Jak dojrzewac sery (Brie)?

1. Data: 2000-02-22 07:53:10

Temat: Jak dojrzewac sery (Brie)?
Od: "Jakub Jewula" <q...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Niekiedy kupuje ser "typu Brie" (chyba Turek, czy jakos).
Nie trzyma niestety rownej jakosci, nieraz jest wspaniale smierdzacy
i lejacy sie w srodku, nieraz w srodku ma twardy klocek...
Pytanko: czy mozna w domu doprowadzic taki ser do stanu idealnego?
W jakich warunkach powinien dojrzewac? Temperatura, wilgotnosc?

A moze sa gdzies w sieci przepisy na domowy serek plesniowy?

PZDR

--
Jakub Jewuła studio QbA
profesjonalne skanowanie diapozytywów i negatywów

1. Data: 2000-02-22 14:13:49

Temat: Re: Jak dojrzewac sery (Brie)?
Od: Slavek <s...@u...net> szukaj wiadomości tego autora

Jakub Jewula wrote:

> [...]
> W jakich warunkach powinien dojrzewac? Temperatura, wilgotnosc?
>
> A moze sa gdzies w sieci przepisy na domowy serek plesniowy?

Kiedys czytalem , ze "Brie" powinien byc bialy jak snieg i plynny
wewnatrz jak smietana.
Brie (tak jak i Camembert) sa ponoc tak pakowane aby mozna stwierdzic
jego przydatnos do jedzenia.
Brie najlepiej dojrzewa w +4 C.
Ja robilem to wielokrotnie w Polsce z duzym powodzeniem.
Brie stary, zle przechowywany robi sie rowiez plynny ale powierzchnia
jego zmiena kolor na brazowa i serek zaczyna "leciec" amoniakem.
"Zarazic" plesnia z Brie inny serek jest dosc latwo, ale jakie sa
domieszki smakowe i technologia Brie nie wiem.
Mnie czasami plesnie z Gorgonzoli przechodza na inne sery, czasem jest
to smaczne ale nie zawsze.
Sprobuj eksperymentu z bryndza i plesniami z Blue Cheese.

pozdrawiam,

Slav

1. Data: 2000-02-22 15:13:23

Temat: Re: bylo: Jak dojrzewac sery? jest: sery domowe
Od: "Jader" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Mdana <m...@n...chrobot.krakow.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych
napisał:Pine.LNX.4.21.0002221245260.11886-100000@ns.
chrobot.krakow.pl...
> On Tue, 22 Feb 2000, Jakub Jewula wrote:
> Znam przepis na serek czesciowo plesniowy- ale nie testowalam jeszcze.

U mnie w domu, za mlodu, testowano to wielokrotnie z rewelacyjnym skutkiem.

> Kiedy bedzie juz taki zolty i mocno "pachnacy" nalezy go topic w
> garnku dodajac troche masla i przyprawy wg uznania (np. sol, papryke,
> kminek, suszone ziola).

Mozna tez jesc bez przetworzenia (wersja dla malo wrazliwych), a do
smarzenia-topienia dodac zoltko z jajka, wtedy ma piekny zloty kolor.

Jader

1. Data: 2000-02-22 15:38:09

Temat: bylo: Jak dojrzewac sery? jest: sery domowe
Od: Mdana <m...@n...chrobot.krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 22 Feb 2000, Jakub Jewula wrote:
> A moze sa gdzies w sieci przepisy na domowy serek plesniowy?

Znam przepis na serek czesciowo plesniowy- ale nie testowalam jeszcze.

Potrzebny jest tylko twarog, ktory nalezy rozkruszyc i trzymac w dosc
cieplym miejscu az zacznie sie przeksztalcac w plesniowy - wydajac przy
okazji podobno bardzo intensywny i niezbyt mily dla wiekszosci zapach.
Kiedy bedzie juz taki zolty i mocno "pachnacy" nalezy go topic w
garnku dodajac troche masla i przyprawy wg uznania (np. sol, papryke,
kminek, suszone ziola).

