bulion czosnkowy - czyli lecze grype potrawa vege ;-)

1. Data: 2001-09-30 08:06:05

Temat: bulion czosnkowy - czyli lecze grype potrawa vege ;-)
Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

Dopadlo mnie grypiszcze a w pluckach jazzband - moja nieoceniona Mama
nagotowala od razu gar rosolu z domowymi kluseczkami i poila mnie tym
namietnie (oczywiscie, ze nie protestowalam). Zeby ostatcznie wykonczyc
kohorty wroga grypowego postanowilam jesc duzo czosnku - ale na dluzsza mete
to nuda - szukalam wiec przepisu, ktory zawieralby duzo czonsku i byc moze
innych dobroczynnych skladnikow. No i znalazlam w sieci wegetarianski bulion
czosnkowy - zawiera duzo czonsku ( no wlasnie moze ktos wie - czytalam
kiedys, ze substancje antybakteryjne w czosnku nie ulegaja rozkladowi
podczas obrobki termicznej - to prawda ?), tymianek - dobry na pluca i
oskrzela (robi sie z niego m.in. syrop Tussipec) a ja jeszcze troche
zmodyfikowalam przepis i dodalam swieze papryczki pepperoni - na
usprawnienie krwioobiegu.
Przepis pochodzi z ksiazki "The Best Vegetarian Recipes" autorstwa Marthy
Rose Shulman Pani Martha reklamuje go jako namiastke bulionu z kurczaka, co
mnie automatycznie zjezylo, bo nie lubie podrobek - ale zupka jest smaczna
sama w sobie, bez porownywania do czegokolwiek
Potrzebujemy:
1 listek laurowy
kilka galazek swiezego tyminaku (jak nie ma, to szczypte suszonego)
klika galazek natki pietruszki
2 glowki czosnku, obrane z lusek i podzielone na zabki
2 lyzeczki soli
6 ziaren pieprzu
1 lyzke oliwy z oliwek extra vergine
Wszystko wrzucamy do garnka, zalewamy 2 l wody, stawiamy na gazie,
zagotowujemy, zmniejszamy ogien na malutki, tak zeby zupa tylko sobie
"pykala" i zostawiamy ja na przynajmniej 1 godzine (przepis podaje, ze mozna
gotowac i 2 - ale moja zupka byla dobra "juz" po godzinie). Na koniec
odcedzamy zielsko i zabki czosnku i podajemy. W efekcie otrzymujemy zloty
bulionik, bardzo smaczny, nie ostry. Moja modyfikacja polegala na tym, ze po
odcedzeniu dodalam do zupy drobniutko posiekana swieza papryczke pepperoni i
zagotowalam zupe jeszcze raz. Poza tym ten ugotowany na mieciutko czosnnek
tak mi smakowal, ze nastepnym razem chyba go przetre i wrzuce ponownie do
zupy. Mysle, ze ta zupka dolaczy do mojego zelaznego repertuaru -
zastanawiam sie, jakby smakowala pomidorowka zrobiona na takim wywarze.

Herbatka (nieco zasmarkana i rozsiewajaca boska won czosnku ;-)
galeria grupy kulinarnej: http://www.pl-rec-kuchnia.prv.pl/
jesli chcesz dodac do niej swoje zdjecie - przeslij je na adres:
b...@d...com.pl

1. Data: 2001-09-30 16:58:06

Od: "Katarzyna T. Nowak" <k...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Herbatka" <b...@d...com.pl> wrote in message
Poza tym ten ugotowany na mieciutko czosnnek
> tak mi smakowal, ze nastepnym razem chyba go przetre i wrzuce ponownie do
> zupy.

Sluchaj b dobry jest czosnek jak sie wrzuca do zupy czy raczej np na
patelnie jak sie mieso dusi - otoz wrzucasz go w lupie koniecznie!!!!!!! I
wtedy on jest mieciutki w srodku - to b dobre. W pewnej krakowskiej
restauracji podaja taki przeypieczony do frytek. Sprobuj! Kaska

1. Data: 2001-10-01 06:38:20

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Herbatka <b...@d...com.pl> wrote:

> Dopadlo mnie grypiszcze

Na grype o tej porze roku chyba jeszcze za wczesnie?

>( no wlasnie moze ktos wie - czytalam
> kiedys, ze substancje antybakteryjne w czosnku nie ulegaja rozkladowi
> podczas obrobki termicznej - to prawda ?)

Nadto grypa to choroba wirusowa, wiec zadne substancje antybakteryjne
przeciez nie pomoga?

Mam wiec nadzieje, ze to nie grypa, lecz jakas pospolita infekcja,
chociaz jesli Ci w plucach gra, to poszedlbym jednak do lekarza.

Wladyslaw

1. Data: 2001-10-01 06:51:55

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
>Mam wiec nadzieje, ze to nie grypa, lecz jakas pospolita infekcja,
>chociaz jesli Ci w plucach gra, to poszedlbym jednak do lekarza.

proponuje raczej, zeby lekarz przyszedl do Herbatki a nie
Herbatka do lekarza, bo zlozy ja to potem na dluzej, a po co

Krysia, wirusy, bakterie - jedna cholera, i tak to wszystko bez
te sputniki
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-10-01 07:08:43

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> wrote:

> proponuje raczej, zeby lekarz przyszedl do Herbatki a nie
> Herbatka do lekarza, bo zlozy ja to potem na dluzej, a po co
>
> Krysia, wirusy, bakterie - jedna cholera, i tak to wszystko bez
> te sputniki

Tak czy inaczej z plucami nie ma zartow.

Wladyslaw

1. Data: 2001-10-01 11:54:18

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na grype o tej porze roku chyba jeszcze za wczesnie?
Niestety, już jest. A i w postaci grypy "żołądkowej" też się trafia.

Prawda, ale bez przesady, witaminy z pewnością przepadną.

> Nadto grypa to choroba wirusowa, wiec zadne substancje antybakteryjne
> przeciez nie pomoga?
Ale nie czosnek który ...
> Mam wiec nadzieje, ze to nie grypa, lecz jakas pospolita infekcja,
> chociaz jesli Ci w plucach gra, to poszedlbym jednak do lekarza.
... poza przeciwwirusowym ma działanie:
bakteriobójcze, bakteriostatyczne, obniżające ciśnienie krwi, odtruwające,
pobudzające czynności trawienne i krążenie krwi, przeciwcukrzycowe,
przeciwmiażdżycowe, przeciwgrzybicze, przyspieszające gojenie
[ziarninowanie], przeciwpasożytnicze, żółciotwórcze, żółciopędne. Ufff.
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-10-01 12:46:19

Od: fghfgh <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy wrote:

> żółciotwórcze, żółciopędne.

wiem ze jestem blondynka ale czy to sobie nie przeczy?
pzdr
agi

1. Data: 2001-10-01 13:25:55

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> wiem ze jestem blondynka ale czy to sobie nie przeczy?
Według autorów Atlasu roślin leczniczych, nie.
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-10-01 14:08:19

Od: fghfgh <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy wrote:

> Według autorów Atlasu roślin leczniczych, nie.
> pozdr. Jerzy

ok juz wiem-ciekawosc mnie zzerala i sprawdzilam.
dzieki
agi

1. Data: 2001-10-01 19:34:32

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora