Zmiana osobowości

1. Data: 2003-02-26 12:44:05

Temat: Zmiana osobowości
Od: "psotna myszka" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sangwinik Melancholik Choleryk Flegmatyk
4 osobowości.

Właściwe kazdy z nas reprezentuje po części każdą z nich.
U jednych cechy danej osobowości są bardzo widoczne,
u innych mocno przemieszane z pozostałymi.
Sama jestem istnym mieszńcem ;-)

Czy osoba o mocno rozwiniętych, i widocznych cechach melancholika i
choleryka
pracująca nad swoją osobowością, w tym wypadku nad przesadną wrażliwością,
pesymistycznym nastawieniem,
i za razem np. niecierpliwością, pochopnością działań , i uporem. itp... bo
jest ich przecież
duzo więcej ;-) ma jakąkolwiek możliwość zmiany osobowości i stania się
przypuśćmy
towarzyskim i otwartym sangwinikiem lub obojetnym flegmatykiem?

I czy Waszym zdaniam w przypadku osobowości sprawdza się powiedzenie
"Przeciwnosci się przyciągają"?

myszka

1. Data: 2003-02-26 12:56:22

Temat: Re: Zmiana osobowości
Od: "Piotr Wrzosiński" <p...@m...uw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Osobowość z definicji jest niezmienna, lub "trudno zmienna". Poza tym Twój
podział jest lekko anachroniczny, a samo istnienie czegoś takiego jak
osobowość mocno wątpliwe.
Pozdrawiam,
Piotrek

1. Data: 2003-02-26 12:59:05

Od: Gilbert <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

psotna myszka konstatuje:
> Sangwinik Melancholik Choleryk Flegmatyk
> 4 osobowości.
[...]

To co opisałaś to typy temperamentalne, a nie osobowościowe.
Temperament ma podłoże biologiczne/genetyczne, a tym samym jest ciężko
modyfikowalny.

--
_ __,;;;/ Gilbert
,;( )_, )-\| ____________________________________

1. Data: 2003-02-26 13:02:43

Od: "psotna myszka" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Wrzosiński" <p...@m...uw.edu.pl> napisał w wiadomości
> Osobowość z definicji jest niezmienna, lub "trudno zmienna".

Mhm : ) Stąd moje pytanie.
Czy praca nad osobowością ma w ogóle sens Twoim zdaniem?
Czy prawdziwa "natura" każdego z nas, i tak zawsze z nas wyjdzie
w "przychylnym" momencie? ;-)

> Poza tym Twój
> podział jest lekko anachroniczny,

Nie zgadzam aię.
Byc może jest ogólny, ale nie chodziło mi o to aby napisać esej
nt. osobowości, tylko zadać konktetne pytanie.
BTW jesli znasz inny podział, napisz,
z chęcią odświeżę swoją widzę :-)

>a samo istnienie czegoś takiego jak
> osobowość mocno wątpliwe.

Rozwiń Piotrze.
Jestem ciekawa czym zastąpisz to określenie?

myszka
ICQ#:140870797
GG 1377147

1. Data: 2003-02-26 13:29:08

Od: "psotna myszka" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gilbert" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
> To co opisałaś to typy temperamentalne, a nie osobowościowe.

Nie jestem psychologiem z wykształcenia,
dlatego nie odmawiam sobie prawa do pomyłki.
Czym w takim razie jest osobowość?
Temperament jest o ile mi wiadomo cześcią charakteru.

> Temperament ma podłoże biologiczne/genetyczne, a tym samym jest ciężko
> modyfikowalny.

Dziękuję za odpowiedź
Z tym że nie sądzisz że na naszą osobowość, ok zastapmy ja słowem
temperament,
maja też wpływ ludzie, zdarzenia, przezycia... nie sama genetyka?
Można mieć skłonności w kierunku jakichs reakcji lub zachowań,
ale nie sa one uwarunkowane wyłacznie genetycznie.

Zdaje sobie sprawe że jest to napisane bardzo ogólnie,
ale jak pisałam nie jestem specjalistką.
Osobowość
Charkater
Temperament
Może najpierw zdefiniujmy, bo widzę że zamotałam
i znaczenie tych słów rozróżniam zbyt ogólnie.

myszka

1. Data: 2003-02-26 13:44:57

Od: Gilbert <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

psotna myszka konstatuje:
> Czym w takim razie jest osobowość?
> Temperament jest o ile mi wiadomo cześcią charakteru.

