Wiele osobowosci

1. Data: 2003-04-29 01:08:00

Temat: Wiele osobowosci
Od: m...@y...com szukaj wiadomości tego autora

Bylam w sobote w kinie na filmie "Identity", gdzie mowa byla o czlowieku ktory
posiadal wiele osobowosci (multiple personalities). bylo ich dokladnie chyba 10
a wsrod nich morderca no i psychiatra staral sie udowodnic ze tego czlowieka
nie mozna skazac za te morderstwa z tego wlasnie powodu ze nie wiadomo ktora
osobowosc on przyjmie.
zreszta film jest troche bardziej zawily, no ale moje pytanie jest: czy moze
ktos z was wie na ten temat cos wiecej. slyszalam o tym ze jest rozdojenie
jazni, ale o wielu osobowosciach wiem niewiele.

pozdr
Kasia

1. Data: 2003-04-29 08:06:40

Temat: Re: Wiele osobowosci
Od: "Wojciech Wypler" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <m...@y...com> napisał w wiadomości
> [...]
> ktos z was wie na ten temat cos wiecej. slyszalam o tym ze jest rozdojenie
> jazni, ale o wielu osobowosciach wiem niewiele.

Osobowość wieloraka to wg DSM-IV dysocjacyjne zaburzenie osobowości.
Najkrócej jest definiowane to zaburzenie jako występowanie u jednego
człowieka dwóch lub wiecej osobowości z których każda jest niezależna,
względnie kompletna i zintegrowana; ma własne wzorce postępowania,
rozumowania oraz własny krąg towarzyski.
Alternatywne osobowości powstają prawdopodobnie z rozdzielenia osobowości
podstawowej i złożonej osobowości na kilka różnych a celem ich istnienia
jest radzenie sobie z doświadczeniami i emocjami z którymi nie daje sobie
rady osobowość podstawowa (np. cierpienie w następstwie wykorzystywania
seksualnego w dzieciństwie). W 90% przypadkach zaburzenie dotyczy kobiet.
Zaburzenie jest słabo poznane, w literaturze jest niewiele wiarygodnych
opisów. Głosy amerykańskich specjalistów dzielą się na skrajne od twierdzeń,
że większość pacjentów szukających pomocy u psychiatrów jest chora na
dysocjacyjne zaburzenie osobowości do twierdzeń, że rozpoznania tej choroby
są raczej wynikiem pogoni za sławą pacjentów i terapeutów lub udanymi
próbami symulowania w celu uniknięcia odpowiedzialności karnej.
Najsłynniejszą pacjentką z osobowością wieloraką jest Anna O., której
przypadek analizował Freud.

--
Wojciech Wypler ][ http://wwypler.w.interia.pl ][ w...@i...pl

1. Data: 2003-04-29 13:00:17

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wojciech Wypler <w...@i...pl> napisał(a):

> Najsłynniejszą pacjentką z osobowością wieloraką jest Anna O., której
> przypadek analizował Freud.

Freud uważał, że Anna O. cirpi na osobowość mnogą? Zaskoczyłeś mnie :)
A tak a pro po Anny O. to według ostatnich opini Anna O. cirpiała z powodu
nietypowego zapalenia opon mózgowych. Freud lekarz się nie zorientował :). No
pewnie nie robili wtedy nakłucia lędźwiowego...

Pozdrawiam...

1. Data: 2003-04-29 13:35:33

Od: " " <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Osobowosc wieloraka jest ostatnio czestym przypakiem. Wedlug mnie jest to
poczatek shizofremi.

1. Data: 2003-04-29 14:50:44

Od: "Duch" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:b8lt11$en4$1@inews.gazeta.pl...

Ciekawe, jest interpretacja psychogenna
kontra
somatyczne pochaodzenie problemu...

Tego sie chyba nigdy nie rozstrzygnie...
Duch

1. Data: 2003-04-29 16:02:07

Od: "Edward Robak" <e...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

<a...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> Osobowosc wieloraka jest ostatnio czestym przypakiem. Wedlug mnie jest to
> poczatek shizofremi.

niekoniecznie schizofrenii
osobowość wieloraka, to także stan świadomości po spożyciu środków
odurzających w tym alkocholu...

porównaj:
halucynacje, urojenia, nieprawidłowy tok myślenia, ograniczony kontakt
z rzeczywistością...

:-)
ksRobak

--
człowiek nie wie, z czego tyje :o)

1. Data: 2003-04-29 16:36:28

Od: "ajtne" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> Freud uważał, że Anna O. cirpi na osobowość mnogą? Zaskoczyłeś mnie :)

No, mnie też - Freud i Breuer opisali jej zaburzenia jako przypadek histerii.

> A tak a pro po Anny O. to według ostatnich opini Anna O. cirpiała z powodu
> nietypowego zapalenia opon mózgowych. Freud lekarz się nie zorientował :).

Tak długo by to trwało? A może raczej jakiś zespół psychoorganiczny po zapaleniu?

Ciekawe... ATNM Anna (czyli Berta Pappenheim) była głównie pacjentką
Breuera, tyle, że Freud poszedł dalej w teoriach wyjaśniających ten
przypadek, i mimo, że książkę o Annie O. napisali wspólnie dziś o Breuerze
mało kto pamięta... A przecież Berta "rodziła" właśnie jego dziecko...

pozdrawiam

joa

1. Data: 2003-04-29 18:14:07

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Duch <a...@p...com> napisał(a):

> [...]
> kontra
> somatyczne pochaodzenie problemu...
>
> Tego sie chyba nigdy nie rozstrzygnie...

w modelu biopsychospołecznym się rozstrzygnie :) Ma coraz większą
popularność. Nie da się wyłączyć psyche od soma. Czynniki psychicze wpłwyają
na etiologię, przebieg i zejście. W niektórych chorobach w większy lub
mniejszy sposób, ale zawsze istotny :).

Pozdrawiam...

1. Data: 2003-04-29 18:29:37

Od: "Wojciech Wypler" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> napisał
> Freud uważał, że Anna O. cirpi na osobowość mnogą? Zaskoczyłeś mnie :)

Magda,
A kto twierdzi, że Freud uważał, że Anna O. cierpi na osobowość mnogą? :)))
Dla Freuda i Breuera była klasycznym przypadkiem histerii.
--
Wojciech Wypler ][ http://wwypler.w.interia.pl ][ w...@i...pl

1. Data: 2003-04-29 18:47:23

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> A kto twierdzi, że Freud uważał, że Anna O. cierpi na osobowość mnogą? :)))
> Dla Freuda i Breuera była klasycznym przypadkiem histerii.

Dlatego się zdziwiłam :) A więc kto uważa, że Anna O. cierpiała na osobowość
wieloraką?

Pozdrawiam...

MOJA MAMA powiedziala...
!!! zazdrość !!!