charlotte russe- ratunku

1. Data: 2001-10-11 14:51:08

Temat: charlotte russe- ratunku
Od: "cezary gmyz" <c...@z...dwws.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam za tydzien w swoim dodatku opublikowac przepis na Charlotte Russe.
Niestety moj wlasny przepis (tzn. przepisany kiedys przeze mnie i bardzo
dawno temu wykonany) mi zginal i nie pamietam jak po kolei sie to
przyrzadza. Znalazlem co prawda w sieci przepis ale cos mi sie nie zgdza
zwalaszcza niepokoi mnie skladnik pod nazwa ladyfingers. Moze ktos wie co to
jest lub ma przpeis na to cudo jablkowe. Nie ukrywam, ze najbaradziej licze
na niezawodne Magde i Krysie
Czarek

1. Data: 2001-10-11 15:24:41

Temat: Re: charlotte russe- ratunku
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
co to
> jest lub ma przpeis na to cudo jablkowe. Nie ukrywam, ze najbaradziej
Charlotte jest z jablkami i na cieplo a Charlotte Russe chyba zamrozony i
wypelniony lodami lub bita smietana.
A ladyfingers [okra - pizmian jadalny] to chyba o to ci idzie:
http://www.bawarchi.com/cookbook/travel4.html

1. Data: 2001-10-11 15:32:36

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
co to
> jest lub ma przpeis na to cudo jablkowe. Nie ukrywam, ze najbaradziej
Kiepsko sie otwiera ale to oto ci chodzi, podluzne biszkopty po prostu:
http://www.geocities.com/NapaValley/2490/lfingers.ht

Ladyfingers -- known in Italy as "savoiardi" -- are sweet, little, fairly
dry, finger-shaped sponge cakes.

The Epicurious OnLine Dictionary describes a "ladyfinger" as a "light,
delicate sponge cake roughly shaped like a rather large, fat finger. It's
used as an accompaniment to ice cream, puddings and other desserts.
Ladyfingers are also employed as an integral part of some desserts,
including Charlottes. Ladyfingers can be made at home or purchased in
bakeries or supermarkets."

According to the Parisian cooking school, Le Cordon Bleu, leftover sponge
cake, brioche, or genoise cake may be used in place of ladyfingers. They
advise cooks to be careful, for ladyfinger batter is very fragile. They
recommend folding the flour and yolks in very carefully into the meringue
so that the whites don't lose their volume.

Ladyfingers may be stored up to a week in an airtight container. They may
also be frozen to extend their useful life.

pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-10-11 15:35:30

Od: "Ldka B." <b...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"cezary gmyz" <c...@z...dwws.pl> wrote in message
> [...]
> zwalaszcza niepokoi mnie skladnik pod nazwa ladyfingers. Moze ktos wie co
lady finger's to sa biszkopty o dlugosci moze 10cm i szerokosci 1cm

lidka

1. Data: 2001-10-11 15:51:38

Od: "cezary gmyz" <c...@z...dwws.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Charlotte jest z jablkami i na cieplo a Charlotte Russe chyba zamrozony i
> wypelniony lodami lub bita smietana.

No wlasnie tu tez mam problem bo znam wersje z musem jablkowym i kilka
zrodel podaje, ze jest to przepis z jablkami. Sa to jednak glownie zrodla do
ktorych mam umiarkowane zaufanie jak np. encyklopedia Onetu. W przepisach
angielskich w ogole jednak jablka nie figurja co napawa mnie obawa, ze to co
przez lata bralem za charlotte russe w istocie nim nie jest
Czarek

1. Data: 2001-10-11 17:35:01

Od: "Monika Bacińska-Wojewódka" <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ldka B." <b...@h...com> napisał w wiadomości
om...
> lady finger's to sa biszkopty o dlugosci moze 10cm i szerokosci 1cm

A to nie sa po naszemu 'kocie jezyczki'??

