_(')_ d o b r a w o l a . . .

11. Data: 2010-02-26 22:32:28

Temat: Re: _(')_ d o b r a w o l a . . .
Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Iska" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
news:f32f3448-b752-4abd-9c5c-38ebe6f57747@g11g2000yq
e.googlegroups.com...
On 26 Lut, 22:39, "malkontent" <m...@o...pl> wrote:
> Użytkownik "Chiron" <e...@o...eu> napisał w
> wiadomościnews:hm9enp$sid$1@news.onet.pl...

qc.googlegroups.com...

> Dobra wola gasi gniew
> ( gniew sam zgasł pod wpływem dobrej woli )
> by nie zgasił on (gniew) miłości

Dobra wola gasi gniew? hmm... :)
Dobra wola nie rodzi gniewu, gniew jest powodowany zniewoleniem - to
chyba oczywiste?!
Dobra wola to dawanie bez przymusu i nacisku - bez względu na to czy
chodzi o czyny czy "daniny".
Czyli, jeśłi cos komuś ofiaruję i mnie ten fakt "pili" - znaczy nie
robie tego z dobrej woli lecz pod presją.
Naturalnie czasem można coś komuś dalikatnie
zasugerować..poinstruować, ale nigdy nie może to przekraczać granicy
swobody wyboru i samostanowienia.
Oj!...ależ zafilozowałam :)
Tak to widzę...mniej wiecej

No nie- teraz zrozumiałem. Rzeczywiście- dobra wola gasi gniew. Na zasadzie
zrozumienia go. Jeśli będziesz na mnie zagniewana, a ja sięzapytam, czy
przyjmujesz moje przeprosiny- to jesli masz dobrą wolę- najpierw ten gniew
stłumisz, przyjmiesz przeprosiny. Tylko zastanawiam się, czy sama dobra wola
wystarczy? Chyba jednak nie. Przyjmiesz moje przeprosiny, możemy ze sobą
gadać, żartować nawet- ale wciąż możesz w sobie mieć gniew.
Potrzeba jeszcze wybaczenia. To wybaczenie gasi gniew

--
Serdecznie pozdrawiam

Chiron

skarb.
- Waldemar Łysiak

siebie
Leopold Staff

12. Data: 2010-02-26 22:39:29

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "malkontent" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Iska" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
e.googlegroups.com...

qc.googlegroups.com...

> sorry - ale nic nie widzisz :-)
>
> autor opisał ( "zdefiniował") dobrąwolę
> tak jak on ją widzi
>
> Tobie ( innym ) może sie to
> nie podobać - OK - ale to nic nie zmienia
> - On to zapewne widzi tak jak opisał
>
> Zatem wykaż troche dobrejwoli - wygaś
> gniew i postaraj się zrozumieć :-)

Jednak odnoszę wrażenie, że dobrą wolą mozna tylko odsunąć gniew- i np wyjść
do drugiego człowieka, na którego_nadal_jestem_zagniewany. Potrzeba jeszcze
wybaczenia, żeby zgasić gniew.
To wybaczenie jest conditio sine qua non ugaszenia gniewu- nie dobra wola.
Ona nie wystarczy
--
Serdecznie pozdrawiam

Chiron

skarb.
- Waldemar Łysiak

siebie
Leopold Staff

13. Data: 2010-02-26 22:49:29

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 26 Feb 2010 23:32:28 +0100, Chiron napisał(a):

> [...]
> gadać, żartować nawet- ale wciąż możesz w sobie mieć gniew.
> Potrzeba jeszcze wybaczenia. To wybaczenie gasi gniew

Chironie, ja pojmuję słowa Izy inaczej: dobra wola gasi gniew na zasadzie
"zanim się on pojawi u człowieka dobrej woli". Czyli np: globek pluje na
moją religię i na mnie, a ja w stosunku do niego mam silną motywację, aby
nie czuć gniewu, ba, nawet mieć uczucia opiekuńcze. I tego gniewu JUŻ nie
czuję, choć moze w stosunku do innego człowieka w podobnej sytuacji
wściekałabym się z równym natężeniem cały czas.

