Re: co to jest ognisko hypodensyjne ?

From: "C.Jola" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: co to jest ognisko hypodensyjne ?
Date: Sun, 23 Nov 2003 17:23:02 +0100
Sender: j...@p...onet.pl@inet3.piasta.pl

Użytkownik "pzet" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:bpqfgr$lrt$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Jak w temacie.
> dziekuje za odpowiedzi.

Pojęcie związane z tomografią komputerową.
Wytłumaczę po kolei......
Promieniowanie rtg wykorzystywane w tym badaniu przechodząc przez tkanki
ulega osłabieniu w zależności od rodzaju tkanki, jej grubości itd.
Jednym z kryteriów diagnostycznych obrazu TK jest rozkład współczynnika
osłabienia promieniowania w obrębie zmiany.
Współczynnik osłabienia promieniowania rtg w obrębie danego obszaru
odnoszony jest do wartości charakterystycznych dla prawidłowej tkanki
sąsiadującej / otaczającej. Zmiany o większym współczynniku osłabienia
określane są jako hiperdensyjne, o mniejszym - jako hipodensyjne.
Wpółczynnik osłabienia promieniowania X np. dla kości czaszki wynosi 200 -
1000 jednostek Hounfielda ( j.H.), kwri 40 = 80 j.H., obrzęku 8 - 20 j.H.,
tkanki tłucszczowej od -40 do -100 j.H.

Przykładowo: najczęstrzymi hipodensyjnymi ogniskami wewnątrzmózgowymi są:
obrzęk, zawał, stłuczenie, guz, ropień, torbiel.

Ufffff.... mam nadzieję, że jasno napisałam. ;))
Pozdrawiam.
--
Jola
Nakarm głodne dziecko