Re: chimery

1. Data: 2003-02-25 18:34:35

Temat: Re: chimery
Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a) w wiadomości: ...
>Różni? się jednym genem - wła?nie

Co w tym dziwnego, ze odmiany roznia sie genetycznie? Gdyby sie nie roznily,
nie bylyby odmianami. Od odmiany juz tylko krok do innego gatunku. Z reszta,
to czlowiek okresla, w ktorym miejscu zaczyna sie inny gatunek.

Pozdrawiam,
Bpjea

2. Data: 2003-02-26 07:17:30

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> wrote in

> Od odmiany juz tylko krok do innego gatunku.

Zdecydowanie za bardzo to uogolniles. Miedzy cechami wyrozniajacymi odmiany
a cechami wyrozniajacymi gatunki jest bardzo duza odleglosc. Bardzo dobrze
to widac po wytwarzanych bialkach, koniecznych do prawidlowego
funkcjonowania komorek - u odmian danego gatunku sa identyczne, u gatunkow
danego rodzju sa rozne.

> Z reszta, to czlowiek okresla, w ktorym miejscu zaczyna sie
> inny gatunek.

No nie wiem. Czlowiek to tylko ponazywal. Bariery miedzygatunkowe istnialy,
gdy jeszcze czlowieka na swiecie nie bylo.
Pozdrowienia - Ewa Sz. zdecydowanie przeciwna antropocentryzmowi

3. Data: 2003-02-26 13:19:58

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa Szczęœniak" <e...@b...uni.wroc.pl> wrote in message
8...

> No nie wiem. Czlowiek to tylko ponazywal. Bariery miedzygatunkowe istnialy,
> gdy jeszcze czlowieka na swiecie nie bylo.

Na ile zrozumialem to, co przeczytalem, bariery miedzygatunkowej
miedzy brzoskwinia a nektaryna nie ma.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

4. Data: 2003-02-26 14:06:40

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> wrote in

> Na ile zrozumialem to, co przeczytalem, bariery miedzygatunkowej
> miedzy brzoskwinia a nektaryna nie ma.

Z tego, co wiem, to nie. Tak jak nie ma bariery m-dzy roznymi odmianami
gruszek, sliwek i innych jablek. Czesto wrecz sa konieczne jako zapylacze.
Pozdrowienia - Ewa Sz.

5. Data: 2003-02-26 16:13:30

Od: "Too old..." <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa Szczęœniak" <e...@b...uni.wroc.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> to widac po wytwarzanych bialkach, koniecznych do prawidlowego
> funkcjonowania komorek - u odmian danego gatunku sa identyczne, u gatunkow

Hej, to ciekawe co napisałaś .Ale gdyby to było tak proste ,to u zoologów
nie trwała by ciągle walka o to czy dany organizm należy do innej odmiany
czy też jest to już inny gatunek.Nie wspominając o rodzajach i ciągłej
rewolucji w nazewnictwie.
No chyba,że to o czym piszesz dotyczy tylko roślin.

--
kochany rekinek- J.Krzysztof Chiliński j...@p...pl
Serwis "muszlowcowy" http://republika.pl/jkch1

6. Data: 2003-02-26 17:39:25

Od: "Michał Łąpieś" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> napisał w wiadomości
8...
> [...]
> gruszek, sliwek i innych jablek. Czesto wrecz sa konieczne jako zapylacze.

Basia jest najblizej...
Roznica polega na jednym recesywnym genie, a raczej jego braku u nektaryn.
Jest on właśnie odpowiedzialny za omszenie skorki.
Pozdrawiam
Michał

7. Data: 2003-02-26 17:45:36

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Too old..." <j...@p...pl> wrote in

> Hej, to ciekawe co napisałaś .Ale gdyby to było tak proste ,to u
> zoologów nie trwała by ciągle walka o to czy dany organizm należy do
> innej odmiany czy też jest to już inny gatunek.

Wiesz, biorac pod uwage, ile gatunkow zostalo przebadanych pod katem
genotypu i cytochemii, to wlasciwie nie ma o czym rozmawiac :-) To jest
robota na najblizsze kilkaset lat. Wyniki sa momentami zaskakujace, np.
potrafi wyjsc, ze morfologicznie cos jest identyczne, a genotypowo rozne,
nie ma przeplywu genow miedzy poszczegolnymi grupami, bo wystarczajaca
bariera sa subtelne roznice w behawiorze. I tu sie dopiero mozna pociac
:-))

> Nie wspominając o
> rodzajach i ciągłej rewolucji w nazewnictwie.

A to jest zupelnie insza inszosc na bardzo dluga rozmowe :-)
Jestem systematykiem, wiem, co mowie :-))
Wiele problemow wynika np. ze wzgledow lokalno - patriotyczno -
terytorialnych, albo zgola roznistych ambicyjek.

> No chyba,że to o czym piszesz dotyczy tylko roślin.

U roslin jest duuuuuzo gorzej :-)
Zwierzaczki sa banalnie proste jak sie popatrzy na kryteria wyrozniania
gatunku i ich zachowanie przy wyroznianiu gatunkow roslin :-))
Pozdrowienia - Ewa Sz., walczaca z gatunkami perlowek

8. Data: 2003-02-26 18:18:54

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Ewa Szczę?niak napisał(a) w wiadomości: ...
>Bariery miedzygatunkowe istnialy,
>gdy jeszcze czlowieka na swiecie nie bylo.

Istnialy, a jednak niektore gatunki przelamywaly te bariery. Jak wytlumaczyc
zdolnosc samoistnego krzyzowania sie odrebnych gatunkow? Nie jest to
powszechne, ale czy wobec tego sie mozna przypuszczac, ze sa one odmianami?
Argument z bialkami jest mocny, ale czlowiek mogl sie w przeszlosci mylic i
zaliczac do odrebnych gatunkow rosliny bedace odmianami w ramach jednego
gatunku.

Pozdrawiam,
Bpjea

9. Data: 2003-02-26 18:38:56

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Bpjea napisał(a) w wiadomości: ...
>powszechne, ale czy wobec tego sie mozna przypuszczac, ze sa one odmianami?

W pospiechu pisze niechlujnie. W powyszym tekscie nie powinno byc "sie".
Jest to oczywiste, ale wytlumaczyc sie nie zawadzi.

Bpjea

10. Data: 2003-02-26 19:35:29

Od: "Too old..." <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa Szczęœniak" <e...@b...uni.wroc.pl> napisał w wiadomości
8...
> "Too old..." <j...@p...pl> wrote in
> Wiesz, biorac pod uwage, ile gatunkow zostalo przebadanych pod katem
> genotypu i cytochemii, to wlasciwie nie ma o czym rozmawiac :-) To jest
> robota na najblizsze kilkaset lat.

Wiesz ,ale skoro różni "naukowcy " spierają się np. w ichtiologii o
stanowisko systematyczne danych ryb ,to dziwne że nie zrobi się
odpowiednich badań i nie rozwiąże problemu na tym poziomie,zamiast się
spierać w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne.

> [...]

> Wiele problemow wynika np. ze wzgledow lokalno - patriotyczno -
> terytorialnych, albo zgola roznistych ambicyjek.

Aaaa.Coś o tym wiem .Obserwuję i zaśmiewam się w kąciku.

> [...]
> gatunku i ich zachowanie przy wyroznianiu gatunkow roslin :-))
> Pozdrowienia - Ewa Sz., walczaca z gatunkami perlowek

Aaaa. kwiatowe>jednoliścienne>wiechlinowate, trawy.Rodzaj Melica.

--

Re: Trzy lata :-)))
Holandia na stronie www
My z Malinówka????