formowanie korony drzewa...

1. Data: 2008-05-15 06:37:15

Temat: formowanie korony drzewa...
Od: "gustaw h." <n...@n...nocom> szukaj wiadomości tego autora

mam na działce lipę, jeszcze nie za duża, ma jakieś 3 metry wysokości a
średnica pnia to na oko 8 - 10 cm. owa lipa ma dwa spore konary rosnące w
jednym kierunku i przeplatające się ze sobą. można je dość łatwo rozplątać
i jeden z nich ukierunkować inaczej. dzięki temu korona staje się
ładniejsza i bardziej symetryczna. chciałbym uniknąć cięcia któregoś z
tych konarów, oba są bardzo ładne i mają sporo gałęzi bocznych a po
usunięciu któregoś drzewko wyglądałoby nie za ciekawie.

postanowiłem spróbować fizycznego odciągnięcia jednego z nich. odgiąłem go
(nie naciągając zbyt mocno) od pierwotnego kierunku i zamocowałem w
docelowej pozycji linką (linka zakotwiczona w ziemi), owijając w miejscu
kontaktu z linką grubą tkaniną, żeby nie skaleczyć kory.

poszło to dość łatwo, ale: jeśli w ogóle można myśleć o formowaniu
kształtu korony drzewa w ten sposób, to po jakim czasie zdjąć naciąg? czy
formowany konar pozostanie wówczas w zamierzonym położeniu?

formowałem kiedyś bonsai i wydaje mi się, że nie powinno tutaj być dużej
różnicy, ale jenak zupełnie inna skala...

doradźcie, proszę

OPERA for Mac OSX :)

2. Data: 2008-05-15 18:51:10

Temat: Re: formowanie korony drzewa...
Od: l...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

ja z praktyki wiem że przyrosty jednoroczne (tzn. te które wyrosły w danym
sezonie) przygięte do odpowiedniej pozycji stają się trwałe w tej pozycji po
kilku miesiącach. natomiast co do konaru to myślę że warto spróbować tak pod
koniec sierpnia i efekt już powinien być zauważalny. chodzi tutaj o to żeby
tkanki nowego młodego drewna przyrosły już w tej pozycji w jakiej są teraz.
kiedy zakończy się wzrost drewna konar powinien być już ukierunkowany w
położeniu przez tkanki samego konaru.....łatwo to sprawdzić po prostu luzując
linkę. jeśli gałąź "ucieka do góry" to jeszcze trzeba poczekać...
Ł.

Przesadzenie duzego kasztana.
Kwiatek z lasu...
jak pomóc azalii?