Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "[pl]kris79" <s...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Wampiry i wilkołaki
Date: Tue, 18 Nov 2003 16:30:44 +0100
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 74
Message-ID: <o...@n...tpi.pl>
References: <bpcum5$2l92$1@foka.aster.pl>
NNTP-Posting-Host: pk69.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1069169452 86 80.50.42.69 (18 Nov 2003 15:30:52 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 18 Nov 2003 15:30:52 +0000 (UTC)
User-Agent: Opera7.21/Win32 M2 build 3218
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:239973
Ukryj nagłówki
-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1
On Tue, 18 Nov 2003 12:08:00 +0100, Przemysław Dębski
<k...@a...com.pl> wrote:
> Kto jest ucieleśnieniem zła, którego boimy się
> panicznie w realnym życiu ? Nie ten kto nazwie nas złodziejem, a
> ten kto powie nam - ukradłeś. (...) Wytknięcie najgłębiej skrywanej
> tajemnicy - nie jesteśmy w stanie obronić się sami przed sobą,
> przed własnym sumieniem. (...) Sumienie można zagłuszać skutecznie,
> ale ono i tak nas dopadnie (...) Ucieleśnieniem zła jest więc ten
> kto sumieniu pomaga.
Mylisz się. Twierdzisz, że zło upatrujemy w tym, co przypomina nam o
moralności (sytuacjach które powodują "odzywanie się" sumienia).
Po pierwsze już na tym etapie popełniasz podstawowy błąd, ponieważ z
definicji sumienie pojawia się w sytuacjach przekroczenia granic
moralnych, a więc czynienia zła. Tak więc sumienie jest reakcją na
zły czyn i może "odezwać się" tylko wtedy, gdy dany nasz czyn już
wcześniej ocenimy jako niemoralny. Fakt, że ktoś wytyka nam jakiś
czyn i w ten sposób pobudza nasze sumienie, jest dowodem że sami
analizując nasze postępowanie sklasyfikowaliśmy ten czyn jako zły, a
nie że złym jest człowiek który go nam wytyka (oczywiście wcale nie
musimy takiej osoby darzyć szczególną sympatią i faktycznie nie
przepadamy za ludźmi, którzy wytykają nam nasze błędy).
Po drugie twierdzisz, że złem jest działanie nieakceptowane w danej
społeczności. I z pewnością często tak jest, ale na pewno nie w
każdym przypadku. Faktycznie np. słynny rytualny kanibalizm Kuru
który dla nas jest zdecydowanym przekroczeniem norm moralnych, dla
Indian był w pełni akceptowany (normy moralne dotyczą zawsze pewnej
konkretnej społeczności i mogą być odnoszone tylko do jej członków).
Ale np. choć w cywilizacji europejskiej kradzież jest jednoznacznie
sklasyfikowana jako zło, istnieją gangi złodziejskie, dla których
członków codziennością jest łamanie społecznego zakazu kradzieży. I
na pewno nie dam się przekonać, że choć kradzież jest wśród członków
gangów akceptowana, złodzieje nie zdają sobie sprawy z napiętnowania
kradzieży w ogóle społeczeństwa. Tym samym złodziej kradnie, wie że
postępuje niemoralnie i że złe jest jego postępowanie, a nie ludzi
oskarżających go o kradzież.
Jedynym w miarę dobrym przykładem, który przytaczasz są różnice w
moralnej ocenie eutanazji i aborcji: temat jest na tyle
niejednoznaczny etycznie, że faktycznie zarówno zwolennicy jak i
przeciwnicy obu tych działań na pewno uważają się za dobrych ludzi.
Acha, nie bardzo rozumiem po co te bajki o wampirach i wilkołakach.
Żeby udowodnić, że w marzeniach sennych zazwyczaj nie mamy kontroli
nad własnymi poczynianiami, jak gdyby oglądamy film o nas samych i
stąd bierze się nasze poczucie nieuchronności sennej katastrofy? To
wszystko ma niezbyt wiele wspólnego z rozróżnieniem dobro / zło.
Pozdrowienia :)
Krzysiek
- --
- --- Join SETI@Home - check setiathome.berkeley.edu ---
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: PGP 8.0.3
iQIVAwUBP7o7GMHuevZIlQLuAQISPA//WXNaLPwgiPwsZjs5/g/R
pbTz/6O1Rb/q
6Q+fSlo8jKDwumSUje+L542gjgZi7HvXSSacl/+W4GHD+I0MTVyq
qw0EHIuuDLHF
dmzYD959A7kI20HPZEkU5EjFfplVc4UKBZ8le1o5n7f5AZ7huxdu
hSvXxb2V+Qx3
Dfb8P+gqrMeYhA2P6YmNkqgyl4CljLUZxBtVMeAx45kIzN388nih
+uYL4p6cNO1N
glue2dgcEoynEKlRIVtMWgzgM67lEDXCcGO+1DhxeMruFOUKVDSj
o4VWiCL8WbdG
LxAaNNUyH0u/3WrpOrs3BUHozvOc144pBz1zHKRxT3vTYiwr3uYp
yFxnKdtSm+sZ
Gq/jAdk9uDEGgLBSZgrh7w+mier7gkPeMUeC7vkNOOhLmiszf1HL
5K3126vxXHsO
9rJqb0FRjHguE+xlwybJpSl/UARSKm6Ac6TtNucPUagqEFpW0dK1
MiDHnm4m8zyq
1Xoz92JA+enifivkqmQB+7OByoz+1lduGWP4RKQ/HOAFn6+Ad1dX
2E6O4pZWXAm7
TrOZ2NmGK9gMw010t9KdyvL2Pzf5NpSQxtAWlGQqQdEB6I+lQth3
oQb8meeeLAat
kU3PcSFcE6gURQFS9BVbL6z+uLjLlhFDTzp2qtvnbPhsO6QXIxCg
pfyJ1JBeW7yw
0UZ1cgiKU84=
=sXao
-----END PGP SIGNATURE-----
|