biopsja guzka tarczycy

1. Data: 2005-07-27 16:14:17

Temat: biopsja guzka tarczycy
Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

nie mialam jeszcze nigdy tego badania i na mysl o igle w szyi, czuje
niepokoj:(
wiem, ze nie ma przy tym badaniu zadnego znieczulenia. czy to bardzo boli? i
jak to wyglada - 1 osoba kluje, a druga wskazuje na usg, gdzie ten guzek?

czy ta igla jest gruba?

2. Data: 2005-07-27 17:17:48

Temat: Re: biopsja guzka tarczycy
Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

jeszcze takie pytanie - znalazlam takie zdanie "Biopsja aspiracyjna
cienkoigłowa
Jest to badanie pozwalające na ustalenie rozpoznania raka przed operacją,
jednak decydującym badaniem jest zawsze badanie histopatologiczne."

czy badanie histopatologiczne to efekt biopsji? tzn. robi sie biopsje, zeby
zbadac wycinek histopatologicznie? bo to zdanie jest napisane tak, jakby to
byly 2 rozne badania, wiec juz sama nie wiem:(

3. Data: 2005-07-27 18:01:54

Od: "Piotr" <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!

Odnośnie biopsji guzka tarczycy...

Nie wiem dokładnie jaka jest grubość igły, ale w okolicach 1mm lub trochę
więcej. Pobranie wykonuje zwykle jedna osoba. Na głowicę USG mocuje się w
specjalny sposób coś w rodzaju pistoletu z igłą. Lekarz widzi na monitorze
jednocześnie obraz USG i wykreślony przez komputer tor igły. Po odpowiednim
ustawienie głowicy z "pistoletem" następuje zwolnienie "spustu" i igła wbija
się w guzek, a następnie automatycznie cofa (z pobraną tkanką). Trwa to
ułamek sekundy.

Efektem tego zabiegu (biopsji) jest uzyskanie bardzo niewielkiego skrawka
tkanki. Właśnie z tego powodu zdarza się czasami, że patolog nie jest w
stanie wystarczająco dokładnie opisać próbki.

Kiedy tak się zdarzy, może być podjęta decyzja o pobraniu wycinka do badania
histopatologicznego. Takie pobranie, to po prostu mały zabieg chirurgiczny.
Chirurg pobiera wycinek danego narządu (dużo większy niż w poprzednim
przypadku) i taki wycinek daje się do oceny patologowi.

Czyli...
Efektem biopsji jest pobranie małego skrawka, a efektem pobrania wycinka
jest... większy wycinek. W obu przypadkach uzyskany materiał poddaje się
następnie badaniu histo(pato)logicznemu.

Zwykle jednak kiedy mowa o biopsji i badaniu histopatologicznym, to lekarz
wie, że chodzi o dwa różne badania. To taki skrót myślowy. Tak się po prostu
w praktyce przyjęło.

Pozdrawiam
Piotr

4. Data: 2005-07-27 18:30:42

Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <e...@t...pl> napisał w wiadomości

> Po odpowiednim
> ustawienie głowicy z "pistoletem" następuje zwolnienie "spustu" i igła
> wbija
> się w guzek, a następnie automatycznie cofa (z pobraną tkanką).

to wyobraznia zaczela dzialac:)

>Trwa to ułamek sekundy.

ale to juz pociesza:)
czy duzy slad zostaje po tym badaniu? moze zdarzyc sie np. siniak?

> [...]
> Chirurg pobiera wycinek danego narządu (dużo większy niż w poprzednim
> przypadku) i taki wycinek daje się do oceny patologowi.

czy on tez pobiera igla, tylko recznie? i tez bez znieczulenia?

> [...]
> jest... większy wycinek. W obu przypadkach uzyskany materiał poddaje się
> następnie badaniu histo(pato)logicznemu.

a punkcja i biopsja to to samo?

> Zwykle jednak kiedy mowa o biopsji i badaniu histopatologicznym, to lekarz
> wie, że chodzi o dwa różne badania. To taki skrót myślowy. Tak się po
> prostu
> w praktyce przyjęło.

no wlasnie - dzieki serdeczne. napisales jasno, wiem wiecej.
a wogole jaki lekarz powinien robic te biopsje - chirurg?

5. Data: 2005-07-27 18:34:00

Od: KM <k...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

ruua wrote:
> [...]
> jak to wyglada - 1 osoba kluje, a druga wskazuje na usg, gdzie ten guzek?

Jeśli chodzi o BAC (biopsję cienkoigłową):
Boli nie więcej niż przeciętny zastrzyk, przebiega jak zastrzyk ale
odwrotnie. Lekarz pod kontrolą głowicy usg (sam ale częściej przy
pomocy drugiej osoby) lokalizuje guzek i wbija w niego igłę ze
strzykawką (to wszystku "ubrane" w taki specjalny aparacik ułatwiający
badanie) następnie pociąga tłok strzykawki przez co aspiruje odrobinkę
zawartości guzka (nieco jego komórek) wyciąga igłę i już.
Igiełka jest cienka, poniżej 1 mm, jak sama nazwa wskazuje jest to
biopsja cienkoigłowa, w której nie otrzymujemy wycinka tkanki ale
aspirat komórkowy.

