Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Re: felieton MN - hamulec bezpieczenstwa Re: felieton MN - hamulec bezpieczenstwa

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: felieton MN - hamulec bezpieczenstwa

Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!warszawa.rmf.pl!news.rmf.pl!agh.edu.
pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!newsgate.pl
From: m...@w...fr (Magdalena Nawrocka)
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: felieton MN - hamulec bezpieczenstwa
Date: 17 Jul 2002 16:28:11 +0200
Organization: email<>news gateway
Lines: 119
Message-ID: <2...@j...micznet.fr>
Reply-To: "Magdalena Nawrocka" <m...@w...fr>
NNTP-Posting-Host: newsgate.test.onet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: newsgate.onet.pl 1026916091 11976 192.168.240.245 (17 Jul 2002 14:28:11 GMT)
X-Complaints-To: a...@o...pl
NNTP-Posting-Date: 17 Jul 2002 14:28:11 GMT
X-Mailer: PMMail 2000 Professional (2.20.2475) For Windows 98 (4.10.2222)
X-Received: from jupiter.micznet.fr ([213.245.48.50]) by viefep11-int.chello.at
(InterMail vM.5.01.03.06 201-253-122-118-106-20010523) with ESMTP id
<2...@j...micznet.fr> for
<p...@n...pl>; Wed, 17 Jul 2002 16:27:43 +0200
X-Received: from jupiter.micznet.fr ([213.245.48.50]) by viefep11-int.chello.at
(InterMail vM.5.01.03.06 201-253-122-118-106-20010523) with ESMTP id
<2...@j...micznet.fr> for
<p...@n...pl>; Wed, 17 Jul 2002 16:27:43 +0200
X-Received: from jupiter.micznet.fr ([213.245.48.50]) by viefep11-int.chello.at
(InterMail vM.5.01.03.06 201-253-122-118-106-20010523) with ESMTP id
<2...@j...micznet.fr> for
<p...@n...pl>; Wed, 17 Jul 2002 16:27:43 +0200
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:146481
Ukryj nagłówki

On Tue, 16 Jul 2002 10:21:39 +0000 (UTC), Łukasz wrote:

>Trudne dziecinstwo, trudne dorastanie to dla mnie w wielu przypadkach
>proba szukania na sile usprawiedliwienia dla takich a nie innych
>zachowan dzieci/mlodziezy.
>

Zgoda.

>> Dzisiejsza młodzież narażona zewsząd na presje
>
>Dawniej nie byla narazona na presje ?
>

Pewnie tez.

>> - bądź
>> taki, jakim chcemy cię widzieć, bo inaczej wykopiemy cię z
>> naszej rówieśniczej grupy: imprezuj do rana, popalaj, popijaj,
>> rozrabiaj. (...) A wszyscy
>> nieugięci wobec takich presji idą w bezwzględną odstawkę.
>
>Niezauwazylem. Powiem wiecej, osoby ktore umieja postawic na swoim i
>maja wlasne zdanie sa cenione w grupie rowiesnikow.
>

Ale to sa nieliczni. Wiekszosc to potulniacy.

>
>> Z zasadami, kryteriami młodemu dużo łatwiej i
>> bezpieczniej.
>
>Nie tylko mlodemu, mysle ze "staremu" tez. Kiedys uslyszam porownanie
>czlowieka do kierowcy samochodu. Kierowca samochodu (czlowiek) bedzie
>czul sie bezpiecznie, milo, dobrze itp. na drodze (zycie) jesli bedzie
>przestrzegal przepisow drogowych (zasady moralne, kryteria wartosci).
>Jesli w czasie jazdy kierowca zlekcewazy np. czerwone swiatlo (zakaz,
>nakaz) to moze dojsc do wypadku (upadek moralny, zbrodnia).
>

Znow sie zgodze z Toba:)

SEMAFOR



Wychowanie to temat rzeka. Oczywiście, że nie ma
uniwersalnej recepty wychowawczej, bo każde dziecko jest inne i
warunki zewnętrzne silnie wpływające na jednostkę zmieniają się
w swoim wielopłaszczyznowym całokształcie. Metody wychowawcze,
a zatem i środki mają być podporządkowane tak zwanym celom
wychowawczym. To taki wysoko postawiony semafor, jest na nim
to, co najważniejsze: to integracja osobowości na drodze
wspomagania jego potencjału: moralnego, intelektualnego,
artystycznego, fizycznego, itd., to współgranie rozwoju tej
jednostki z otoczeniem, to samodoskonalenie, itp. A więc w
dwóch słowach: wychowanie to nie zmiana natury dziecka, ale
ukierunkowanie, umożliwienie jego rozwoju w harmonii z
otoczeniem.

I jak na każdym semaforze będą trzy światła. Czerwone -
stop! Żółte - uważaj! Zielone - droga wolna! Zawiadywanie tym
semaforem wymaga znajomości potrzeb dziecka, praw jego rozwoju
fizycznego, psychicznego, zależy również od wyobrażenia, jakie
"wychowawca" ma o człowieku. Człowieku, jakiego pragnie z
dziecka ukształtować.

Semafor wskazuje prawidłową i najbezpieczniejszą drogę.
Nie bójmy się mówić naszym pociechom - zrób tak, a nie inaczej.
Zrób tak, a nie inaczej, bo... bo zrobisz krzywdę drugiemu, bo
się sparzysz, bo napotkasz niepotrzebne trudności, bo wdepniesz
w ślepy zaułek, bo narazisz się na odrzucenie przez innych...
itd. To nie zakaz ni nakaz, tylko przestroga, dobrze gdy
poparta realnymi przykładami. Właśnie to żółte światło - stop!
Zastanów się, co chcesz zrobić.

Jeśli będziemy przed dzieckiem czy młodym człowiekiem
wystawiać głównie lub jedynie światło czerwone (patrz: żelazna
dyscyplina militarnej Sparty) albo szafować bez potrzeby nawet
i uzasadnionymi ostrzeżeniami, wychowanek zlekceważy sygnały,
podda się silnej potrzebie ruszenia w życie własną drogą.
Pewnie się sparzy, mocno go zaboli, dojdzie jednak szlakiem
własnego doświadczenia, o ile się nie zatraci po drodze,
najprawdopodobniej właśnie tam, gdzie próbowali z odwieczną
mądrością doprowadzić go wprost mądrzy i doświadczeni
pedagodzy.

Nie bójmy się zatem być i trochę tradycyjni. W jakim
sensie tradycyjni? "Nowoczesne" jest teraz w wychowaniu
szafowanie wolnością, zawierzenie tak zwanej naturze, pójście
na żywioł. Daj niemowlakowi natychmiast flaszkę z pokarmem,
kiedy tylko zawrzeszczy, inaczej niebezpiecznie się frustruje,
żadnego klapsa, broń Boże, zabijasz w nim dążenie do
samostanowienia o sobie i jeszcze inne tego typu bzdury
prowadzące do wychowawczej anarchii. Celowo używam tego słowa,
bo najwyraźniej jest ono teraz w modzie.

Tak więc tradycyjnie - rozumiem w odróżnieniu od
powyższego - celowe, świadome, czyli wychowawcze oddziaływanie
na człowieka. Człowieka w pełnym tego słowa znaczeniu. Z zawodu
jestem pedagogiem, mogę więc na ten temat trochę przynudzać.




Magdalena Nawrocka
www.geocities.com/magdanawrocka









--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.sci.psychologia

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem