bardzo zdrowe chipsy jablkowe (dlugie)

1. Data: 2002-05-22 20:47:39

Temat: bardzo zdrowe chipsy jablkowe (dlugie)
Od: "Lucy" <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich,
Ponizej przedstawiam tresc listu, jaki przeslalam firmie Gaya-Mensana.

Witam,

Przeczytalam etykiete na produkcie firmy Gaya-Mensana "Fruxy" (chipsy
jablkowe), linia "Biotica", i oto znajduje w skladzie:

- cukier - substancja wysoce szkodliwa dla zdrowia, pozbawiona jakichkolwiek
wartosci odzywczych, przyczniajaca sie do powstania prochnicy, paradontozy,
chronicznych stanow zapalnych dziasel, hiperglikemii, cukrzycy, schorzen
aparatu ruchowego, schorzen organow trawiennych i zaburzen trawiennych,
schorzen naczyniowych i wielu innych chorob; przyczyniajaca sie rowniez do
eliminowania czesci witamin z organizmu. To bardzo skrocona lista
"zdrowotnej" dzialalnosci cukru. Powszechnie respektowanym faktem jest iz
powstawanie i rozwoj otylosci jest scisle zwiazane z nadmiarem cukrow w
diecie, a rzekomo Fruxy maja byc przeznaczone dla osob dbajacych o linie
(tekst producenta).

- syrop skrobiowy, identycznie jak powyzej przemyslowo izolowany cukier o
tych samych "zdrowotnych" wlasciwosciach co cukier rafinowany.

- pirosiarczyn sodu i aromat identyczny z naturalnym, czyli skladniki tzw.
"chemii spozywczej". Chemia nadajaca sie do spozycia jest juz sprzecznoscia
sama w sobie a zupelnie nie rozumiem jak mozna mowic, ze produkt zawierajacy
tego typu skladniki jest zdrowy. Dodatkowo syntetyczna witamina C
"wzbogacajaca" produkt.

- kwas cytrynowy - pozyskiwany w procesie fermentacji pod wplywem reakcji
gnilnych. Spozywanie pokarmow poddawanych procesowi fermentacji lub
zawierajacych skladniki poddane procesowi fermentacji sa jedna z
najwazniejszych przyczyn (obok spozycia cukru rafinowanego) rozrostu candida
albicans w przewodzie pokarmowym. Candida albicans, produkujaca szereg
toksyn oddzialywujacych na organizm ludzki jest wysoce niebezpiecznym
drozdzakiem/ grzybem (wystepuje w obu postaciach) bedacym bezposrednia
przyczyna szeregu schorzen (np grzybice drog rodnych) oraz alergii
pokarmowych.

- jablka nie sa oczywiscie niezdrowe, jesli spelniaja jeden warunek - ich
naturalnej uprawy. Skad pochodza jablka, z ktorych Gaya-Mensana produkuje
Fruxy? Zakladam, ze powinny byc to atestowane gospodarstwa ekologiczne aby
moc nazwac swoj produkt zdrowym. Bardzo chcialabym sie zdziwic, ale jestem
przekonana, ze sa to fermy przemyslowe, uzywajace w duzych ilosciach
sztucznych nawozow i chemicznych srodkow ochrony roslin co nie tylko w duzej
mierze moze niwelowac potencjalne zdrowotne walory jablek w ten sposob
hodowanych ale takze sprawia, iz sa to produkty wysoce niebezpieczne dla
zdrowia. Zakladam, ze gdyby byly to gospodarstwa ekologiczne, firma
aspirujaca do produkowania "zdrowej zywnosci" zechcialaby sie tym
pochwalic - na opakowaniu na przyklad. Takiej adnotacji nie znalazlam pomimo
uwaznego przestudiowania opakowania.

Powyzsza lista wyczerpuje liste skladnikow Fruxow.

Cytat z misji firmy Gaya-Mensana

Misja firmy jest dostarczenie rozwiazan zywieniowych na miare XXI wieku, a w
szczegolnosci dostarczenie konsumentowi produktow gotowych do spozycia lub
typu instant, (1) odpowiadajacych zdrowemu i aktywnemu stylowi zycia.
Glownym obszarem aktywnosci firmy jest tzw. zywnosc funkcjonalna, czyli (2)
zywnosc produkowana w oparciu o naturalne skladniki, zdrowe technologie, (3)
a takze dostarczajaca oprocz wartosci odzywczych i walorow smakowych
dodatkowych skladnikow wzmacniajacych organizm (4) i przeciwdzialajacych
powstawaniu niektorych schorzen.

