Zbiór winogron - co dalej ?

1. Data: 2003-10-16 19:14:25

Temat: Zbiór winogron - co dalej ?
Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Szykuje się zbiór winogron odm. 'Einset Seedless', wiem że jak na tą
odmianę to trochę zwlekałem. No i proszę o jakiś fajny przepis na coś extra.
W zeszłym roku robiłem rodzynki a w tym chciałbym zrobić jakąś super nalewkę
lub likier. Im bardziej przepis będzie skomplikowany, tym lepiej. Niech to
będzie wyzwanie.

Pozdrawiam
PP.

2. Data: 2003-10-17 10:04:41

Temat: Re: Zbiór winogron - co dalej ?
Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"1stgreen" <1...@w...pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
nalewkę
> lub likier. Im bardziej przepis będzie skomplikowany, tym lepiej. Niech

Ty Pijaku! Bys wszysko na procenty przerabial! To Mazowsze, takie zapite.
Nic dziwnego ze moje przodki uszli na wschod.

Zebys nie gadal, ze Cie nikt nie lubi!

Galaretka z winogron

2 kg jasnych winogron
70 g rodzynek
szczypta kardamonu
cukier zelujacy (1 czesc soku na 1 czesc cukru)

Grona umyc, pozbawic ogonkow, przepolowic i pozbawic pestek. Rodzynki grubo
posiekac. Wszystko razem z kardamonem i niewielka iloscia wody ogrzewac na
malym ogniu przez jakies 15 min. Na duze sito polozyc czysta sciereczke i
przelac zawartosc garnka. Mozna uzyc specjalnego woreczka do wyciskania
soku. Po 12 godzinach sok dokladnie odmierzyc i dodac odpowiednia ilosc
cukru. Zagotowac ciagle mieszajac a kiedy zawrze jeszcze jakies 4 minuty.
Zabrac z ognia i przelac do sloikow. Te zamknac i postawic do gory nogami az
do ostudzenia.
Galaretke mozna doprawic winiakiem. Polecalbym jakis grecki. Mozna tez dodac
kilka przekrojonych na pol ciemnych gron ale wtedy nalezy od czasu do czasu
przechylac sloikiem, zeby nie opadly calkiem na dol. Jak cos jeszcze znajde,
to podesle.

I.Z.

3. Data: 2003-10-17 11:27:33

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nic dziwnego ze moje przodki uszli na wschod.

> I.Z.

Dobrowolnie ??

Pozdrawia boletus

4. Data: 2003-10-17 12:37:27

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"boletus" <b...@o...pl> schrieb im Newsbeitrag

> Dobrowolnie ??
>
> Pozdrawia boletus

Toz ja pisal, ze pijanstwa mazowieckiego zniesc nie mogli i na Wolyn
wyjechali. Te Mazury dzielili ziemie, dzielili a jak nie bylo co dzielic, to
rozchodzili sie po calej Rzeczpospolitej. Nie pamietasz, jak Pasek, ze stara
pudernica sie ozenil, bo wdowa z hektarami byla? Mloda mial panne ale bidna,
wiec ja kantem puscil.

Irek

5. Data: 2003-10-17 18:48:50

Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ty Pijaku! Bys wszysko na procenty przerabial! To Mazowsze, takie zapite.

No wiesz. Sezon grzewczy się zaczyna to i na zimę trzeba odpowiednie
zapasy poczynić. :-]

> Galaretka z winogron ......

Ciekawy przepis, z części winogron zrobię tą galaretkę.
Kardamon pewnie malabarski bo lepszy od tego brązowego, a winiak grecki jaki
proponujesz ?, czy może brendy ichnią - metaksę czy coś podobnego.

Pozdrawiam
PP.

6. Data: 2003-10-17 19:39:07

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

> No wiesz. Sezon grzewczy się zaczyna to i na zimę trzeba odpowiednie
> zapasy poczynić. :-]

Ty mi sie nie tlumacz! Taki np. Janusz, to winogrona dla ich samych uprawia.
Dla ich piekna, symboliki jaka w sobie maja, cienia jaki daja i schronienia
dla ptakow. Sa tacy, ktorzy zadnego owocu derenia nie zmarnuja, na
konfitury, galaretki... a Ty? Jeszcze sie zimnem tlumaczysz, jakby za oknem
biale niedzwiedzie chodzily.

> [...]
jaki
> proponujesz ?, czy może brendy ichnią - metaksę czy coś podobnego.

Szkoda Metaxy. Sa tansze. No ale Ty z Wolomina, wiec pewnie Ci sami
sklepikarze w zebach do domu przynosza. Ja tam musze kupowac. Z sentymentu
kupuje Helios, to taka enerdowsko-grecka brandy. Moj Tesc mnie tym
podejmowal i szczerze tlumaczyl, ze na prawdziwa Metaxe brakuje mu waluty. A
ja wtedy bylem taki dziany, ze armianskie kaniaki na codzien pilem, w kawior
to we wszystkich odcienia teczy jadlem. Ale nawet dzis wspominam sieliodku
ww takim brazowym sosie od okupantow.

