Żuczek-do Dirko

1. Data: 2003-06-07 11:22:05

Temat: Żuczek-do Dirko
Od: r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Siedza na mojej hortensji petiolaris setki żuczków brązowych z zielonym
łebkiem, całe umączone w białych kwiatach, musiałem go zmieść szczoteczką od
zębów żeby zobaczyć jak wyglada.
Ma to prawo fruwać po moim ogrodzie :-)

Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
Bogusław Radzimierski.
www.ogrod-botaniczny.pl

2. Data: 2003-06-07 11:32:01

Temat: Re: Żuczek-do Dirko
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Bogusław Radzimierski.
> www.ogrod-botaniczny.pl
>
> -- Może to odpowiedz jednej z mafii?Za niewyparzony język:)))

Pozdrawia boletus

3. Data: 2003-06-07 12:16:33

Od: "Kamas" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Siedza na mojej hortensji petiolaris setki żuczków brązowych z
zielonym
> łebkiem,

To ogrodnica niszczylistka (phylloperta horticola), u mnie na
działkach w ślad za nią pojawiły się setki szpaków.

--
pozdrawiam:-)
Sławomir J. Marusiński

4. Data: 2003-06-07 12:35:05

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Bogusław Radzimierski.
> www.ogrod-botaniczny.pl
>
> W Polsce występuje około 30 000 gatunków owadów.
Bogusławie,gdybyś jeszcze podał wielkość,kształt
oraz inne cechy szczególne.
Nie będę strzelał w ciemno:(((

Pewien pan strzelił: Ogrodnica niszczylistka.Być może
trafił w 10kę,ale brązowych chrząszczy z zielonym
łebkiem jest więcej.

Pozdrawia boletus

5. Data: 2003-06-07 13:33:48

Od: "Kamas" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pewien pan strzelił:

Nie strzelałem w ciemno:-)). Akurat od pięciu dni obserwuję u siebie
masowy oblot tych chsząszczy. Nie przypuszczam, by w tym samym czasie
wystąpił tak masowy "wysyp" różnych chszączy o podobnym wyglądzie :-))

--
pozdrawiam:-)
Sławomir J. Marusiński

6. Data: 2003-06-07 14:32:14

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości
-botaniczny.pl
Bogusław Radzimierski <r...@o...pl> napisał(a):
> Siedza na mojej hortensji petiolaris setki żuczków brązowych z
> zielonym łebkiem, całe umączone w białych kwiatach,
>musiałem go zmieść szczoteczką
>.

Hejka. A jakiej jest długości ten powtwór? :-) Jak ma 9-11 mm. to
ogrodnica. Jak nie zniszczysz, to będzie tragedia z larwami (pędraki), które
niszczą korzenie i rozłogi i dziurawią bulwy. W roślinach ozdobnych mogą
spowodować niepowetowane szkody. Pozbierać należy te chrabąszcze i zniszczyć
lub pryskać Owadofosem, Zolone
Pozdrawiam upalnie Ja...cki
www.gardensafari.net/kevers/ phyllopertha_horticola.jpg

7. Data: 2003-06-07 15:40:23

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kamas" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Gdańsk; GG 5420750
> www.marusinski.prv.pl
>
> Wiem.Chciałem tylko podkreślić,że osoby proszące
o identyfikację chorób i szkodników nie podają
żadnych szczegółów:((
Np.ratunku,mam plamy,co to za choroba?
szkodnik przyleciał,dlaczego do mnie,co to jest?
itd,itd,itd.:((((((

Pozdrawia boletus

8. Data: 2003-06-08 09:49:36

Od: r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of boletus

(...)
> [...]
> Nie będę strzelał w ciemno:(((
>
> Pewien pan strzelił: Ogrodnica niszczylistka.Być może
> trafił w 10kę,ale brązowych chrząszczy z zielonym

Trochę większy od biedronki, łepek zielony metalik :-) sześć odnóży,
bardzo dobrze fruwa.
Dalej siedzą na hortensji z tym że na lściach nie widać śladów żerowania.
:-) Bogusław

