dobre jabłuszka...jakie to?

11. Data: 2006-05-13 10:48:17

Temat: Re: dobre jabłuszka...jakie to?
Od: "Gusiek" <a...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Beata Mateuszczyk" <b...@p...gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:e429pr$drc$1@inews.gazeta.pl...

> Sprzedawcy mają racje. Odmiana nazywa się Champion. Spotkałam się też z
> nazwą Szampion. Natomiast w polskiej prasie nie spotkałam nazwy Sampion.
> Jest to odmiana ostatnio chętnie uprawiana przez sadowników ze względu
> na dużą plenność, smaczne owoce, odporność na niektóre choroby i fakt,
> ze owoce można długo przechować.

Sprzedawcy nie mają racji, odmiana pochodzi z Czech, oryginalnie Sampion z
ptaszkiem nad s, po polsku Szampion.
Źródło: Pomologia, praca zbiorowa pod kierunkiem prof. dr Aleksandra
Rejmana.

A jeśli chcesz kwestionować Rejmana w sprawach sadowniczych, to ja wysiadam
;)
Pozdrawiam, Agata

12. Data: 2006-05-14 04:30:10

Od: Beata Mateuszczyk <b...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gusiek wrote:
> [...]
> Rejmana.
>
> A jeśli chcesz kwestionować Rejmana w sprawach sadowniczych, to ja wysiadam

Nie zamierzam kwestionować. Odmiana rzeczywiscie pochodzi z Czech i tam
się tak nazywa. Ale w polskim alfabecie nie ma s z ptaszkiem i pewnie
dlatego w Polsce funkcjonuje pod nazwą szampion lub champimon (głównie
w handlu, zapewnie angielskie naleciałosci wynikłe z kontaktów z
kontrahentami anglojęzycznymi).
W swoim pierwszym poscie podałaś tylko wersję s z ptaszkiem i wydawało
mi się, że sugerujesz iż jest to jedyna właściwa pisownia i sprzedawcy
powinni jej używać. A to w praktyce, przy braku takiej litery w polskim
alfabecie wydaje się trudne do realizacji.

Pozdrawiam
Bea

13. Data: 2006-05-14 17:37:33

Od: Waldemar <w...@i...de> szukaj wiadomości tego autora

Beata Mateuszczyk schrieb:

> [...]
> powinni jej używać. A to w praktyce, przy braku takiej litery w polskim
> alfabecie wydaje się trudne do realizacji.

w praktyce wszystko się da. W Niemczech ta odmiana nazywa się šampion
lub sampion.

Waldek

14. Data: 2006-05-16 11:14:16

Od: "Gusiek" <a...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Beata Mateuszczyk" <b...@p...gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:e46bob$5go$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
> się tak nazywa. Ale w polskim alfabecie nie ma s z ptaszkiem i pewnie
> dlatego w Polsce funkcjonuje pod nazwą szampion lub champimon (głównie

Nazywa się u nas tak samo jak w Czechcach, pisownia jest spolszczona do sz,
natomiast napisałam tylko, że nieprawdą jest, że sprzedawcy mają rację
pisząc Champion - jak Ty sugerowałaś :)

zapewnie angielskie naleciałosci wynikłe z kontaktów z
> kontrahentami anglojęzycznymi).

To żart, no nie? ;))

> [...]
> powinni jej używać. A to w praktyce, przy braku takiej litery w polskim
> alfabecie wydaje się trudne do realizacji.

Żaden problem na kawałku tektury na bazarze nabazgrać famasterm ptaszek nad
S :) A Champion jest wyssane z palca :)
Wymowa jest też nie jak ang. champion tylko właśnie dosłownie Szampion.
Długo można dyskutować nad ptaszkiem ;)
Ja widziałam wiele razy prawidłowo opisaną tę odmianę.
Pozdrawiam, Agata

15. Data: 2006-05-16 13:09:48

Od: Beata Mateuszczyk <b...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gusiek wrote:

> zapewnie angielskie naleciałosci wynikłe z kontaktów z
>kontrahentami anglojęzycznymi).
>

> To żart, no nie? ;))

Ale co jest żartem? Nie rozumiem Napisałam "zapewne" - więc są to tylko
moje przypuszczenia. Przypuszczam, ze firmy importujące i eksportujące
owoce używają nazw odmian funkcjonujacych w językach ich kontrahentów. I
może właśnie stąd wzięła się często spotykana w naszym handlu nazwa
Champion.

> Żaden problem na kawałku tektury na bazarze nabazgrać famasterm
ptaszek nad
> S :) A Champion jest wyssane z palca :)

Dla pana bazarku to żaden problem. Ale hurtowninie, giełdy towarowe czy
importerzy mają wszystko skomputeryzowane. Oczywiście można uzywać
znaków z innych jezyków ale jest to nie wygodne.

> Ja widziałam wiele razy prawidłowo opisaną tę odmianę.

Ja też, ale głównie w centrach ogrodniczych i szkółkach sprzedających
drzewka owocowe. Natomiast na bazarze czy w sklepach warzywniczych
najczęściej widuję nazwę Champion.

Pozdrawiam
Bea

16. Data: 2006-05-16 13:54:17

Od: "Gusiek" <a...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Beata Mateuszczyk" <b...@p...gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:e4ciup$q0s$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
> owoce używają nazw odmian funkcjonujacych w językach ich kontrahentów. I
> może właśnie stąd wzięła się często spotykana w naszym handlu nazwa

Nie sądzę, aby kontrahenci angielsko języczni używali nazwy Champion, bo to
zarejestrowana nazwa własna :)

> Ja też, ale głównie w centrach ogrodniczych i szkółkach sprzedających
> drzewka owocowe. Natomiast na bazarze czy w sklepach warzywniczych
> najczęściej widuję nazwę Champion.

Owszem, ja tylko zwróciłam uwagę, że nie jest tak, jak piszesz - czyli że
sprzedawcy MAJĄ RACJĘ pisząc Champion.
Wiem, że piszą i niezbyt mi to nawet przeszkadza (tak jak nagminne nazywanie
odmiany Melrose - Mela Rosa, śmieszy mnie i tyle). Ale racji nie mają :)
Pozdrawiam, Agata

17. Data: 2006-05-17 09:01:13

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Gusiek napisał(a):
[...]
> Wiem, że piszą i niezbyt mi to nawet przeszkadza (tak jak nagminne nazywanie
> odmiany Melrose - Mela Rosa, śmieszy mnie i tyle). Ale racji nie mają :)

ŠAMPION to zarejestrowana nazwa odmiany, z reguły na swiecie pisowni
oryginalnej sie przestrzega, jeśli już spolszczyć to jedynie jako Czempion.
;-)
pozdr. Jerzy

Jak schłodzić szybko wino?
DLA NIEDOPIESZCZONYCH I GASTRONOMOW