badania genetyczne

1. Data: 2011-03-18 17:58:56

Temat: badania genetyczne
Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak to jest z tymi badaniami, a dokladniej ustalania ojcostwa ?

Dawniej mi sie wydawalo ze probki dziecka i rodzicow poddajemy
elektroforezie, i jesli dziecko ma choc jeden prazek inny niz matka
lub ojciec .. to szukamy innego ojca.

A dzis w Klanie "pani DNA nam niepotrzebne, wystarczy dziecka i ojca".

Telewizji nie mozna wierzyc czy teraz sie to robi inaczej ? :-)

J.

2. Data: 2011-03-20 20:03:22

Temat: Re: badania genetyczne
Od: Saiko Kila <f...@b...cy> szukaj wiadomości tego autora

Proces "J.F." <j...@p...onet.pl> zwrócił błąd:
> [...]
>
> Dawniej mi sie wydawalo ze probki dziecka i rodzicow poddajemy
> elektroforezie, i jesli dziecko ma choc jeden prazek inny niz matka

Zależy od metody i chęci matki.

> A dzis w Klanie "pani DNA nam niepotrzebne, wystarczy dziecka i ojca".
>
> Telewizji nie mozna wierzyc czy teraz sie to robi inaczej ? :-)

Zależy od metody i chęci matki. Jeśli ustala się płeć chłopca, to można
porównać chromosomy Y, których oczywiście matka nie ma. W sumie to
najlepszy test. Jeśli nie można go zastosować albo jest to dziewczynka,
to zwykle określa się markery rodzicielstwa, i wtedy matkę też się
nieraz porównuje. Ale nie jest to niezbędne do wykluczenia ojcostwa,
więc można zrobić dopiero jak ojciec jest możliwy. Porównanie ma
charakter statystyczny, i dodanie matki zwiększa "siłę" wyniku i pozwala
ustalić wynik, jeśli jest niepewny. Matce zwykle zależy, więc jest
dodawana do testów. Ale teoretycznie nie musi być.

Oftopowo: Nasuwają mi się pomysły SF, ale pamiętajmy, że z kobiety
możnaby sklonować wyłącznie córkę, a z mężczyzny można zrobić i córkę i
syna więc jest lepszym "dawcą" ;) Trzeba by prawdopodobnie użyć
sztucznej macicy, bo w naturalnym rozwoju geny pochodzące od ojca toczą
swoistą walkę z genami pochodzącymi od matki, i prawdopodobnie nie
udałoby się utrzymać klona niemającego genów matki, z powodu
imprintingu. Niektóre geny pochodzące od jednej strony są unieczynniane
epigenetycznie. Nie jestem jednak przekonany czy by się nie dało tego
ominąć.

--
Saiko Kila
"We will build new ships to carry man forward into the universe, to gain

Czy myśleliście już o Jodzie?
atenolol a vivace
ciśnieniomierz dla taty
unia kosi zioła