Wigilia we Franji

1. Data: 2004-12-08 07:39:02

Temat: Wigilia we Franji
Od: chege <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam olbrzymią prośbę do grupowiczów. Syn ma przygotować w szkole
Wigilie, tylko że potrawy mają być typowo francuskie (wiem, że co region
to inaczej); chodzi mi o kwintesencje pod tytułem "Wigilia we Francji".
Proszę o przepisy i linki.
Dzięki

1. Data: 2004-12-08 08:27:33

Temat: Re: Wigilia we Franji
Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le mercredi 8 décembre 2004 ŕ 08:39:02, vous écriviez :

> [...]
> Wigilie, tylko że potrawy mają być typowo francuskie (wiem, że co region
> to inaczej); chodzi mi o kwintesencje pod tytułem "Wigilia we Francji".

Nie chce cie zmartwic ale we Francji nie ma Wigilii :-( Jest tylko
obiad Swiateczny 25go grudnia.

Ewcia

--
Niesz

1. Data: 2004-12-08 08:31:54

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <cp6b31$8fp$1@inews.gazeta.pl>, chege <c...@o...pl> wrote:

> [...]
> Wigilie, tylko że potrawy mają być typowo francuskie (wiem, że co region
> to inaczej); chodzi mi o kwintesencje pod tytułem "Wigilia we Francji".

O ile wiem, to we Francji nie jada się zasadniczo obfitej wieczerzy
wigilijnej, a główny posiłek świąteczny je się po powrocie z pasterki,
a więc już w pierwszy dzień świąt i nie postny, więc je się np.
pieczonego indyka z kasztnami. Larousse Gastronomique pdaje, że
wieczerzę na wigilię jada się we Francji pd.-wsch. i podaje się n.
kalafiora ze sztokfiszem i sosem rayte, ślimaki, szary cefal z oliwkami,
omlet z karczochami i kluskami, a na koniec "13 deserów świątecznych" --
głównie bakalie.

Władysław

1. Data: 2004-12-08 09:01:46

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le mercredi 8 décembre 2004 ŕ 09:31:54, vous écriviez :

> [...]
> kalafiora ze sztokfiszem i sosem rayte, ślimaki, szary cefal z oliwkami,
> omlet z karczochami i kluskami, a na koniec "13 deserów świątecznych" --

Zo nie znaczy ze nie istnieje bardziej wykwintna kolacja, 24go. Ale
nie ma w tym nic tradycyjnego...

Ewcia

--
Niesz

1. Data: 2004-12-08 10:29:52

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

chege wrote:
> [...]
> Wigilie, tylko że potrawy mają być typowo francuskie (wiem, że co region
> to inaczej); chodzi mi o kwintesencje pod tytułem "Wigilia we Francji".

Wigilia po francusku jest BEZ-NA-DZIEJ-NA, bez porownania z nasza.
Przynajmniej te, w ktorych mialam (nie)przyjemnosc brac udzial. Jakies
langusty, ostrygi, homary, najbardziej zjadliwy z tego wszystkiego byl
mietus, na deser ciasto w ksztalcie klody drzewa, czyli rolada
przelozona superciezkim, maslanym kremem. Do kitu. W zwiazku z tym
bardzo sie ciesze, ze w tym roku sama robie wigilie, bedzie po polsku z
niewielkimi akcentami francuskimi, np. zamiast kremu maslanego dam do
rolady bita smietane i kupe owocow i bedziemy udawac, ze to po francusku ;))

Kot, co zapytal meza, jakie francuskie swiateczne potrawy najbardziej
lubi. Maz, ze zmieszana mina, odpowiedzial ze niewatpliwie takie potrawy
sa, ale on nie wie jakie i najlepiej, jak zadzwonie do jego mamusi, zeby
sie zapytac... A pozniej Wladyslaw zdziwionym glosem pyta, czy moj maz
nie potrafi gotowac ????? - On nawet nie bardzo wie gdzie jest kuchnia!!!

--
Kot
m...@p...onet.pl

1. Data: 2004-12-08 10:32:05

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <4...@p...onet.pl>,
m...@p...onet.pl (Kot) wrote:

> [...]
> sie zapytac... A pozniej Wladyslaw zdziwionym glosem pyta, czy moj maz
> nie potrafi gotowac ????? - On nawet nie bardzo wie gdzie jest kuchnia!!!

Wiadomo, kuchnia jest u Mamusi.

Władysław

1. Data: 2004-12-08 16:25:14

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:

> Wiadomo, kuchnia jest u Mamusi.

Tam tez pewnie by nie trafil ;)) Za to do stolu w jadalnym to jak
najbardziej ;)

--
Kot
m...@p...onet.pl

1. Data: 2004-12-08 19:18:57

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <4...@p...onet.pl>,
m...@p...onet.pl (Kot) wrote:

> Tam tez pewnie by nie trafil ;)) Za to do stolu w jadalnym to jak
> najbardziej ;)

A ja zawszy słyszałem o tym, jak to Baskowie -- mężczyźni -- uwielbiają
gotować i, że robią sobie męskie spotkania na których popisują się
swoimi umiejętnościami. Wreszcie -- Twój mąż Bask, nie musi chyba nic
wiedzieć o francuskich zwyczajach wigilijnych.

Władysław

1. Data: 2004-12-08 20:08:23

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:

> [...]
> swoimi umiejętnościami. Wreszcie -- Twój mąż Bask, nie musi chyba nic
> wiedzieć o francuskich zwyczajach wigilijnych.

Byc moze inni Baskowie tak maja, rzeczywiscie lubia meskie spotkania i
inne meskie rozrywki, np. podskakiwanie w szyku gesiego, ubrani w
eleganckie i gustowne koronki, z wielkimi dzwonami jak od krowy
przywiazanymi tam, gdzie sie koncza plecy. Autentycznie, widzialam na
wlasne oczy. Moj maz najwyrazniej sie wyrodzil i nie lubi. Ani
podskakiwac, ani gotowac, jedynie meskie spotkania calkiem niezle mu
wychodza ;) Prawdopodobnie wdal sie we francuska czesc rodziny (tylko
mamusia jest Baskijka, tatus to Francuz, choc od wielu lat mieszka w
Kraju Baskow), wiec nie mial od kogo sie uczyc tych fantastycznych,
baskijskich obyczajow. Az szkoda, gotowanie bym bardzo doceniala, a z
dzwonow moglabym sie posmiac ;PP A tak, jeszcze w stanie kawalerskim,
maz moj zywil sie puszkami i makaronem spaghetti na sucho (tak tak,
niegotowanym, chrupal jak paluszki) i byl zielonkawy na twarzy. Do tej
pory surowy makaron bardzo docenia, chociaz chyba jednak woli moj,
domowej roboty, wyjada mi spod noza a potem wcina taki suszacy sie i
musze stac ze sciera i odganiac...

--
Kot
m...@p...onet.pl

gluten
Kolejna awantura - czyli mam focha.
Jedzenie dla rowerzysty
[pilne] Pierniczki Anki - blacha i piecznie
Meble kuchenne zgodne z WFM FAMA Wyszkow