bliźniaki po bliźniakach?

21. Data: 2004-10-02 11:09:46

Temat: Re: bliźniaki po bliźniakach?
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 2 Oct 2004 10:25:17 +0200, RobertSA wrote:

> Mysle, ze tu mozesz byc nieco niesprawiedliwy w stosunku do autora postu.

Rzeczywiście mogę, przepraszam.

> Kazde mniejsze od 0,1 dopiero daje o rzad wielkosci mniejsza, ale mniejsza o
> to: ciagle nie widze, gdzie tu kwadrat.

Już Ci piszę skąd u mnie ten kwadrat:)
Zakładając, ze prawdopodobieństwo ciąży mnogiej u danej kobiety jest
stałe (pomijając wiadomo co) traktujemy kolejne ciążę jako zdarzenia
niezależne. Wobec tego o ile prawdopodobieństwo "mnogości" każdej ciąży
jest takie samo, to prawdopodobieństwo tego, ze dwie kolejne będą mnogie
to kwadrat prawdopodobieństwa tego, ze ciąża będzie mnoga.

Tak samo, jak z rzutami kostką: prawdopodobieństwo wypadnięcia szóstki
to 1/6, ale dwóch szłstek z rzędu 1/36 (1/6^2).

A co do tego rzędu wielkości oczywiście masz rację. Późno było;)

> Pierwsza ciaza blizniacza jest juz
> faktem, jej prawdopodobienstwo jest rowne jednosci. Pozostaje oszacowanie
> prawdopodobienstwa drugiej.

Moim zdaniem jest takie samo, jakie było pierwszej, zanim wystąpiła:)

> Pytanie o to prawdopodobienstwo pod warunkiem, ze pierwsza ciaza byla
> blizniacza, nie jest IMO pozbawione sensu i byc moze mozna gdzies na nie
> znalezc odpowiedz, choc ja nie podejmuje sie szukac.

Ja próbowałem, ale mi się nie udało.

> Model z jedna zmienna (poprzednia ciaza mnoga) jest bardzo prosty, ale
> zapewne ciagle lepszy od wartosci dla calej populacji (1 na 90 czy cos okolo
> tego), ktora nie uwzglednia zadnej zmiennej. Pytanie tylko, czy model taki
> istnieje - i to pytanie postawil autor watku.

Zgadza się. A ja się po prostu czepiałem. W związku z tym deklaruję EOT.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

22. Data: 2004-10-02 13:23:03

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

1...@a...coca.cola,
Marek Bieniek <a...@s...re.invalid>:

> Tak samo, jak z rzutami kostką: prawdopodobieństwo wypadnięcia szóstki
> to 1/6, ale dwóch szłstek z rzędu 1/36 (1/6^2).

No to ja wiem, akurat ucze statystyki troche (m.in.) na uczelni ;)

Rzecz w tym, ze w naszym przypadku pierwsza szostka juz wypadla, wiec teraz
mamy 1 x (1/6), dlatego kwestionowalem kwadrat.

> Zgadza się. A ja się po prostu czepiałem. W związku z tym deklaruję
> EOT.

OK :)

--
Robert

23. Data: 2004-10-02 17:13:24

Od: "SoPolTrad" <s...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

> Rzeczywiście mogę, przepraszam.

Dziekuje uprzejmie. Ale i tak za duzo napisales, nawet jesli byl piatek i
pozno...

(...)

> Zgadza się. A ja się po prostu czepiałem. W związku z tym deklaruję EOT.

Do tego napisales na samym poczatku:

[Cytat]
> Wskaż mi miejsce, gdzie było nie na temat. Albo lepiej nie - nie mam
> ochoty na flejma.
[koniec cytatu]

Dziekuje wiec szanownym panom dyskutantom za niepotrzebny watek i
najwyrazniej zniechecenie innych, ktorzy w odroznieniu od Was cos wiedza lub
wiedza gdzie szukac odpowiedzi na moje pytanie, nie o prawdopodobienstwo,
lecz o czestotliwosc wystepowania dwoch kolejnych ciaz mnogich.

Rzygac sie chce na takie puste spekulacje i bezwartosciowe tasiemcowe
wypowiedzi.
Koniec watku, poszukam gdzie indziej. Moze gdzies sie powymadrzaja chociaz
na temat...
Maciek

24. Data: 2004-10-02 18:01:20

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 2 Oct 2004 19:13:24 +0200, SoPolTrad wrote:

> Do tego napisales na samym poczatku:
> [Cytat]
> [koniec cytatu]

Nadal nie wiem, gdzie było nie na temat:) Czepiać można się również na
temat:)

> [...]
> wiedza gdzie szukac odpowiedzi na moje pytanie, nie o prawdopodobienstwo,
> lecz o czestotliwosc wystepowania dwoch kolejnych ciaz mnogich.

