Wierzba energetyczna

1. Data: 2002-09-28 10:04:59

Temat: Wierzba energetyczna
Od: "Ryszard Kowalczyk" <7...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Chciałbym w skali mikro sprawdzić jak naprawdę rośnie ta rewelacyjna
wierzba. Wiem, że czytelnicy tej grupy wolą piękne kwiaty ale
jeśli ktoś ma już jakieś doświadczenia z wierzbą to bardzo proszę o
informację.
Może mógłbym dostać gałązki do posadzenia.
W internecie znalazłem firmy, które oferują sadzonki,
ale ich interesują odbiorcy zamawiający kilka tysięcy
a mnie ta skala jeszcze nie interesuje. Może w przyszłości
tak ale nie dziś. Jestem z Warszawy więc z bliskiej okolicy mógłbym
przyjechać aby nawiązać kontakt
z osobami zainteresowanymi tą tak propagowaną
wierzbą i ewentualnie ściąć jakąś gałązkę.
Pozdrawiam
Ryszard Kowalczyk
7...@w...pl

2. Data: 2002-09-29 08:49:06

Temat: Re: Wierzba energetyczna
Od: "Elzbieta Luczynska" <E...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zadzwoń moze do Bronisz .
tel.722-22-91.

--
pozdrawiam Ela

3. Data: 2002-09-29 14:03:05

Od: "Rafal Wolski" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na grupie była kiedyś dyskusja na temat wierzby, ale już nie pamiętam, czy
podawano wtedy adresy, gdzie można uzyskać sadzonki. W każdym razie może
spróbuj przeszukać archiwum? To było już z rok temu. Ja osobiście żadnych
adresów nie znam.

--
Pozdrawiam, Rafał Wolski
http://ogrody.agrosan.pl/ strona naszej grupy

4. Data: 2002-09-30 09:36:54

Od: "Arjano" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ryszard Kowalczyk" o adresie <7...@w...pl> napisał co
następuje :

> Może mógłbym dostać gałązki do posadzenia.

Będę wywalał taką wierzbę ze swojej działki, dostałem parę patyczków od
znajomego, który sprowadził ze Skandynawii. Miałem nawet skserowane jakieś
materiały o tym jak ją sadzić, kiedy ścinać, gdzie spalać, dodatkowo cośo
właściwościach oczyszczających itp. itd, ale nie wiem, czy znalazłbym je w
domu. Wierzbę wziąłem , bo potrzebowałem szybkiego żywopłotu, a to rośnie
jak szatan. Daje się przycinać, ale sekatorem (szybko grubieją gałązki).
Niesety, na gęsty zywopłot się nie nadaje bo dołem szybko traci liście i ...
prześwituje. Jestem z Rzeszowa, ale odbiór tylko osobisty.

pzdr
Arjano

5. Data: 2002-09-30 15:30:11

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niesety, na gęsty zywopłot się nie nadaje bo dołem szybko traci liście i
> prześwituje. Jestem z Rzeszowa, ale odbiór tylko osobisty.

Spokojnie można wysłać pocztą.
;-)))
--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Learn the rules. Then break some."

6. Data: 2002-10-02 16:39:52

Od: "Ryszard Kowalczyk" <7...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Ariano,
Dziękuję za pozytywną reakcję na mój list. Szkoda że mieszkamy w tak dużej
odległości i mój przyjazd do Rzeszowa jest mało prawdopodobny. Z drugiej
strony
pochodzenie Twojej wierzby jest bardzo interesujące i bardzo chciałbym
dostać gałązki zanim zdecydujesz się
no usunięcie swojego żywopłotu. Wiem, że to duży kłopot
dla Ciebie, ale gdybyś zechciał wysłać paczkę z gałązkami na mój adres "za
pobraniem" tak abym
zapłacił za przesłkę przy odbiorze to zrobiłbyś mi wielką
przysługę. W rewanżu mógłbym wysłać Tobie jakieś
rośliny lub nasiona, których nie możesz zdobyć w Rzeszowie a być może mnie
łatwiej będzie kupić je w Warszawie.
Oczywiście moja przesłka nie będzie za pobraniem.
Gdybyś znalazł jakieś materiały to byłoby również bardzo
interesujące. Mam nadzieję, że zechcesz mi pomóc.
Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.
Mój adres:
Ryszard Kowalczyk
ul. Wilgi 47
04-831 Warszawa
7...@w...pl

7. Data: 2002-10-03 09:44:20

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dziękuję za pozytywną reakcję na mój list. [...]

Zobacz:
http://strony.wp.pl/wp/salixpiaski/

http://members.chello.pl/w.suchecki/

W 1997 roku na terenie oczyszczalni ścieków w Wolinie (województwo
zachodniopomorskie) utworzono plantację wierzby energetycznej. Drzewa
rosną na przefermentowanym i odwodnionym osadzie powstającym podczas
oczyszczania ścieków metodą osadu czynnego. Sadzonki wierzby rozdawała za
darmo polsko-duńska firma ATOPOL. Wierzba energetyczna to krzyżówka 20
odmian wierzby z różnych regionów świata. Drzewa rosną szybko. W pierwszym
roku uprawy w Wolinie osiąga wysokość ok. 2 m., a po trzech latach nawet 6
m. Nie jest to roślina wymagająca. Nie potrzebuje zbyt wiele wody. Jest
odporna na ekstremalne warunki pogodowe. Trzeba ją jedynie plewić, by nie
zarosły ją krzewy. Pierwsze zbiory są po trzech latach. Gałęzie wierzby
ścina się piła motorową bądź sekatorem. Wierzbę można zrębkować zaraz po
ścięciu. Wysuszone zrąbki można wykorzystywać jako paliwo do pieców
ogrzewających budynki. Tak dzieje się w Wolinie. Obecnie Zakład Gospodarki
Komunalnej i Mieszkaniowej prowadzi sprzedaż sadzonek. Koszt to 30 groszy
+ VAT za sztukę.
http://www.e-petrol.pl/general.php/publish.html?idpu
b=5308

http://www.google.com/search?num=100&hl=pl&ie=UTF-8&
oe=UTF-8&newwindow=1&q
=Wierzba+energetyczna+sadzonki

8. Data: 2002-10-03 21:18:42

Od: "Piotr Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jerzy <0...@m...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:anh3gg$ig$...@n...gazeta.pl...

