Znamie błękitne

1. Data: 2002-06-11 15:54:36

Temat: Znamie błękitne
Od: "rObACzEk" <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Niedawno zauważono u mnie podejrzane znamie. Wystraszyłem się, że to
czerniak, ale na szczęście to nie jest to. Dzisiaj mam już diagnozę. To
błękitne znamie. Czy wie ktoś cos na jego temat lub zna jakąś stronę z
informacjami o takich rzeczach?

Straszna rzecz takie znamie. Słyszałem o osobach chorych na czerniaka,
widziałem też tu jednego posta, w którym ktoś odkrył u siebie coś
podejrzanego. :o( I jeszcze najczęściej znajduje się to w takich miejscach,
w których nikt tego nie widzi. nAhh... Myślę, ze to, co mam, jest mniej
groźne niż czerniak, ale chcę zdobyć jakieś informacje o tym, w języku
angielskim lub polskim. Ktoś pomoże?
--
TIA
rObaCzeK

2. Data: 2002-06-11 19:52:21

Temat: Re: Znamie błękitne
Od: "Iza" <c...@o...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "rObACzEk" <r...@k...chip.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> czerniak, ale na szczęście to nie jest to. Dzisiaj mam już diagnozę. To
> błękitne znamie. Czy wie ktoś cos na jego temat lub zna jakąś stronę z

Poczytaj sobie tu:
http://www.google.com.pl/search?q=%22znami%C4%99+b%C
5%82%C4%99kitne%22&ie=UT
F8&oe=UTF8&hl=pl
Pozdrawiam
Iza

3. Data: 2002-06-12 07:21:48

Od: suzuki nakai <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Odpowiadam etapami.
1) znamie barwnikowe (naevus pigmentosus) - po ludowemu pieprzyk,
2) polegaja na tym, ze w skorze sa nagromadzenia komorek kt. normalnie
produkuja barwnik - melanocytow. W wiekszosci nie sa to nowotwory nawet
lagodne, tylko cos w rodzaju zaburzenia rozwojowego /* podobno u plazow
sa analogiczne struktury o funkcji czuciowej */,
3) znamiona moga byc rozmaite, w zaleznosci glownie od tego na jakiej
glebokosci te melanocyty (komorki znamieniowe) sobie siedza,
4) jedna z odmian jest znamie blekitne (naevus ceruleus), typowo ciemne,
plaskie, a kk znamieniowe siedza sobie wyjatkowo gleboko, na granicy
skory i tkanki podskornej,
5) poblemy ze znamionami:
- kosmetyczne
- przeszkadzaja np. golic sie
- moga przejsc w czerniaka
6) ryzyko 'zezlosliwienia' jest ogolnie niewielkie: kazdy z nas ma
kilkanascie srednio znamion, a czerniak jest dosc rzadki.
7) ryzyko zalezy glownie od typu znamienia. Najwieksze jest wtedy gdy
jest wyrazna skladowa 'brzezna' = duzo kk na granicy skorno-naskorkowej.
Dla znamion blekitnych jest NIEWIELKIE chociaz takie przypadki sa
opisywane.
8) objawy kliniczne nasuwajace podejrzenie mozliwosci rozwoju czerniaka
na podlozu znamienia to
- zmiana barwy (sciemnienie i zjasnienie)
- szybki wzrost
- bolesnosc
- nieregularny ksztalt i zabarwienie
- samoistne krwawienie, owrzodzenie, bolesnosc
9) postepowanie z podejrzanymi znamionami - usuniecie w calosci, z
marginesem i badanie hist-pat.
10) wynik hist-pat = znamie -> koniec postepowania
= czerniak -> powiekszenie marginesu, obserwacja
11) wiekszosc podejrzanych znamion NIE okazuje sie zmianami zlosliwymi
12) alternatywa: dermatoskopia a potem chirurgia + hist-pat.
- zaleta: dermatolog/chirurg wiecej wie jak operacje zaplanowac
- wada : wynik pewny
13) cel takiego postepowania: wykrywanie czerniaka we wczesnym stadium,
bo czerniak <0,76mm daje >90% wyleczen, gdy >1.5mm juz 40%
14) skutek: wyleczalnosc czerniaka w krajach cywilizowanych przekracza
dobrze 60%...