> Pozdrawiam
> PP.

Winogron mozesz dodac do likierow z jesiennych owocow. Sliwki, borowki,
jagody, gruszki razem z gronami, jakies 0.5 kg, po umyciu i oczyszczeniu z
ogonkow, pozbawieniu pestek, zasyp 100 g cukru, dodaj nieco cynamonu w
kawalku i odstaw na noc pod przykryciem. Potem zalej 1l wodki. Najlepszy
bylby samogon gruszkowy.
A nie pomyslales o dzikim bzie? Dzikiej rozy i glogu? Dereniu i tarninie? +
grona. "Dar lesnej nimfy", tak bym to nazwal. Rowne ilosci tych owocow
zalalbym spirytusem. Po pol roku doslodzi woda cukrowa. I wyszla by...
ciekawa nalewka.

A jakie to sa grona? Czarne czy biale? Bo ma jeszcze cos takiego. Na 0.4
litra soku z winogron wez 0.6 l wodki 40%. Wymieszaj, ewentualnie doslodz ok
50 g cukru i odstaw az sie przegryzie. W oryginale jest to z ciemnymi
gronami.

Dobranoc,

Irek

7. Data: 2003-10-17 20:46:16

Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
uprawia.
> Dla ich piekna, symboliki jaka w sobie maja, cienia jaki daja i

Janusz taki święty ? Nieee. Na pewno ma piwniczkę zawaloną gąsiorami i
butelczynami.:-]

> Sa tacy, ktorzy zadnego owocu derenia nie zmarnuja, na
> konfitury, galaretki...

Pewnie, kto by je tam na to marnował. Lepiej przyzwoitą dereniówkę ...

+
> grona. "Dar lesnej nimfy", tak bym to nazwal. Rowne ilosci tych owocow
> zalalbym spirytusem. Po pol roku doslodzi woda cukrowa. I wyszla by...
> ciekawa nalewka.

Ciekawy kierunek "poszukiwań", chyba pójdę tym tropem.

> A jakie to sa grona?

'Einset Seedlesss' - ni białe, ni ciemne, bezpestkowe.

> Na 0.4
> litra soku z winogron weź 0.6 l wódki 40%. Wymieszaj, ewentualnie >
dosłódź ok
> 50 g cukru i odstaw az sie przegryzie. W oryginale jest to z ciemnymi
> gronami.

To też wypróbuję. Dzięki za przepisy i rady.
Pozdrawiam
PP.

8. Data: 2003-10-18 19:12:20

Od: "" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 50 g cukru i odstaw az sie przegryzie. W oryginale jest to z ciemnymi

Hmm w Portugali w miejscowości Porto robią to tak: sprowadzją fermentujący
moszcz barkami z górnego dorzecza rzeki Duoro i w piwniczkach winnych (tak się
nazywają olbrzymie fabryki magazyny) zalewają ją tzw brendy czyli z
portugalskiego na nasze księżycówką (tam to jest legalne). Moszcz jeszcze musi
być słodki, a tzw brendy musi mieć co najmniej 25% i później to mieszają (nie
chcieli powiedzieć w jakich proporcjach i jak daleko moszcz jest
sfermentowany). Następnie wlewają to do beczek debowych z dębu szypułkowego,
tj takiego jak u nas rośnie, tam są też inne dęby np korkowy, i pilnują przez
co najmniej 15 lat żeby beczka nie wyschła. A rezultat..... no cóż: proponuję
żebyś kupił sobie dobrego PORTO lub PORTWAIN-a angielskiego (to też Porto ale
rozlewane w angli) i sprawdził czy warto poświęcić DUŻO CZASU.

9. Data: 2003-10-19 00:10:59

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

<w...@p...onet.pl> wrote in message

> Hmm w Portugali w miejscowości Porto robią to tak: [...]

Wlasnie niedawno mialem okazje sprobowac oryginalnego
Porto prosto z Porto (czy tez Oporto, jak tam mowia) i
poswiadczam, ze niezaleznie, jak to robia, robia to wysmienicie.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

10. Data: 2003-10-19 20:56:32

Temat: Odp: Zbiór winogron - co dalej ?
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Irek Zablocki <i...@w...de> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:bmph1e$qcn$05$...@n...t-online.com...

> Ty mi sie nie tlumacz! Taki np. Janusz, to winogrona dla ich samych
uprawia.
> Dla ich piekna, symboliki jaka w sobie maja, cienia jaki daja i
schronienia > dla ptakow.

Pozdrawiam :-)
Janusz

poisencja jak wybarwić liście
Skąd wziąść 40 muchołówek?
Róz.a chin'ska w gruncie
WINOBLUSZC - jak zabezpieczyc sadzonki na zime?
jeszcze kwitna