Re: Wygram/przegram wybory

From: michał <6...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Wygram/przegram wybory
Date: Thu, 08 Dec 2011 17:36:08 +0100

W dniu 2011-12-08 02:48, Piotr M pisze:
> Witam Wszystkich Szanownych.
>
> Właściwie nie wiem, czy to nie jest czasem OT. Bo chciałbym zastanowić
> się, nad tematem wyborów, z pozycji kandydata.
>
> Dlaczego tak szeroko, powszechnie i już właściwie jako norma (cholera),
> mówi się o jakiś sytuacjach, poczynaniach, w kontekście wyborów?
>
> Ktoś czegoś nie zrobi, bo czekają wybory. Nie zrobi jakiegoś ruchu, bo
> czekają wybory. Czegoś nie powie, bo czekają wybory.
>
> Czy to nie jest głupawka jakąś? rozumiem, kandydat będzie miał wpływ na
> rzeczywistość. To jest ważne. Dla nas ważne.

> [...]
Fajny temat.
Moim zdaniem świat jest "zidiociały" nie tylko w polityce. Taka jest
natura ludzka, że kierują ludźmi pewne mechanizmy obronne, które
"skonstruowane" są w taki sposób, aby używając wszystkich dostępnych
wyuczonych sposobów pojedynczy człowiek czy grupa ludzi stworzyć mogli
pozory czynienia dobra dla innych, a w rzeczywistości czynienia dobra
dla siebie.
Miarą szlachetności w takim obrazie stosunków między ludźmi, będzie
stopień przeciwstawienia się tym najbardziej egoistycznym mechanizmom w
dążeniu do prawdziwego i rzetelnego czynienia dobra dla innych.

Taki uproszczony schemat pasuje do stosunków w związkach partnerskich,
przedsiębiorstwach, w polityce wewnętrznej jak i w dyplomacji.
Jeśli mamy pretensje do polityków, do władzy, że dużo obiecuje w okresie
wyborczym, a potem nigdy nie udaje się im tego w pełni zrealizować, to
znaczy, że nie rozumiemy tych mechanizmów.
Czy można sobie wyobrazić, że formacja polityczna wygrywa wybory nic
nikomu nie obiecując? No nie!
Czy można wszystkie obietnice zrealizować w okresie sprawowania władzy,
kiedy ma się z definicji mnóstwo przeciwników rządowych koncepcji? Też nie!
O co więc wyborcom biega? Większość ludzi (wyborców) żąda zbyt wiele. Są
pazerni na mega-wyrzeczenia władzy. Wciąż skłonni są doszukiwać się
wszystkiego złego w ich poczynaniach rzadko zauważając coś dobrego.
W końcu niezadowoleni wybiorą kogoś innego.
I zaczynamy wszystko od początku.
Taka jest demokracja. I może kiedyś ktoś wymyśli coś lepszego, co będzie
działać lepiej, ale na razie to jest najlepsze, co ludzkość znalazła.
Tylko, że - jak słusznie zauważyłeś - to zidiociały świat.

michał