czym przyspieszyć gnicie?

11. Data: 2006-06-19 11:47:05

Temat: Re: czym przyspieszyć gnicie?
Od: "Dobranoc" <a...@a...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Łagoda" <lagoda_niespamować@list_niespamować,pl> napisał w
wiadomości news:44966b9b@news.home.net.pl...
> Czy można czymś posypać/polać resztki pnia który jest płytko pod
> ziemią,
> by szybciej spróchniał/zgnił/zniknął. Bardzo grubego pnia, ~2m średnicy.
A swoją drogą nurtuje mnie pytanie - cóż to za dąb bartek był ?
Przegnicie takiego okazu potrwa lata niezależnie od przyśpieszaczy.

Pozdrawiam
Baśka

12. Data: 2006-06-19 13:15:16

Od: Łagoda <lagoda_niespamować@list_niespamować,pl> szukaj wiadomości tego autora

> A swojš drogš nurtuje mnie pytanie - cóż to za dšb bartek był ?

Kasztan. Może i Bartek.. nie było mi dane go poznać. pień miał pewnie
niewiele ponad metr średnicy, ale tam gdzie go ścieli, trochę ponad zeimią
już miał 1,5m, a ja go jeszcze podciąłem równo z trawnikiem i tam już jest
blisko 2.
--
___________________________________________MAT______
__

13. Data: 2006-06-19 13:25:00

Od: "@sica" <m...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Łagoda napisał(a):
> Witam.
> Czy można czymś posypać/polać resztki pnia który jest płytko pod ziemią,
> by szybciej spróchniał/zgnił/zniknął. Bardzo grubego pnia, ~2m średnicy. Był
> ścięty ~ półtora roku temu równo z terenem-płycej już się nie dało.

A może zapalić na nim ognisko? Powinien się trochę wypalić. Czynność
można powtarzać, z miłym akcentem konsumpcyjnym przy okazji :-)

Joanna

14. Data: 2006-06-19 15:41:04

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Był
> ścięty ~ półtora roku temu równo z terenem-płycej już się nie dało.

Za gruby żeby coś szybko zrobić , ale możesz pomóc naturze :
1-Ponawiercaj w nim dużo pionowych otworów , najlepiej w regularnej
sieci , dużych (ze 2 cm średnicy) i jak najgłębiej . Zrób to przed
zimą , przed mrozami nalej w nie wody .
2-Znajdź sobie w okolicy stary las z wykrotami próchniejącymi ,
zbierz trochę "treści" - próchniejącej materii i gleby , razem
z grzybami jeżeli będą . Tą materią posyp dość grubo swój
pień , przysyp lekko ziemią i pilnuj , by wszystko było wilgotne
i zacienione ; możesz obsadzić pniak jakąś roślinnością
która zacieni go - oczywiście póki nie wypróchnieje , potem
sobie to usuniesz i zatrawisz ;-)
3-są jakieś grzyby żywiące się celulozą - takie byłyby
tu dobre ale nie znam szczegółów , myślę też , że to może
być niebezpieczne dla innych drzew . Opieńki o ile wiem
na kasztanie niechętnie rosną , a już w ogrodzie jeszcze
słabiej chyba . Te co żrą celulozę są podobno bardzo
efektywne - żarłoczne , więc poszłoby dość szybko ,
może ktoś na grupie wie więcej i podpowie ?

No i nie dawaj mu spokoju : dziabaj siekierką co jakiś
czas by odsłaniać niespróchniałe drewno , mieszaj
przykrywającą glebę próchniczną i jak dobrze
pójdzie za 3-4 lata będziesz mógł nawieźć ziemi pod
trawę i zasiać a on sobie pomalutku dalej będzie próchniał ,
a Ty ziemi dosypywał i trawę dosiewał ..;-)
--

pozdrawiam :-) piotrh

15. Data: 2006-06-19 20:00:17

Od: "Miłka" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Łagoda"

> No i już wiem. Taka przyjemność kosztuje 8zł/dm2 co daje przy tym pniu
> ~1900 zł.