A to robilam wielokrotnie i polecam:
(Wersja dla niecierpliwych i o wrazliwych nosach)

Ok. 1 kg twarogu rozkruszyc i dodac do tego 1 lyzke stolowa sody
oczyszczonej; dokladnie wymieszac.
Po kilku godzinach serek zaczyna sie "przeobrazac", nalezy go wiec
przetopic (az do zagotowania) z dodatkiem niewielkiej ilosci masla i
przypraw- jesli ktos lubi (jak powyzej - pelna dowolnosc przypraw).

Wazne: bardzo czesto mieszac serek w czasie topienia w garnku- bo
przykleja sie/przypala.

Mdana

1. Data: 2000-02-22 19:43:01

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Jader wrote:

> Mozna tez jesc bez przetworzenia (wersja dla malo wrazliwych), a do
> smarzenia-topienia dodac zoltko z jajka, wtedy ma piekny zloty kolor.
>
> Jader

O tak, tak, tak wlasnie moja Babcia w poznanskim ten serek robila. Z zoltkiem.
Niemcy zdaje sie nazywaja ten ser kuch kasse (germanisci-wybaczcie pisownie i
poprawcie bezzwlocznie).
Magdalena

1. Data: 2000-02-22 19:48:23

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jakub Jewula <q...@s...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:Gfrs4.22200$G...@n...tpnet.pl...
> [...]
> Pytanko: czy mozna w domu doprowadzic taki ser do stanu idealnego?
> W jakich warunkach powinien dojrzewac? Temperatura, wilgotnosc?

IMHO nie ma nic gorszego wsrod podrobek jak wlasnie Turek. Kup porzadnego
camemberta albo brie to nie bedziesz narzekal:)

Przemyslaw Koziarski

1. Data: 2000-02-22 19:51:00

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Kiedy bedzie juz taki zolty i mocno "pachnacy" nalezy go topic w
> garnku dodajac troche masla i przyprawy wg uznania (np. sol, papryke,

Podalas przepis na serek topiony a nie plesniowy, bardzo smaczny zreszta.
Mozna proces przyspieszyc dodajac na 500 g twarogu 1 lyzeczke sody
oczyszczonej.
Po dokladnym wymieszaniu odczekac 3-4 godziny i mozna topic. Ja dodaje
kminek i 2 cale zoltka.

Przemyslaw Koziarski

1. Data: 2000-02-23 11:01:06

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
zoltkiem.
> Niemcy zdaje sie nazywaja ten ser kuch kasse (germanisci-wybaczcie

Kochkaese :) ale bylas blisko:)

Przemyslaw Koziarski

1. Data: 2000-02-23 11:26:20

Od: "WaldemarW" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
zoltkiem.
> Niemcy zdaje sie nazywaja ten ser kuch kasse (germanisci-wybaczcie

Zgadza sie. Ja pochodze z poznanskiego i tam ten serek jest popularny. Nawet
w sklepach mozna kupic starszy z napisem "na smazenie"
Obecnie mieszka w innym rejonie kraju i czasami jak mam ochote to sobie
taki serek robie. Na poczatku zona spogladala na mnie jakos podejrzliwie
ale teraz to nawet traktuje to jak rarytas, zwlaszcza jak jest jeszcze
cieply.

1. Data: 2000-02-23 11:30:54

Od: "WaldemarW" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ważne jest aby twaróg był odpowiedni. Ja kiedyś chciałem zrobić z sera
wiejskiego /teściowa ma krowę więc z dobrym serem nie mam problemu/, i co
sie okazało. Dwa tygodnie sie kisił i nic z tego. Zamiast sie zakisić to
zrobił sie suchy, zasuszył się/. Prawdopodobnie przyczyna leży w tym że był
za tłusty, musi być chudy.

> oczyszczonej.

Z tą sodą oczyszczoną to byl bym ostrożny. Zawsze jak dodam sody aby sie
wczesniej zakisił to jest gorzki. Chyba że przyczyna tkwi w czymś innym.

koktajle
pesto
Jedzenie na telefon ???
duzo a lekko