Uprawiajmy wieczorniki!

1. Data: 2001-05-30 07:55:52

Temat: Uprawiajmy wieczorniki!
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeśli ktoś lubi rośliny dwulenie, same się wysiewające, jako to naparstnice,
dziewanny, stokrotki, niezapominajki i laki, to koniecznie powinien posadzić
wieczornik damski. Na Śląsku dziwnie mało popularny, a ma sporo zalet: sam
się wysiewa, odporny na choroby (robali ine stwierdzono), mrozoodporny,
pięknie i długo kwitnie - kolory biały, fiolet, chyba róż/ No i przede
wszystkim ten zapach, szczególnie wieczorem, po prostu odurzający. Wypełnia
zapachową lukę między bzem a różami i wiciokrzewem.

Pozdrawiam, Basia.

2. Data: 2001-05-30 12:48:46

Temat: Re: Uprawiajmy wieczorniki!
Od: "krycha" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> się wysiewa, odporny na choroby (robali ine stwierdzono), mrozoodporny,
> pięknie i długo kwitnie - kolory biały, fiolet, chyba róż
(...)

A gdzie to cudo można obejrzeć przed posadzeniem (posianiem)?

Pozdrawiam Krystyna.

3. Data: 2001-05-30 13:04:41

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> wrote in message
> Jeśli ktoś lubi rośliny dwulenie, same się wysiewające, jako to naparstnice,
> dziewanny, stokrotki, niezapominajki i laki, to koniecznie powinien posadzić
> wieczornik damski.

Nazwa bardzo kuszaca :-) A jak to po lacinie?

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

4. Data: 2001-05-30 14:03:52

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> napisał w
wiadomości news:9f2t3c$hj4$1@hercules.iupui.edu...
> "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> wrote in message
>
> Nazwa bardzo kuszaca :-) A jak to po lacinie?

Hesperis matronalis. Nazwa potoczna angielska - Sweet rocket.
Pozdrawiam, Basia.

5. Data: 2001-05-30 18:39:34

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

> Hesperis matronalis. Nazwa potoczna angielska - Sweet rocket.

Czesciej uzywana nazwa angielska - Dame's rocket.
Przyjrzalem sie dobrze obrazkom i temu, co mam i
odnosze wrazenie, ze mam tego pelno. Tylko niepoprawnie
zidentyfikowalem to jako Erysimum. Pachnie niesamowicie,
rosnie swietnie. Jedyna przykrosc, ze w pewnym momencie
(teraz to juz sie zaczyna) liscie lapia biala plesn. Ale juz
i tak zaczynaja przekwitac.

Czy mozesz na wszelki wypadek zobaczyc, czy zgadza sie
to z obrazkiem
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiaty/wall_v.jp
g ?

Pozdrowienia,
Michal

6. Data: 2001-05-31 07:55:27

Od: "Ryszard WEINAR" <R...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Na przykład na stronie www.kwietnik.com.pl. Zdjęcia niestety nie pachną.
Pozdrawiam

7. Data: 2001-05-31 11:16:43

Od: "Anula" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> napisał
> Czy mozesz na wszelki wypadek zobaczyc, czy zgadza sie
> [...]

Ojej, w tej Ameryce wszystko taaakie ogromne! Wygląda toto całkiem jak
wieczornik, tylko ze 2x większy od mojego, sliczny.
Basia mnie wzruszyla: przypomina o roslince, ktora pojawia sie jeszcze
czasami w ogrodkach starszych ludzi. Jestem milosniczka wieczornika, bo to
jedna z niewielu roslin, ktora kwitnie pieknie i niezawodnie w moim ogrodku
od kilku lat. Nigdy nie ufam natomiast jej zdolnosciom samosiewnym. Kiedys
jakies robactwo zjadlo wiekszosc nasion. Od tamtej pory sama ja wysiewam.
Pozdrawiam, Anula

8. Data: 2001-05-31 12:05:48

Temat: Odp: Uprawiajmy wieczorniki!
Od: "Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> napisał w wiadomości
> Wypełnia
> zapachową lukę między bzem a różami i wiciokrzewem.
Mam taka odmiane pachnacego wiciokrzewu (kwiaty kremowe, nazwy nie
pamietam), ktora kwitnie juz od dwoch tygodni, a zatem razem z bzami. Nie
musi wiec byc tej luki.
pik

9. Data: 2001-06-04 10:06:19

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> napisał w
wiadomości news:9f3gnb$p9t$1@hercules.iupui.edu...
> Czesciej uzywana nazwa angielska - Dame's rocket.

Diabli mnie wezmą z tymi potocznymi nazwami. Niech żyje łacina!

> [...]
> zidentyfikowalem to jako Erysimum
> Czy mozesz na wszelki wypadek zobaczyc, czy zgadza sie

Zgadza się. Dodatkowa uwaga - lak (Cheiranthus lub Erysimum) ma liście
wąskie, wieczornik tworzy rozety o liściach wydłużonych, ale nie aż tak
wąziutkich. Termin przekwitania - niestety!- też pasuje.

Pozdrawiam, Basia.

10. Data: 2001-06-04 10:27:45

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anula" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Ojej, w tej Ameryce wszystko taaakie ogromne! Wygląda toto całkiem jak
> wieczornik, tylko ze 2x większy od mojego, sliczny.

Wysokość zależy od gleby - na kompoście wyrósł ogromny, pod świerkami, gdzie
jest wyjątkowo sucho, jest niziutki i nieefektowny.

>Nigdy nie ufam natomiast jej zdolnosciom samosiewnym. Kiedys
> jakies robactwo zjadlo wiekszosc nasion. Od tamtej pory sama ja wysiewam.

Cóż, są rośliny, które się same wysiewają i takie, które nas nie lubią. Np.
ranniki też wysiewam sama, a anemony radzą sobie osobiście, podobnie jak
laki i wieczorniki. Za to wieczorniki naprawdę reagują korzystnie na
przesadzanie, więc i tak jest z nimi trochę roboty.
Aha, czy przypadkiem masz może różowo kwitnące (taki kolor niemowlęcego
kocyka)?

Pozdrawiam, Basia.

Skrzyp
Rodzynek brazylijski - co dalej?