(cyfry przed frazami wlasne)

zrodlo:
http://www.fruxy.pl/onas.htm

Konkluzje:

- W skladzie Fruxow nie ma zadnego skladnika, ktory mozna uznac za zdrowy
(chyba, ze jablka rzeczywiscie pochodza z gospodarstw ekologicznych).
Produkt wiec nie moze miec nic wspolnego ze zdrowym trybem zycia (1).

- Obecnosc chemii spozywczej oraz brak potwierdzenia pochodzenia surowca
podstawowego poddaja silnie w watpliwosc zarowno naturalnosc skladnikow jak
i stosowanie zdrowych technologi produkcji (2).

- zadna z wyzej wymienionych substancji ani technik pozyskiwania tych
surowcow nie jest w stanie wzmocnic organizmu a wrecz go oslabia (3).

- zadna z wyzej wymienionych substancji ani technik pozyskiwania tych
surowcow nie jest w stanie zapobiec powstawaniu zadnych schorzen a wrecz do
jest w stanie do rozwoju niektorych schorzen sie przyczynic (4).

Prosze zatem o wyjasnienie tych sprzecznosci.

Z powazaniem,
(...)

Koniec listu.

Pragne jeszcze dodac kilka uwag:

- opinia o kwasie cytrynowym jest wytworzona droga dedukcji z faktow
dotyczacych procesu pozyskania tego dodatku do zywnosci, natomiast nie sa mi
znane zadne badania ani opinie autorytetow dotyczace wplywu tego dodatku na
organizm. Co do jego zwiazku z candida moge sie zatem mylic, wiec jesli
ktos z grupowiczow posiada na ten temat wiedze bede wdzieczna za ewentualna
korekte. Moja dedukcja zgodnie z moja najlepsza wiedza wydala mi sie byc
jednak na tyle prawdopodobna, ze zdecydowalam sie na umieszczenie tego
argumentu w liscie do firmy Gaya-Mensana.

- zdaje sobie sprawe, ze atest gospodarstwa ekologicznego w Polsce w wielu
przypadkach uzyskuje sie... nadzwyczaj latwo... Niemniej jednak wierze, iz
nawet "naciagane" gospodarstwo ekologiczne jest w stanie wyprodukowac
zywnosc zdrowsza niz zaklad prowadzacy produkcje przemyslowa.

- zdaje sobie sprawe, iz podobne praktyki sa stosowane przez 99% producentow
artykulow spozywczych. Zdaje sobie sprawe, ze jako zdrowe i rekomendowane
przez lekarzy sa reklamowane np. jogruty z cukrem i dodatkami chemicznymi
(przy czym samo mleko wbudza coraz powazniejsze watpliwosci co do jego
walorow zdrowotnych, pomijajac oczywiscie przemyslowy chow krow mlecznych
obficie szafujacy hormonami, antybiotykami i innymi srodkami
farmakologicznymi) oraz caly szereg innych produktow nie majacych nic
wspolnego ze zdrowiem a wrecz szkodliwych, ktorych producenci namawiaja do
zakupu poslugujac sie argumentami zdrowotnymi. Wielu z producentow
(zwlaszcza duzych korporacji miedzynarodowych jak Danone) ma na poparcie
swoich klamstw badania naukowe. Oczywiscie sa to badania sponsorowane, co
wyjasnia ich zgodnosc z komunikacja producenta. Pod haslem "zdrowa zywnosc"
umieszcza sie NAWET produkty GENETYCZNIE MODYFIKOWANE (vide firma Pol Grunt
i jej "super zdrowe" produkty sojowe).

Nie jest wiec moim celem atak na firme Gaya-Mensana ale na
zwrocenie uwagi na powszechnie akceptowane klamstwo i - w niektorych
przypadkach - swiadome szkodzenie ludziom w celu uzyskania korzysci
materialnych dla siebie (zakladam, ze w firmach produkujacych taka i inna
"zdrowa zywnosc" przynajmniej 1 - 2 osoby posiada taka wiedze, jaka zostala
przedstawiona w niniejszym liscie, choc oczywiscie moze sie zdarzyc, ze
wszyscy w danej firmie sa idealnie nieswiadomi szkodliwosci np. cukru i
gleboko i prawdziwie wierza w haslo "cukier krzepi").

Niestety zdaje sobie rowniez sprawę, iż spozywanie zdrowej zywnosci jest w
obecnych warunkach praktycznie niemozliwe, chyba, że wyprodukuje ja
samodzielnie na ekologicznych terenach (i to tez zalezy wedlug jakiej
definicji terenu ekologicznie czystego) lub posiada sie mozliwosc zakupu
zywnosci wprost od zaufanego rolnika. List dotyczy jedynie wprowadzajacego w
blad nazywania "zdrowa" zywnosci, ktora nic wspolnego ze zdrowiem nie ma.