Dobra wola to nie jest cecha przyrodzona, lecz wyuczona wskutek własnych
doświadczeń po to, aby unikać koniecznosci przebaczania. Przebaczenie
stawia człowieka nim obdarzanego w relacji swoistej "podległości" w
stosunku do przebaczającego, często oczywiście zachodzi ta dziwna a wg mnie
trochę wstydliwa relacja tylko w jaźni przebaczajacego, bo "winny" nic o
tym nie wie, może nawet nie wiedzieć o swej winie lub mieć w nosie
jakiekolwiek przebaczenie.
--

Ikselka. //bardzo!!! ugodowa osoba ;-PPP

14. Data: 2010-02-26 22:59:22

Od: "malkontent" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jeszcze wybaczenia, żeby zgasić gniew.
> To wybaczenie jest conditio sine qua non ugaszenia gniewu- nie dobra wola.

Jak najbardziej

Tylko to był chyba "kawałek poezji"
( w każdym razie ja to tak odebrałem
bo kontekstu nie było) a nie pracy naukowej.

Od tego typu wypowiedzi IMO nie można
wymagać precyzji naukowej ze słownikiem
w ręku

Ale nie ma o co kruszyć kopii.
Mieliście problem interpertacji/zrozumienia.
Dal mnie było jasne co Juda
chciał napisać.

Jednak teraz kiedy On sam
się wypowiedział i nawet postanowił
zmienić tekst/fromę nie powinno być
już niejasności :-)
Dodatkowi interpretatorzy ( czyli ja ) są zbędni :-)

15. Data: 2010-02-26 23:22:26

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czuję, choć moze w stosunku do innego człowieka w podobnej sytuacji
> wściekałabym się z równym natężeniem cały czas.

Ojej:-) No nie:-)
IMO- dobry przykład: Ksiądz Robak umiera. Prosi do siebie Gerwazego. Gerwazy
czuje silny gniew do Jacka Soplicy- tak silny, że gotów go bez wahania
zabić. Ksiądz Robak oznajmia mu, że jest Jackiem Soplicą. Gerwazy- nadal
czując gniew, okazuje dobrą wolę: mówi: no dobra, jesteś księdzem, umierasz,
przyjąłeś wijatyk- nie zabiję cię. Chce wyjść- nadal jest zagniewany. Dobra
wola sprawiła, że opanował gniew- i wyrzekł się zemsty.
Następuje ciąg dalszy- kolejny etap: Jacek prosi, żeby został i go
wysłuchał. Gerwazy waha się, ale się zgadza. Jacek opowiada swoją historię,
tłumaczy. Gerwazy zaczyna go w końcu rozumieć- rozumieć motywy jego
postępowania, a nawet współczuć. Teraz jest gotów do wybaczenia. Rozstają
się pojednani.

Czyli: dobra wola sprawiła, że był w stanie niejako zmusić się do wejścia w
bliższe realcje ze swoimi- do niedawna, jak mniemał- śmiertelnym wrogiem.
Jednak gniew pozostał. Gniew znikł dopiero po procesie wybaczenia.

> Dobra wola to nie jest cecha przyrodzona, lecz wyuczona wskutek własnych
> doświadczeń po to, aby unikać koniecznosci przebaczania.
Jest cechą wyuczoną. Biada temu, kto jej używa w opisany przez Ciebie
sposób. Biada jemu, i jego duszy:-)

> Przebaczenie
> stawia człowieka nim obdarzanego w relacji swoistej "podległości" w
> stosunku do przebaczającego,
Nie, nie - z_całą_pewnością_nie. A nawet może wręcz przeciwnie.