> [...]
>
> W 1997 roku na terenie oczyszczalni ścieków w Wolinie (województwo
> zachodniopomorskie) utworzono plantację wierzby energetycznej.

No cóż - kolejny ekoniewypał, służąca nabijaniu komuś kabzy... Ile to
jeszcze naiwniaków musi się naciąć na temu podobne biobzdury.
żal serce ściska, gadać się nie chce......

:-(Pozdrawiam
p...@r...pl

9. Data: 2002-10-03 23:13:43

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Piotr Siciarski" <p...@r...pl> wrote in message

> No cóż - kolejny ekoniewypał, służąca nabijaniu komuś kabzy... Ile to
> jeszcze naiwniaków musi się naciąć na temu podobne biobzdury.
> żal serce ściska, gadać się nie chce......

Napisz, prosze, konkretnie: czy wiesz z jakichs zrodel, ze opisywana akcja
zakonczyla sie niewypalem, czy jedynie tak przypuszczasz? Nie mam na
ten temat wlasnego zdania i chetnie bym sie dowiedzial.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

10. Data: 2002-10-04 17:35:49

Od: "Michał Łąpieś" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomośc: Nie mam na
> ten temat wlasnego zdania i chetnie bym sie dowiedzial.
>
> Pozdrowienia,
> Michal
Cześć Drogi Imienniku !
Nie dziw się, że reakcje na temat tzw. "wierzby energetycznej" są różne.
Trzeba przyznać iż wielu chce w tej chwili zrobić na niej " interes życia".
Bierze się to z ustawowego wymogu, który określa, ze do roku 2005 czy 2007
ileś energii w Polsce ma być produkowane ze źródeł odnawialnych : etanolu,
estrów kwasów tłuszczowych (biodisel), odpady drzewne, słoma. Dochodzi
jeszcze lobby rolnicze, które też zwietrzyło w tym swój interes.
Fakty są takie, że powstają całe kotłownie zasilane biopaliwami, lub mogące
być nimi zasilane w jakiejś części. Zazwyczaj jest to najprostszy "manewr"
polegający na mieszaniu miału węglowego z trocinami lub zrębkami drewna.
Sam natomiast pomysł wykorzystania wierzby do celów opałowych nie jest wcale
polskim wynalazkiem i nie przywędrował on też "są wschoda". Pomysłodawcy
to..... dowódcy NATO. Pomysł taki zrodził się w latach 70-tych i był
pochodną prac studyjnych na skutkami ew. konfliktu Wsch.-Zach. Jednym z
"dzieci" tych prac był klon Salix wiminalis nr. 082 . Charakteryzuje się on
dużymi przyrostami ( ok 2-3 cm dziennie), bardzo rozbudowanym systemem
korzeniowym, który " wyciąga z gleby niemal wszystko ( ten fakt wykorzystuje
się ją do budowy oczyszczalni biologicznych- sprawność do 95%, skuteczność w
niewielkim tylko stopniu spada w okresie zimowym; norma to ok.70-100 litrów
ścieków na dobę na m2, przy 4 szt. wierzby na m2). Po trzech latach daje
ona ok. 60-100 ton drewna, czyli 10-15 ton suchej masy, co odpowiada (
ponoć) 5-7,5 tys. litrów oleju opałowego.
Aby rozwiać wątpliwości co do ewentualnego pochodzenia tych danych ( prasa
kobieca ;-) ) dodam, że zrobiłem ściągę z moich notatek z okresu studiów na
warszawskiej SGGW ( a tu raczej nie spodziewam się że " wciskano mi kit"), a
sam ich prawdziwości nie sprawdzałem ( dalej "wale" koks do pieca, chociaż
coraz bardziej zastanawiam się nad jakąś tańszą alternatywą, pozdrawiam całe
5 ton, które czekają na podwórku, a może lepiej pozdrowić zakwasy w
mięśniach? ) i dlatego nie mam prawa ich podważać.
Sam nie wiem co na ten temat do końca sadzić, nie chcę formułować skrajnych
ocen, lecz wydaje mi się, że może jedna z alternatyw. Czy warta uwagi? Nie
wiem... Faktem jest i to że nie najtańszą, biorąc pod uwagę konieczność
zakupu rębarki. Nie wierzę też w wyliczenia nazwijmy to eksploatacji
plantacji takiej wierzby. Są posiadam matecznik wierzby Smita ( Salix
smitiana= S. caprea* S. wiminalis), gatunku o bardzo silnym wzroście (
również do 3 metrów w ciągu sezonu, pręty wykorzystuję, a raczej
wykorzystywałem do szczepienia) i wiem ile to paskudztwo potrafi "zjeść"
nawozu. Dlatego najbardziej ekonomiczna wydaje się mi alternatywa połączenia
wykorzystania możliwości biologicznego oczyszczania ścieków i pozyskiwania
drewna. Inną kwestią jest ochrona przed szkodnikami (przędziorek,
skrytoryjek)
Mam nadzieję, że pomogłem Ci choć trochę.
Pozdrawiam zza krzywizny
Michał

Wierzba energetyczna
Skarpy