Zadajesz pytanie, na które jest wiele odpowiedzi.
Osobowość definiuje się bardzo różnie zależnie od podejścia
teoretycznego do tego zgadnienia. Inaczej jest postrzegana przez
psychoanalizę, inaczej przez psychologię humanistyczną, inaczej przez
behawiorystów.
I każde ujęcie IMHO mówi na ten temat coś interesującego.

> [...]
> Można mieć skłonności w kierunku jakichs reakcji lub zachowań,
> ale nie sa one uwarunkowane wyłacznie genetycznie.

Na osobowość otoczenie ma jak najbardziej duży wpływ. Na temperament o
wiele mniejszy. Pojęcia "osobowość" i "temperament" nie są w psychologii
tożsame, to nie to samo.

> [...]
> Temperament
> Może najpierw zdefiniujmy, bo widzę że zamotałam
> i znaczenie tych słów rozróżniam zbyt ogólnie.

Definicji, jak już pisałem, jest mnóstwo. Poczytaj o tym trochę - jest
kilka w miarę przystępnych książek na ten temat, np. "Psychologia i
życie" Zimbardo, "Teorie osobowości" Lindzaya i Halla itp.

--
_ __,;;;/ Gilbert
,;( )_, )-\| ______________________________________

1. Data: 2003-02-26 15:56:21

Od: "Krystyna" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

> I czy Waszym zdaniam w przypadku osobowości sprawdza się powiedzenie
> "Przeciwnosci się przyciągają"?
Może i się przyciągają, nie wiem. Uważam jednakże że to właśnie podobne
osobowości mają większe szanse na stworzenie trwałego i szczęśliwego
związku, który łatwiej znosi burze i przeciwności losu, w którym ludziom po
dłuższym czasie ze sobą spędzonym jest wciąż dobrze razem.

Pozdrawiam,
Krystyna

1. Data: 2003-02-26 16:18:14

Od: l...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Hej wszytkim,

przede wszytkim melancholik, choleryk, sangwinik i flegmatyk to NIE SĄ TYPY
OSOBOWOŚCI! To 4 typy TEMPERAMENTU. Osobowość jest zupełnie inną komponentą w
człowieku.
Czy mozna stac sie za pomocą ćwiczeń flegmatykiem będąc sangwinikiem od
urodzenia? Moim zdaniem nie. Dlatego, ze temperament jest wrodzoną właściowścią
układu nerwowego, jednym słowem każdy z nas rodzi sie juz z jakimś konkretnym
temperamentem. Te dominujące cechy temperamentne są najczęściej troche
wymięszane, czyli mamy w rzeczywistosi więcej typów, np typ sangwiniczno-
choleryczny. Podobno temperamnent jest troche w ciagu życia modyfikowany,
dlatego np młody chłopak będąc łatwo pobudliwym cholerykiem troche się w ciągu
lat życia "uspokaja", temperament jest troche "temperowany" ;-)). Mysle ze
zalezy od wielu czynników, to w którą strone przechyla sie nasza naturalna
temperamentalna skłonność. Np od tego jak zyjemy, co jemy, jakie środowisko nas
otacza.

Mam nadzieję, ze troche udało mi sie zagadnienie rozjaśnić
:-))
pozdrowionka!
S.

1. Data: 2003-02-26 16:37:37

Od: "psotna myszka" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
TYPY
> OSOBOWOŚCI! To 4 typy TEMPERAMENTU. Osobowość jest zupełnie inną

Ok ok, ale mam w domu ze 3 książki w których te typy opisane są
jako typy osobowości.
Z pewnością duzo racji jest w tym co napisał Gillbert,
nazewnictwo zależy od strony teoteryczno naukowej, w jakiej je rozpatryjemy.

> Czy mozna stac sie za pomocą ćwiczeń flegmatykiem będąc sangwinikiem od
> urodzenia? Moim zdaniem nie.

Moim zdaniem tez nie.
Znanych mi zatwardziałych sangwiników nie ruszyły na dłuższą metę nawet
ciężkie
doświadczenia zyciowe.
Życie nie stępiło ich pogody ducha, ani zyciowej werwy.

> [...]
> temperamentem. Te dominujące cechy temperamentne są najczęściej troche
> wymięszane, czyli mamy w rzeczywistosi więcej typów, np typ sangwiniczno-

No tak, o tym pisałam na poczatku : )

> Mam nadzieję, ze troche udało mi sie zagadnienie rozjaśnić

Tak, dziękuję : )

--
myszka
ICQ#:140870797