:-) Monika

1. Data: 2001-10-11 18:12:01

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

"Ldka B." wrote:

> "cezary gmyz" <c...@z...dwws.pl> wrote in message
> lady finger's to sa biszkopty o dlugosci moze 10cm i szerokosci 1cm
>
> lidka

No musze cie zmartwic, bo Charlotte Russe nie jest z jablkami. Jest to
cos w rodzaju budyniu, ktory wykrawa sie z miski lyzka i podaje w
miseczkach. Tortownice lub szklana miske wyklada sie biszkopcikami
(zdaje sie, ze to sie nazywa kocie jezyczki w Polsce?). Szklanke mleka
podgrzewa sie z lyzeczka zelatyny i szklanka cukru plus dwa zoltka, az
wszystko sie polaczy (plus wanilia). Gdy ostygnie, ale jeszcze nie
stezeje, dodaje sie szklanke ubitej smietany (szklanka przed ubiciem),
delikatnie mieszajac, wyklada sie na przygotowane dno i boki z
biszkopcikow. Schlodzic. Podawac jak jest, albo z sosem czekoladowym,
kawowym czy owocowym.
Dzieki za przypomnienie - nie robilam tego od lat, a jest to pyszne.
Zrobie jutro na obiad. Mam gosci zeby ochrzcic nasz nowy stol w stolowym
(stol nowy dla nas - jest to wiktorianski antyk, ktory sie rozsuwa na 8
osob i ma krogulcze lapy u podstawy.)

Na obiad zrobie pieczen ze schabu nadziewana suszonymi sliwkami, bulki
na parze (przydaje sie chinski bambusowy pojemnik-koszyczek do gotowania
na parze), zurawiny, sos, ziemniaki puree z pieczonym czosnkiem, salate,
marchewki glazurowane, no ten deser.

Na razie mam 6 osob, jeszcze dwie sie zmieszcza. Czy ktos chce sie
dolaczyc?
Magdalena Bassett

1. Data: 2001-10-11 18:41:02

Od: "Art(Gruby)" <j...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 11 Oct 2001 11:12:01 -0700, Magdalena Bassett <m...@w...net>
wrote:

> [...]
>marchewki glazurowane, no ten deser.
>
>Na razie mam 6 osob, jeszcze dwie sie zmieszcza. Czy ktos chce sie

Ja by z checia ale mam ren faire w vegas...;-))
Cos wspominalas o jakims campingu na pustyni kiedys...?

Art(Gruby)
"My sister got bitten by a moose once."

1. Data: 2001-10-11 20:56:53

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

"Art(Gruby)" wrote:

> Ja by z checia ale mam ren faire w vegas...;-))
> Cos wspominalas o jakims campingu na pustyni kiedys...?
>
> Art(Gruby)
> "My sister got bitten by a moose once."

Mozliwe, ze zrobimy Thanksgiving ale jeszcze nie wiem, dam znac, moze
sie wszyscy zjada na camping? Tam jest dosc cieplo o tej porze roku,
wiec mozna spokojnie namiotowac.
Magdalena Bassett

1. Data: 2001-10-12 06:40:44

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

cezary gmyz <c...@z...dwws.pl> wrote:

> [...]
> angielskich w ogole jednak jablka nie figurja co napawa mnie obawa, ze to co
> przez lata bralem za charlotte russe w istocie nim nie jest

Zwykla Charlotte jest (zwykle) z musem jablkowym, oblozona chlebem,
podawana na cieplo. Inspirowna jest angielskim puddingiem, nazwe wziela
od krolowej Karoliny, zony Jerzego III.
Charlotte Russe, wynalazek Careme'a oblozona jest biszkoptami -- kocimi
jezyczkami, wypelniona tradycyjnie kremem bawarskim (lub innym rodzajem
kremu), na zimno. Uwaga: mozna przyrzedzic krem bawarski z musem
jablkowym, nazywa sie to "a la normande" i wszystko bedzie Ci sie
zgadzalo. Francuska z angielska szarlotka rosyjska z kremem bawarskim
po normandzku.
A w Polsce szarlotka nazywa sie placek z kruchego ciasta z jablkami.

Wladyslaw

musli sniadaniowe
parowar & co?
cos takiego!