Witam: róża jadalna (płatki --> konfitura) po łacinie ?

21. Data: 2006-11-18 01:30:51

Temat: Re: Witam: róża jadalna (płatki --> konfitura) po łacinie ?
Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

i...@w...pl wrote:

> Powiem jeszcze, że sadzonki spore, ładne i dobrze ukorzenione.
> Przyciąć trzeba oczywiście, tylko kiedy? Teraz, czy wiosną? Może
> ktoś wie?

Róży pomarszczonej nie trzeba przycinać. Thrzeba tylko wycinać
uschnięte pędy.

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

22. Data: 2006-11-18 08:15:34

Temat: Re: Witam: róża jadalna - sadzonki
Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

<ikselpl> wrote in message
s.com...

Ha! A jadłaś kiedyś konfitury z tych owoców? Raz zrobiłam - lata
temu, a do dziś nie mogę zapomnieć smaku. Właśnie z tej tęsknoty
posadziłam 200 szt sadzonek rosa rugosa z gołym korzeniem, kupionych
wysyłkowo w szkółce Grzywa. Adresu już nie mam, ale jak w Google
wpiszesz coś takiego: Grzywa and szkółka, to Ci się znajdzie :-)
Jeśli chcesz zamówić u nich, to własnie kopią. Ja dostałam
przesyłkę kurierem tydzień temu, więc się pospiesz, zanim mróz
chwyci na dobre :-)
----------
Dzieki za info, konf. chyba nie jadlam, bo owocow nie bylo ;-))
wszystkie kwiaty (lub prawie) szly na przecier surowy
albo konfiture gotowana z platkow w syropie.
Poza tym jakos nie bylo tradycji na te owocowe ... (drelowanie ??)

Ja moge chetnie zalatwiac te sadzonki, oczywiscie,
tyle ze siostra w NZ (N. Zelandii) .... i tam musi znalezc.
Juz cos ma na oku i w temacie.
:))
dzieki

23. Data: 2006-11-18 08:17:09

Temat: Re: Witam: róża jadalna - obsluga
Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Michal Misiurewicz" <wrote in message

> Róży pomarszczonej nie trzeba przycinać. Thrzeba tylko wycinać
> uschnięte pędy.
---------
Potwierdzam, straszna robota (kolce jak w buszu afrykanskim)
i to na kolanach.
Co do rozrastania sie, tez racja.
:))

Wszystkim dziekuje, pozdrawiam
zowisia

24. Data: 2006-11-18 08:29:09

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"bulka paryska" <z...@p...onet.pl> wrote in message
> "Michal Misiurewicz" <wrote in message

> ---------
> Potwierdzam, straszna robota (kolce jak w buszu afrykanskim)
> [...]

Grube rękawice spawalnicze z mankietem do łokcia rugoza to nie szypszyna.
Sekator drążkowy, lub przy dużej plantacji pneumatyczny. Do trzebienia i
wykaszania kosiarka plecakowa z piłką Stihl...

25. Data: 2006-11-18 08:34:37

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Poza tym jakos nie bylo tradycji na te owocowe ... (drelowanie ??)

Paskudna praca, trzeba mieć elastyczne, acz grube rękawice gumowe,
deseczkę i ostry nóż. Kroić na połówki - szpiczastym końcem noża wydłybywać
nasiona i włoski (te właśnie włoski wbijają się w skórę palców,
najdelikatniejsze jest pomiedzy palcami i tam kłuje i swędzi najbardziej.
Później wymyć z pozostałych włosków i na syrop.
Inne wykorzystanie - wysuszyć - doskonała herbata, lecząca nerki (nie w
każdej chorobie)...

26. Data: 2006-11-18 11:11:32

Temat: Re: Witam: róża jadalna - rugosa pelna gdzie ?
Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ejkqs2$3bg$1@nemesis.news.tpi.pl Ryba
<a...@n...pl> napisał(a):

> Prawie to samo :). Tyle że prawie, robi dużą różnicę :).

Hejka. Chyba jednak płatki róży stulistnej służą głównie do produkcji
olejku różanego i wody różanej.
Pozdrawiam sensorycznie Ja...cki
PS Z okvětních plátků růží Rosa x centifolia pěstovaných ve francouzském
městě Grasse (a bulharských růží damascenských) se získává vonný růžový
olej. K výrobě jednoho litru oleje je zapotřebí tisíců okvětních plátků
(podobno aż 4 tony), a proto je velmi drahý. Jeho delikátní vůně je však ve
voňavkářském průmyslu značně oblíbená.

27. Data: 2006-11-18 12:04:33

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@n...pl> wrote in message

> [...]
> olej. K výrobě jednoho litru oleje je zapotřebí tisíců okvětních plátků
> (podobno aż 4 tony), a proto je velmi drahý. Jeho delikátní vůně je vąak

Dokładnie - atar (olejek różany, jest droższy od złota).

28. Data: 2006-11-18 15:02:18

Od: Ryba <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko napisał(a):
> Hejka. Chyba jednak płatki róży stulistnej służą głównie do produkcji
> olejku różanego i wody różanej.

Pewnie tak jest, na zastosowaniach produktów roślinnych znam się słabo.
Chciałem natomiast zaprotestować przeciwko wrzucaniu różnych gatunków
roślin, czy też mieszańców międzygatunkowych - hybryd, do jednego worka.
O ile w przypadku odmian czy kultywarów, sprawa jest dyskusyjna, to w
przypadku różnych gatunków czy też hybryd posiadają one utrwalone w
genotypie cechy które umożliwiają jednoznaczne ich odróżnienie. Od razu
dodam iż nie koniecznie po cechach fenotypowych.
--
Pozdrawiam, Artur.

29. Data: 2006-11-18 15:50:14

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ejn7do$71u$1@nemesis.news.tpi.pl Ryba
<a...@n...pl> napisał(a):

> [...]
> dyskusyjna, to w przypadku różnych gatunków czy też hybryd posiadają
> one utrwalone w genotypie cechy które umożliwiają jednoznaczne ich

Hejka. Jest problem, bo tych genów niestety nie widać. ;-)
Pozdrawiam wizualnie Ja...cki
PS Polska Partia Protestująca protestuje aż do końca. ;-)

30. Data: 2006-11-18 17:35:03

Temat: Re: Witam: róża jadalna ...
Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 17 Nov 2006 20:35:55 +0100, bulka paryska napisał(a):

> "Marta Góra" <> wrote in message

> ---------
> bardzo dziekuje, i wszystkim przedpiscom tez;
> ale te owoce to niepokoja mnie troche,
> bo ta Babciowa to jakies miala male i pomijalne,

Owoce moich róż mają nasiona:)

Pozdrawiam,
Marta

--