9. Data: 2003-06-08 10:58:33

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> :-) Bogusław
>
> Gdybyś ujrzał za płotem laskę myślałbyś o jedzeniu?:))

To jest nalot godowy.niebawem będą jaja,z nich larwy,
potem wielkie żarcie,sjesta w glebie itd.:)

Pozdrawia boletus

10. Data: 2003-06-10 15:09:23

Temat: Re: Żuczek-do Dirko -ogrodnica niszczylistka
Od: "AnkaS" <i...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dirko <d...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bbst1u$9i7$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
> niszczą korzenie i rozłogi i dziurawią bulwy. W roślinach ozdobnych mogą
> spowodować niepowetowane szkody. Pozbierać należy te chrabąszcze i

Dzięki, właśnie też sie zastanawiałam co z tym robić, pełno dziadostwa
wszędzie,
na malinach, na dzrewkach owocowych, na porzeczkach, bzach .
Typowałam też ze to ogrodnica niszczylistka i mam potwierdzenie.

Piekne zdjęcia znalazłam na stronie
http://www.cso.com.pl/~stopa/galeria/index.html

opis poniżej
ze strony http://www.cuda79.republika.pl/ogrodnica.html

Nazwa łacińska Phyllopertha horticola
Gromada owady
Rząd chrząszcze
Rodzina żukowate
Wielkość 8 - 11 mm

Głowa, przedplecze i nogi Ogrodnicy są metalicznie ciemnozielone,
połyskujące, a pokrywy - brunatne. Całe jej ciało pokryte jest krótkimi
włoskami. M ona silną, krępą budowę. Charakteryzuje się wydłużonym do przodu
nadustkiem. Nogi tego chrząszcza są bardzo mocne.
Jest pospolita na terenach otwartych, na żywopłotach, skrajach lasów i
sadach, a najbardziej na liściach róż.
Dorosłe osobniki objadają się przede wszystkim kwiatami drzew owocowych
i róż. Pędraki Ogrodnicy niszczylistki żywią się korzeniami traw i innych
roślin, nie wyrządzając jednak żadnych szkód
Samica składa jaja do gleby. Rozwój larw trwa mniej więcej dwa lata.
Pod koniec mają następuje masowe wylęganie się tych chrząszczy
----
oraz ze strony
http://www.odrminikowo.com.pl/wydawnictwa/Agroekspre
s%2013.doc
UWAGA! OGRODNICA NISZCZYLiSTKA

Dużym problemem w uprawach rolniczych jest wystąpienie ogrodnicy
niszczylistki. Szkody wyrządzane w sadach i na plantacjach roślin uprawnych
mogą być dotkliwe. Ogrodnica niszczylistka to chrząszcz o długości 10 - 12
mm. Spód ciała jest zielony z połyskiem, głowa i przedplecze jest
zielononiebieskie, pokrywy brązowawe. Lot chrząszczy odbywa się w czerwcu,
głównie w godzinach południowych. Odżywiają się one liśćmi roślin wyjadając
w nich otwory. Również pędraki tego gatunku występujące w dużych ilościach
mogą osłabiać wzrost roślin. W razie silnego pojawu należy zwalczać w sadach
jabłoniowych: Bancol 50 WP, Trebon 10 SC, Trebon 30 EC, Owadofos 540 EC,
Sumithion 500 EC, Smnithion Super 1000 EC. Bardzo ważne jest równomierne
opryskanie podłoża sadu, gdzie również przebywają chrząszcze. Do zwalczania
ogrodnicy niszczylistki w uprawach papryki można zastosować: Alfamor 050 SC,
Alfazot 050 EC, Decis 2,5 EC, Fastac 10 EC, Karate 025 EC, Karate 25 WG,
Ripcord 10 EC. Większość z podanych preparatów jest również zarejestrowana w
uprawach rolniczych, gdzie szkodnik ten stanowi problem. Można połączyć
zabiegi na mszycę, skrzypionkę, bądź stonkę ze zwalczaniem ogrodnicy
niszczylistki stosując jeden ze środków o szerszym spektrum działania.
(Małgorzata Kołacz)

Pozdrówka Anka

--
Anka Stonert