6. Data: 2005-07-27 18:45:55

Od: "Piotr" <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!

Nie popuszczaj zbytnio wodzy swojej wyobraźni, bo to gorzej brzmi niż
wygląda ;-).
Bo biopsji praktycznie nie ma śladu (trwałego), ale może się zdarzyć krwiak,
siniak, obrzęk itp. Wszystko zwykle szybko mija.

Jeśli chodzi o pobranie wycinka, to chirurg robi to "ręcznie", tzn. wykonuje
niewielkie nacięcie skóry, dochodzi do odpowiedniego narządu (np. tarczycy)
i skalpelem albo innym narzędziem pobiera wycinek. Zabieg jest oczywiście
wykonywany w znieczuleniu!!

Punkcja i biopsja to nie jest to samo. Punkcja to NAKŁUCIE, a biopsja to
pobranie tkanki. W praktyce jednak trudno laikowi zauważyć różnicę, bo
efektem punkcji też najczęściej jest pobranie jakiegoś materiału do badania,
z tym, że zwykle jest to płyn (krew, ropa, płyn mózgowo-rdzeniowy, płyn
surowiczy, wysiękowy...itp.).

Biopsję wykonuje najczęściej lekarz danej specjalności, w zależności od
badanego narządu. Czyli biopsję tarczycy będzie wykonywał endokrynolog, a
np. biopsję nerki - nefrolog.

Pozdrawiam
Piotr

7. Data: 2005-07-28 16:00:05

Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie popuszczaj zbytnio wodzy swojej wyobraźni, bo to gorzej brzmi niż
> wygląda ;-).

no nie da rady - juz poczytalam o skutecznosci biopsji cienkoiglowych, potem
gruboiglowych, a nawet wiertarkowych, bo tam nazwa mnie urzekla:) ale spoko,
jestem dzielna, a nawet nie moge sie doczekac - nie tyle badania, co
wyniku...

> Bo biopsji praktycznie nie ma śladu (trwałego), ale może się zdarzyć
> krwiak,
> siniak, obrzęk itp. Wszystko zwykle szybko mija.

na to badanie musze sie urwac z pracy, wiec sobie pomyslalam, ze jak tak
wyjde "do lekarza", a wroce z malinka na szyi, to...:))))

> [...]
> badania,
> z tym, że zwykle jest to płyn (krew, ropa, płyn mózgowo-rdzeniowy, płyn

musze ci Piotrze powiedziec, ze masz taki dar prostego pisania o rzeczach
trudnych, ze mam nadzieje, ze wykorzystujesz go w realu:)

> Biopsję wykonuje najczęściej lekarz danej specjalności, w zależności od
> badanego narządu. Czyli biopsję tarczycy będzie wykonywał endokrynolog, a
> np. biopsję nerki - nefrolog.

moja tarczyce bedzie klul Patomorfolog - to moze byc?

dzieki za te wszystkie informacje:)

8. Data: 2005-07-28 16:34:08

Od: "Dominika R" <n...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
| Witaj!
|
| Odno?nie biopsji guzka tarczycy...
|
| Nie wiem dokładnie jaka jest grubo?ć igły, ale w okolicach 1mm lub trochę
| więcej. Pobranie wykonuje zwykle jedna osoba. Na głowicę USG mocuje się w
| specjalny sposób co? w rodzaju pistoletu z igł?. Lekarz widzi na monitorze
| jednocze?nie obraz USG i wykre?lony przez komputer tor igły. Po
odpowiednim
| ustawienie głowicy z "pistoletem" następuje zwolnienie "spustu" i igła
wbija
| się w guzek, a następnie automatycznie cofa (z pobran? tkank?). Trwa to

Czesc!

Napisz jeszcze prosze, gdzie tak robia biopsje, bo mnie zwyczajnie kluli
strzykawka a Twoj opis badania wydaje mi sie o wiele bardziej przyjazny.

Pozdrawiam,
Dominika R

9. Data: 2005-07-28 16:47:20

Od: "Piotr" <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!

To są dwa różne rodzaje biopsji. Nie zawsze konsystencja narządu bądź zmiany
patologicznej w tym narządzie (np. guzka) pozwala na zaaspirowanie jej przy
pomocy strzykawki. Wtedy trzeba to zrobić np. tak, jak pisałem. Czasami
wybór metody zależy po prostu od doświadczenia i umiejętności danego
lekarza, a czasami od wskazań.

Biopsję przy pomocy "pistoletu" wykonuje się pewnie w każdym większym
szpitalu.

Pozdrawiam
Piotr

10. Data: 2005-07-29 15:05:51

Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dominika R" <n...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> Napisz jeszcze prosze, gdzie tak robia biopsje, bo mnie zwyczajnie kluli
> strzykawka a Twoj opis badania wydaje mi sie o wiele bardziej przyjazny.

o rany - a to znaczy, ze bardzo bolalo?

lek wspomagajacy odchudzanie
wymaz a cytologia???
Miesiac na antybiotykach - jakies wskazowki ?
zapytanie
curam (penicylinobodobne) - jest na sali jakis lekarz? ;)