Re: Znamie błękitne

From: "rObACzEk" <r...@k...chip.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Znamie błękitne
Date: Wed, 12 Jun 2002 11:42:10 +0200

> 4) jedna z odmian jest znamie blekitne (naevus ceruleus), typowo ciemne,
> plaskie,
- U mnie jest wypukłe i pisało, że to typowe.
> a kk znamieniowe siedza sobie wyjatkowo gleboko, na granicy
> skory i tkanki podskornej,
- Jest to dosyć głęboko.
> - moga przejsc w czerniaka
- To jest najgorsze. :o(
> 6) ryzyko 'zezlosliwienia' jest ogolnie niewielkie: kazdy z nas ma
> kilkanascie srednio znamion, a czerniak jest dosc rzadki.
> 7) ryzyko zalezy glownie od typu znamienia. Najwieksze jest wtedy gdy
> jest wyrazna skladowa 'brzezna' = duzo kk na granicy skorno-naskorkowej.
- A błękitne jest głebiej.
> Dla znamion blekitnych jest NIEWIELKIE chociaz takie przypadki sa
> opisywane.
- Oj, teraz się zaniepokoiłem. Wchodzę na
http://www.onkolink.pl/czerniak.html
i widzę:
"Znamię błękitne (naevus coeruleus). Najczęściej jest to zmiana niewielka,
lekko
wyniosła, o jednolitym, czarnoniebieskim zabarwieniu. Często występuje na
skórze twarzy i kończynach. Złośliwieje rzadko, poza przypadkami
umiejscowienia w okolicy krzyżowo-pośladkowej, gdzie proces zezłośliwienia
obserwuje się częściej.".
A ja mam to właśnie w tej okolicy. :o( To co mam robić? Wycinać go od
razu czy mogę za 3 tygodnie?
> 8) objawy kliniczne nasuwajace podejrzenie mozliwosci rozwoju czerniaka
> na podlozu znamienia to
> - zmiana barwy (sciemnienie i zjasnienie)
> - szybki wzrost
> - bolesnosc
> - nieregularny ksztalt i zabarwienie
> - samoistne krwawienie, owrzodzenie, bolesnosc
- na szczęście nie pasuje.
> 9) postepowanie z podejrzanymi znamionami - usuniecie w calosci, z
> marginesem i badanie hist-pat.
- Zrobię to, tylko czy 3 tygodnie coś by zmieniły?
> 10) wynik hist-pat = znamie -> koniec postepowania
> = czerniak -> powiekszenie marginesu, obserwacja
> 11) wiekszosc podejrzanych znamion NIE okazuje sie zmianami zlosliwymi
- Ile tak około procentowo?
> 12) alternatywa: dermatoskopia a potem chirurgia + hist-pat.
> - zaleta: dermatolog/chirurg wiecej wie jak operacje zaplanowac
> - wada : wynik pewny
- To raczej zaleta. Życie w niepewności często jest gorsze od złej diagnozy.
> 13) cel takiego postepowania: wykrywanie czerniaka we wczesnym stadium,
> bo czerniak <0,76mm daje >90% wyleczen, gdy >1.5mm juz 40%
- To dobrze, że początkowo jest duże, zwłaszcza, że ja ma coś, co dopiero
może się w niego zmienić chyba.
> 14) skutek: wyleczalnosc czerniaka w krajach cywilizowanych przekracza
> dobrze 60%...
- To cholernie mało. A czasem słyszy się o takich przypadkach, że niektóre
zapadły mi w pamięci. Zdrowy 18-latek umiera albo coś takiego.

Dzięki za informacje. Troche mnie to wszystko zaniepokoiło. Prosiłbym
jeszcze
o radę, czy to wyciąć od razu czy za 3 tygodnie można spokojnie.
--
Dzięki!
rObaCzeK