Co do piekła to się nie przejmuj. Jak Cię tam zobaczę to spłynę z

Uff, odetchnęłam z ulgą :-))))
A do czego można byłoby wykorzystać oberane szyszki tui? To tak na
marginesie...

Pozdrawiam, Basia.

10. Data: 2003-09-18 16:06:31

Temat: Odp: Tuje co im jest?
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@i...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:bkckd7$9ck$...@a...news.tpi.pl...

> A do czego można byłoby wykorzystać oberane szyszki tui? To tak na >
marginesie...

Do sprzedaży! :-)))) I to bez konkurencji. Jeszcze nie widziałem straganu z
szyszkami tui. ;-)
Pozdrawiam :-)
Janusz

To jednak możliwe!!!!!......