Zaznaczam tez ze nie jestem z magistrem medycyny, farmakologii ani
technologii zywnosci (ani nauk pokrewnych).

Pozdrawiam i zycze zdrowia,
Lucy

2. Data: 2002-05-23 04:58:18

Temat: Re: bardzo zdrowe chipsy jablkowe (dlugie)
Od: "Janek W" <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lucy" <l...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> jablkowe), linia "Biotica", i oto znajduje w skladzie:
>
> - cukier - substancja wysoce szkodliwa dla zdrowia, pozbawiona

Składniki, które wymieniłaś w niewielkich ilościach są nieszkodliwe dla
osoby średnio aktywnej.

Zdrowa dieta opiera się przede wszystkim na żywności nieprzetworzonej.
Chipsy trudno za taką uwazać. Producent zawsze znajdzie uzasadnienie bzdur
jakie wypisuje w reklamie i ni nie można mu zrobić.

Qp sobie prawdziwe jabłko. Smacznego.

--
Jan Werbinski +48 68 3630000 606269777 j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl
Strona prywatna w trakcie budowy http://pa54.zgora.sdi.tpnet.pl/jw/

3. Data: 2002-05-23 07:24:41

Od: <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Lucy" <l...@i...pl> napisał w wiadomości

> jakichkolwiek
>
> Składniki, które wymieniłaś w niewielkich ilościach są nieszkodliwe dla
> osoby średnio aktywnej.

tak zgadza się ale znajdz mi produkty reklamowane jako zdrowa zywnośc ktore
nie posiadaja substancji szkodliwych.
jedzac same "zdrowe" produkty przyjmujemy ogromna ilosc substancji szkodliwych
dla zdrowia

> Zdrowa dieta opiera się przede wszystkim na żywności nieprzetworzonej.
> Chipsy trudno za taką uwazać. Producent zawsze znajdzie uzasadnienie bzdur
> jakie wypisuje w reklamie i ni nie można mu zrobić.

a moze mały konkursik na temat zywnosci ??/
kto znajdzie produkt spozywczy bez substancji szkodliwych?
nagroda bedzie tygodniowy pobyt w jastrzebiej górze:)))

> Qp sobie prawdziwe jabłko. Smacznego.
a kiedy i gdzie widziałeś prawdziwe jablko???
ja juz zapomnialem jak takie jabłka wygladaja o smaku nie wspominajac

4. Data: 2002-05-23 08:31:42

Od: "Janek W" <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> a moze mały konkursik na temat zywnosci ??/
> kto znajdzie produkt spozywczy bez substancji szkodliwych?
> nagroda bedzie tygodniowy pobyt w jastrzebiej górze:)))

Woda destylowana.

Kiedy się rozpoczyna turnus? :-)

5. Data: 2002-05-23 08:41:16

Od: "Karolina" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Janek W <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:aci9d9$oc7$...@n...tpi.pl...

> Woda destylowana.

Nie liczy się, woda destylowana nie nadaje się do spożycia.

Karolina

6. Data: 2002-05-23 08:51:12

Od: <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik Janek W <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisał:aci9d9$oc7$...@n...tpi.pl...

> Nie liczy się, woda destylowana nie nadaje się do spożycia.
>
> Karolina

tak :))) a więc janek nie wygral wczasów ale mam dla niego nagrode
pocieszenia :
tygodniowy pobyt w zielonej górze :))))

7. Data: 2002-05-23 12:31:39

Od: "Janek W" <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Karolina" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik Janek W <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisał:aci9d9$oc7$...@n...tpi.pl...

> Nie liczy się, woda destylowana nie nadaje się do spożycia.

Niezupełnie. Nadaje się ale nie jest zalecana ze względu m in na brak
minerałów itp.
Nie powiesz chyba, że ma zanieczyszczenia albo konserwanty?

8. Data: 2002-05-25 14:48:25

Od: "iza" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janek W" <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> napisał w wiadomości

> Niezupełnie. Nadaje się ale nie jest zalecana ze względu m in na brak
> minerałów itp.
> Nie powiesz chyba, że ma zanieczyszczenia albo konserwanty?

Woda destylowana nadaje sie do picia, o ile nie jest skazona wirusami lub
drobnoustrojami chorobotworczymi. Brakuje jej mineralow, ale wystarczy
szczypta soli kuchennej na jezyk i mozna zyc;-))))))
Iza:)

Pytanie do optymalnych:
Jak zapobiegać starzeniu się???
Chyba nie jestem trollem...