> [...]
> trochę wstydliwa relacja tylko w jaźni przebaczajacego, bo "winny" nic o
> tym nie wie, może nawet nie wiedzieć o swej winie lub mieć w nosie
Może, to prawda. Tu zgoda. Jednak- nie jest potrzebny przebaczającemu druga
strona. OK- pieknie, jak się zejdzie Gerwazy z Soplicą:-). Jednak na codzień
rzeczywiście mamy do czynienia z sytuacjami, kiedy druga osoba nawet i ma w
nosie nasze przebaczenie.
Jednak_z_całą_pewnością_nie_wybaczamy_dla_niej_lecz_
dla_siebie_samego.
I jeszcze jedno: są 2 (lub więcej) stron wybaczenia. Ważne, żeby wybaczyć
sobie samemu.

--
Serdecznie pozdrawiam

Chiron, po treningu wybaczania:-)

skarb.
- Waldemar Łysiak

siebie
Leopold Staff

16. Data: 2010-02-26 23:24:06

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zmienić tekst/fromę nie powinno być
> już niejasności :-)
> Dodatkowi interpretatorzy ( czyli ja ) są zbędni :-)

Ponieważ jestem z natury podły i złośliwy- nie dostrzegłem licencia poetica
w pisaniu Judy- i tak się trochę zawziąłem:-)

--
Serdecznie pozdrawiam

Chiron

skarb.
- Waldemar Łysiak

siebie
Leopold Staff

17. Data: 2010-02-26 23:30:57

Od: "al _|\) brat" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Chiron" <e...@o...eu> napisał

===
Nieprawda, protestuję ! :o)
To bardzo miłe, kiedy inni okazują zainteresowanie słowem...

zdar
al_|) brat

18. Data: 2010-02-26 23:48:40

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 27 Feb 2010 00:22:26 +0100, Chiron napisał(a):

> [...]
dla_siebie_samego.
> I jeszcze jedno: są 2 (lub więcej) stron wybaczenia. Ważne, żeby wybaczyć

Nie rozumiesz mnie: o to mi chodzi, aby mieć dobrą wolę=motywację do
empatii na tyle zracjonalizowaną, żeby eliminowała ona gniew, czyli abym
stala się niezdolną do gniewu. Wtedy właśnie przebaczenie staje się
niepotrzebne nikomu jako "zderacjonalizowane" następstwo wyeliminowanego
gniewu. Tylko w ten sposób.
Wg mnie właśnie TO jest wyższa szkoła "jazdy": eliminacja koniecznosci
przebaczania poprzez eliminacje gniewu. To chciałabym osiągnąć - oczywiscie
w punkcie bliskim nieskończoności... do którego nawet nie wiem, czy się w
ogóle zbliżam, a jeśli tak, zbliżam się bardzo powoli, często się cofając.
Mam jednak wrażenie, że nie chodzi o to, by złapać króliczka, ale by gonić
go. Czyli starać się zachowac kierunek.
--

Ikselka.

19. Data: 2010-02-27 00:03:06

Od: "al _|\) brat" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "XL" <i...@g...pl> napisał

> [...]
> Mam jednak wrażenie, że nie chodzi o to, by złapać króliczka, ale by gonić
==
Zbliżać się w gromadzie jest weselej :o)

zdar
al_|) brat

20. Data: 2010-02-27 00:33:10

Od: "al _|\) brat" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Po zmianach pozostaje tak w moim sercu:

Dobra wola jest jak wiatr
I w żagle złapana moc
Która przemienia serca
I jak wieczny ogień
Który się nie kończy
Z byle powodu
Nie jak gniew, co
Chcąc ugasić miłość
Sam zgasł w człowieku

Serdeczne dzięki za zainteresowanie dobrą wolą.

Podobno kiedyś Zaratusztra zadał pytanie Bogu:
"Któreze stworzeń Bożych na Zemi jest najlepsze?"
I padła odpowiedź: "Najlepszym z ludzi jest ten o czystym sercu".
Mam silne przekonanie, że dobra wola oczyszcza nasze serca z gniewu
i otwiera je na miłość, sama będąc miłością...

zdar
al_|) brat

[OT] 40tude i serwer interia
Re: nowa amnestia cbneta :) - cd