Ja szukałem w Medline, czyli bazie danych artykułów opublikowanych w
czasie ostatnich ~30 lat w indeksowanych czasopismach medycznych.
Nawiasem mówiąc szukałem od wczoraj i zasadniczo już się poddałem.
Znalazłem tylko jeden w miarę "na temat" artykuł z ośrodka w
Madagaskarze, w którym opublikowano dane dotyczące ciaż mnogich
obserwowanych w ciągu jednego roku w jednym szpitalu. Było ich tam 143,
w tym 142 bliźniacze. W tej grupie 2% ciąż mnogich stanowiły ciąże
mnogie nawracające. Od biedy da się to jakoś ekstrapolować.

Nie wiem, czy uznasz te dane za w jakimkolwiek stopniu wartościowe, ale
na nic lepszego mnie już nie stać:) Jeśli chcesz sprawdzić sam -
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi. Sprawdziłem różne
kombinacje słów kluczowych, powyższy efekt uzyskałem wpisując "multiple
pregnancies" AND recurrent, wcześniej przećwiczyłem sporo innych:)

> Rzygac sie chce na takie puste spekulacje i bezwartosciowe tasiemcowe
> wypowiedzi.

Nie krępuj się:)
Gdyby nikt nic nie napisał, zapewne chciało by Ci się rzygać na to, że
nikt nie pisze, zgadłem?...

25. Data: 2004-10-02 18:18:51

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

cjmnqc$t2h$...@n...news.tpi.pl,
SoPolTrad <s...@s...com>:

> [...]
> wiedza lub wiedza gdzie szukac odpowiedzi na moje pytanie, nie o
> prawdopodobienstwo, lecz o czestotliwosc wystepowania dwoch kolejnych

To sie sprowadza do tego samego. Np. ciaza mnoga 1 na 88 oznacza
prawdopodobienstwo 1/88.

> Rzygac sie chce na takie puste spekulacje i bezwartosciowe tasiemcowe
> wypowiedzi.

No coz, przyznam, ze jestem zaskoczony reakcja...

--
Robert

26. Data: 2004-10-04 12:57:43

Od: "Ann" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "SoPolTrad" <s...@s...com> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Ann" <b...@a...pl> napisał w wiadomości
> (...)
> Dokladnie. Babcia zainteresowanej po linii zenskiej urodzila bodajze
dwie
> pary, ale z tego co wiem, jakies dziecko bylo po drodze...
>
> Dwujajowa. Dwie plcie...

Napisales, ze brala hormony.. Dwujajowe swiadcza o tym, ze wzrosla
"produkcja" jajeczek. Czyli wlasnie po jakis kuracjach hormonalnych.
Normalnie kobieta ma owulacje raz z jednego jajnika, raz z drugiego.
Czasem zdarza sie z obydwu naraz. Ale czy to wynik kuracji hormonalnej,
czy predyspozycji genetycznej, czy tez zbiegu okolicznosci, to raczej
trudno ustalic..

Pozdrawiam
Ann

27. Data: 2004-10-05 06:18:25

Od: "SoPolTrad" <s...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "RobertSA" <u...@o...pl> napisał w
wiadomości news:cjmren$6ae$1@opal.icpnet.pl...
> cjmnqc$t2h$...@n...news.tpi.pl,
> SoPolTrad <s...@s...com>:
(...)

> To sie sprowadza do tego samego. Np. ciaza mnoga 1 na 88 oznacza
> prawdopodobienstwo 1/88.

Mam wrazenie, ze niechcacy wywolalem klasyczna akademicka dyskusje nie na
temat, w ktorej kazdy czyta tylko siebie i jest oczywiscie bezbrzeznie
zachwycony wlasna madroscia ;))

> No coz, przyznam, ze jestem zaskoczony reakcja...

Zdziwienie moze byc pomocne w zyciu, moze ono wlasnie rozni nas od
zwierzat...
Warto pomyslec o przyczynie ;)
Serdecznosci

28. Data: 2004-10-05 06:21:25

Od: "SoPolTrad" <s...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

> On Sat, 2 Oct 2004 19:13:24 +0200, SoPolTrad wrote:
(...)

Czepiać można się również na
> temat:)
tylko po co?
nieistotne...
dzieki za dalsza czesc wiadomosci, nie dalo sie od razu?

> Ja szukałem w Medline,
(...) zajrze, dzieki.

> Nie krępuj się:)
> Gdyby nikt nic nie napisał, zapewne chciało by Ci się rzygać na to, że
> nikt nie pisze, zgadłem?...

Przypuszczam, ze gdyby nie ruszyl Wasz narcystyczny tasiemiec, cos innego by
sie pojawilo...
Uwaga, NIE podsuwam tematu do nastepnego tasiemca, prawdopodobienstwo
wystapienia wypowiedzi "na temat" pozostanie niezbadane, dobrze?
MM

Jka długo sie rozkłada ??? - pilne
Szukam obiektywnej opinii...
jaskra krwotoczna