Ja ma inną metodę. Na pniaku stawiam donicę z jakąś rośliną
ogrodową/pojemnikową na podstawce. Zwierzątka/żyjątka zasiedlają się pod
podstawką i świetnie sobie żyją zjadając sukcesywnie pieniek. Dwa lata i
znika z powierzchni a potem następny rok w głębi i nie ma śladu. Można
bardziej zasymilować łopatą.

Serdecznie Miłka

16. Data: 2006-06-20 05:25:59

Od: Udziadeksu?@wro.vectranet.pl szukaj wiadomości tego autora

Łagoda wrote:
> [...]
> by szybciej spróchniał/zgnił/zniknął. Bardzo grubego pnia, ~2m średnicy.
> Był ścięty ~ półtora roku temu równo z terenem-płycej już się nie dało.
Oczyść z ziemi, oskrob miękkie drewno i posyp, ale bez przesady saletrą
amonową. Możesz też polać. Łyżka na litr. Przykryj folią aby nie wyschło Po
tygodniu znowu skropanie i podlewanie. Jesienią i zimą co miesiąc. Oprócz
skrobania potraktuj też te resztki siekierką.
Dziadek 2
Używaj Linuksa. Bądź legalny.
Czytaj www.linux.pl

17. Data: 2006-06-20 05:44:02

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Oprócz
> skrobania potraktuj też te resztki siekierką.

Może da się nawiercić otwory i zaszczepić grzybnią boczniaka?
Pozdrawiam,mirzan

18. Data: 2006-06-20 08:33:58

Od: "Agnieszka Biernacka" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Darek Pakosz" napisał:

> trzeba wywircic w pniu kilka otworow srednicy okolo 2 cm.
> Otwory wypelnic saletra amonowa i zakorkowac kawalkiem drewna.
> Po okolo roku saletra zwiaze sie z drewnem i bedzie dawala sie b. latwo
> wypalic.

Jeszcze mozna uzyc plastiku lub innego materialu wybuchowego ;) Mala glowica
termojadrowa bylaby na pewno skuteczna ;)

Fajna metoda z ta saletra, to nie bedzie za bardzo gwaltownie sie palilo?
Mam kilka karp po robiniach, ktorych nie moge wykopac, chetnie przetestuje
:) Trzeba caly rok czekac, czy wystarczy kilka miesiecy?

Agnieszka Biernacka

19. Data: 2006-06-20 08:38:41

Od: Darek Pakosz <d...@a...uhc.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 19 Jun 2006, [windows-1250] Łagoda wrote:

> [...]
> by szybciej spróchniał/zgnił/zniknął. Bardzo grubego pnia, ~2m średnicy. Był
> ścięty ~ półtora roku temu równo z terenem-płycej już się nie dało.

Czesc,

[...]
Dariusz Pakosz

20. Data: 2006-06-22 07:30:30

Od: Darek Pakosz <d...@a...uhc.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 20 Jun 2006, Agnieszka Biernacka wrote:

> Jeszcze mozna uzyc plastiku lub innego materialu wybuchowego ;) Mala glowica
> termojadrowa bylaby na pewno skuteczna ;)
>
> Fajna metoda z ta saletra, to nie bedzie za bardzo gwaltownie sie palilo?

Jesli alternatywa jest plastik lub bomba atomowa to zapewniam Cie, ze
prawie nie zauwazysz jak pieniek zniknie.

> Mam kilka karp po robiniach, ktorych nie moge wykopac, chetnie przetestuje
> :) Trzeba caly rok czekac, czy wystarczy kilka miesiecy?
>
> Agnieszka Biernacka

Trzeba czekac caly rok a niekiedy dluzej (w przypadku akacji) . Drewno ma
sprochniec.

Pozdr.

--
Dariusz Pakosz