(nizej podpisany nie daje gwarancji na powyzsze dane procentowe, cytuje z
pamiecie)
Pozdrawiam

--------------
Krzysiek, EBP

4. Data: 2002-06-12 09:42:10

Od: "rObACzEk" <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 4) jedna z odmian jest znamie blekitne (naevus ceruleus), typowo ciemne,
> plaskie,
- U mnie jest wypukłe i pisało, że to typowe.
> a kk znamieniowe siedza sobie wyjatkowo gleboko, na granicy
> skory i tkanki podskornej,
- Jest to dosyć głęboko.
> - moga przejsc w czerniaka
- To jest najgorsze. :o(
> [...]
> 7) ryzyko zalezy glownie od typu znamienia. Najwieksze jest wtedy gdy
> jest wyrazna skladowa 'brzezna' = duzo kk na granicy skorno-naskorkowej.
- A błękitne jest głebiej.
> Dla znamion blekitnych jest NIEWIELKIE chociaz takie przypadki sa
> opisywane.
- Oj, teraz się zaniepokoiłem. Wchodzę na
http://www.onkolink.pl/czerniak.html
i widzę:
"Znamię błękitne (naevus coeruleus). Najczęściej jest to zmiana niewielka,
lekko
wyniosła, o jednolitym, czarnoniebieskim zabarwieniu. Często występuje na
skórze twarzy i kończynach. Złośliwieje rzadko, poza przypadkami
umiejscowienia w okolicy krzyżowo-pośladkowej, gdzie proces zezłośliwienia
obserwuje się częściej.".
A ja mam to właśnie w tej okolicy. :o( To co mam robić? Wycinać go od
razu czy mogę za 3 tygodnie?
> [...]
> - bolesnosc
> - nieregularny ksztalt i zabarwienie
> - samoistne krwawienie, owrzodzenie, bolesnosc
- na szczęście nie pasuje.
> 9) postepowanie z podejrzanymi znamionami - usuniecie w calosci, z
> marginesem i badanie hist-pat.
- Zrobię to, tylko czy 3 tygodnie coś by zmieniły?
> [...]
> 12) alternatywa: dermatoskopia a potem chirurgia + hist-pat.
> - zaleta: dermatolog/chirurg wiecej wie jak operacje zaplanowac
- To raczej zaleta. Życie w niepewności często jest gorsze od złej diagnozy.
> 13) cel takiego postepowania: wykrywanie czerniaka we wczesnym stadium,
> bo czerniak <0,76mm daje >90% wyleczen, gdy >1.5mm juz 40%
- To dobrze, że początkowo jest duże, zwłaszcza, że ja ma coś, co dopiero
może się w niego zmienić chyba.
> 14) skutek: wyleczalnosc czerniaka w krajach cywilizowanych przekracza
> dobrze 60%...
- To cholernie mało. A czasem słyszy się o takich przypadkach, że niektóre
zapadły mi w pamięci. Zdrowy 18-latek umiera albo coś takiego.

Dzięki za informacje. Troche mnie to wszystko zaniepokoiło. Prosiłbym
jeszcze
o radę, czy to wyciąć od razu czy za 3 tygodnie można spokojnie.
--
Dzięki!
rObaCzeK

5. Data: 2002-06-12 09:55:37

Od: suzuki nakai <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

PT Robaczku, rady co robic moze Ci udzielic lekarz ktory Cie badal, a nie
ja. Zalezy czy zmiana jest niepokojaca klinicznie czy nie. I stopien
pewnosci diagnozujacego klinicysty. I jeszcze inne rzeczy.
Krzysiek, EBP

kolano
objawy ziarnicy złośliwej (prosze)
Refundacja z kasy chorych