Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
STED!not-for-mail
From: zażółcony <r...@x...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Zbrodniarze w fartuchach
Date: Wed, 9 Mar 2011 09:14:24 +0100
Organization: http://onet.pl
Lines: 40
Message-ID: <il7ct0$b5f$1@news.onet.pl>
References: <1...@o...googlegroups.com>
<ikgsqm$8pe$1@inews.gazeta.pl> <ikic04$i0t$1@news.onet.pl>
<ikid5i$m1c$1@news.onet.pl> <ikiedp$qht$1@news.onet.pl>
<ikil89$jcs$1@news.onet.pl> <ikis1f$dl5$1@news.onet.pl>
<ikj0ca$tr6$1@news.onet.pl> <ikj273$591$1@news.onet.pl>
<ikjkia$9om$1@news.onet.pl> <ikkte0$lkd$1@news.onet.pl>
<ikl6jf$ml4$1@news.onet.pl> <iklo0k$o5i$1@news.onet.pl>
<iklqqb$2lc$1@news.onet.pl> <iklta6$b97$1@news.onet.pl>
<iknlaq$ic5$1@news.onet.pl> <ikrjm4$mes$1@news.onet.pl>
<il23fq$qdi$1@news.onet.pl> <il2dj9$jm$1@news.onet.pl>
<il2qc6$m42$1@news.onet.pl> <il303d$dlh$1@news.onet.pl>
<il4vse$86s$1@news.onet.pl> <il57st$8fv$1@news.onet.pl>
<il5d9r$ug0$1@news.onet.pl> <il5egm$3a8$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="UTF-8"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1299658464 11439 83.14.249.194 (9 Mar 2011 08:14:24 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 9 Mar 2011 08:14:24 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5994
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:590126
Ukryj nagłówki
Użytkownik "zdumiony" <z...@j...pl> napisał w wiadomości
news:il5egm$3a8$1@news.onet.pl...
> Podobnie jak życie Parysady na początku tej bajki.
> Czym różni się Nirwana od świata bogów?
Choćby z tym, że pojęcie Nirwana - tak jak pojęcie Bóg - trudno
zdefiniować, bo wymyka się rozumieniu ograniczonym umysłom.
Ze światem bogów sprawa jest dużo prostsza:
http://www.buddhanet.net/wheel2.htm - świat bogów jest na górze.
Jak z linka wynika, świat bogów krótko opisuje się jako
'tymczasowy Raj'. Cierpienie ma tam charakter bardzo 'lekki', to
świadomość nietrwałości. Problemem zaś jest brak motywacji do
zmiany. Jest to o tyle ważne w kontekście poprzednich rozważań,
że w świecie bogów brak cierpienia prowadzi właśnie do braku
motywacji. W tym konkretnym kontekście, tej konkretnej boskiej
sferze egzystencji najbliżej jest nam do twierdzenia, że 'brak
cierpienia jest niekorzystny' - bo ma powiedzmy związek z brakiem
motywacją. Jednak co się odlecze to nie uciecze - bogowie ostatecznie
spadają ze swoich pozycji - i spadają od razu bardzo nisko.
W innych sferach egzystencji jest inaczej. Np. w światach
piekielnych jest zupełnie na odwrót - cierpienie jest paraliżujące,
motywację zabiera, powoduje zapętlenie w samym sobie.
W świecie zwierząt cierpienie ma różne nasilenie, ale tu też
nie da się powiedzieć, że jest do czegoś potrzebne - ponieważ
w tym świecie podstawowym problemem jest brak inteligencji
odpowiedniej do tego, by ogarnąć swoją pozycję, określić jakiś
wyższy cel i nim podążać. Tak jak w przypadku istot z niższych
światów cierpienie w świecie zwierząt nie wpłynie pozytywnie
na ich rozwój, raczej zamknie zwierzę w atawizmach i instynktach
obronno-agresywnych.
Świat ludzi w tym wszystkim wypada jako najbardziej zrównoważony.
To świat, w którym POMIMO cierpienia daje się utrzymać skupienie
i konsekwencję w dążeniu do celów, które wybiegają poza chwilowe
problemy.
> 4.Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce Prowadzącej do Ustania Cierpienia
Uważam, że czepiasz się słówek. To semantyka. Bardzo potrzebujesz
tego rozróżnienia na pozytywne i negatywne ? Do czego ?
|