fotochromy czy warto?

11. Data: 2008-03-07 13:49:58

Temat: Re: fotochromy czy warto?
Od: Małgorzata Krzyżaniak <z...@t...eu.org> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego dnia, a było to Fri, 07 Mar 2008 11:56:28 +0100, przyszła do mnie
wiadomość z adresu <m...@w...pl> i powiedziała:

> Do jazdy autem fotochromy nie mają zastosowania, bo przez szybę się nie
> przyciemnią. Fotochromy reagują na promienie UV, a one się przez szybę
> nie przedostają.

A jak położyłam fotochromy na parapecie i padało na nie światło przez
żaluzje, to były w paski. Chyba tego nie wiedziały.

Zuzanka
*:.
We Are a Non Prophet Organization

12. Data: 2008-03-07 22:16:16

Od: Krystyna Chiger <k...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Carrie napisał:
> W dniu Thu, 06 Mar 2008 14:33:57 +0100, Krystyna Chiger wydukał(a)
> nieśmiało, a wszystkim się zdawało, że to echo grało:

> To znaczy, masz dwie pary okularów o różnej mocy i używasz ich
> zamiennie, zależnie od sytuacji?

Dokładnie tak. Na ulicę mam -5, do kumputera -3, a do czytania ksiażek
nie używam żadnych.

> Pytam, bo mnie się znów trochę wzrok
> pogorszył i nie wiem, czy zmienić okulary całkiem, czy może kupić
> mocniejsze szkła do patrzenia w dal, a słabszych używać do bliży. Co
> by było lepsze i czy można o tym samemu zdecydować, czy musi lekarz?

Mnie tak poradził lekarz.

> Trochę się obawiam, że jeśli wybiorę te mocniejsze szkła, to znów za
> rok wada mi się pogłębi, ale z drugiej strony podobno bez odpowiedniej
> korekcji pogłębia się i tak, więc nie wiem...

Mogę mówić tylko o minusach - nic się nie pogłębia, już od dawna
stoi w miejscu, ale (tez za poradą lekarza) tam gdzie mogę, czyli np. we
własnym domu, nie uzywam okularów wcale.

> Czy jak się nosi takie okulary na zmianę [nie wiem, jak dużą masz
> różnicę mocy szkieł], to nie ma problemów z dopasowaniem widzenia do
> drugich okularów?

Sam moment wstania od komputera, niezależnie od zmiany szkieł, jest taki
trochę krytyczny. Nie mogłabym natychmiast dostosować się do patrzenia
na coś innego, 2-3 minuty przerwy wydają się niezbędne.

> W sensie, że z doświadczenia wiem, że każde nowe
> okulary wymagały ode mnie "przyzwyczajenia" do nich oczu - to chyba
> wynika z innej wielkości szkieł, może z innej krzywizny soczewek i
> trochę innego pola widzenia.

Też tak mam, ale to jest jednorazowe.

> To samo mam, jak zamiast okularów założę
> soczewki kontaktowe - przez dobre kilkanaście minut się przyzwyczajam
> do nowego sposobu widzenia i dopiero potem jest OK. Dlatego się
> zastanawiam, czy szybka zmiana okularów nie wywołuje podobnego
> dyskomfortu.

Kontaktowych nie mogę nosić, nie wiem więc jak oko reaguje.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

13. Data: 2008-03-08 07:54:56

Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Krystyna Chiger pisze:

> Mogę mówić tylko o minusach - nic się nie pogłębia, już od dawna
> stoi w miejscu, ale (tez za poradą lekarza) tam gdzie mogę, czyli np. we
> własnym domu, nie uzywam okularów wcale.

Mam identycznie. Stała wada, minusy od ok 12 lat. Po domu chodzę bez
okularów.

--

Gosia

14. Data: 2008-03-08 18:35:38

Od: "Nella" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@h...pl> napisał w wiadomości

> tam gdzie mogę, czyli np. we
> własnym domu, nie uzywam okularów wcale.

Hmmm, bez okularow?
Przy tak duzej wadzie wzroku?
To jak Ty na przyklad ogladasz tv? :)

Pozdrawiam
Nella

15. Data: 2008-03-08 19:45:02

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Nella" <n...@w...pl> writes:

> Hmmm, bez okularow?
> Przy tak duzej wadzie wzroku?
> To jak Ty na przyklad ogladasz tv? :)

No wlasnie nie wiem, co prawda mialem kolege, ktory na roznych
wycieczkach "zakladal okulary tylko wtedy, gdy chcial cos zobaczyc",
ale sam nosze circa -2 i bez okularow to moge czytac i na tym sie
zasieg konczy(*). Jak nosilem -1.5 to jeszcze cos tam na tv widzialem,
ale to i tak masochizm.

MJ
(*) No, o sciany sie nie obijam. Inny moj kolega nosi -9 i po zdjeciu
okularow w ogole nie widzi tej tablicy z literkami u okulisty...

16. Data: 2008-03-08 20:38:37

Od: Carrie <carrie.mn@!gmail.com!> szukaj wiadomości tego autora

W dniu Sat, 08 Mar 2008 20:45:02 +0100, Michal Jankowski wydukał(a)
> [...]

> wycieczkach "zakladal okulary tylko wtedy, gdy chcial cos zobaczyc",
> ale sam nosze circa -2 i bez okularow to moge czytac i na tym sie

Mam podobnie - i wadę wzroku [OIDP -1,5 i -2 według ostatnich badań,
kiedy zmieniałam okulary, teraz pewnie trochę gorzej], i zakres
działań możliwych do wykonania bez okularów. Czytać mogę, ale z bliska
- jak książka leży na moich kolanach, to już mam problem. Komputera
bez okularów wcale nie dałabym rady używać, chyba żebym nosem dotykała
monitora :/ Makijaż zrobię, ale też niemal włażę głową do lustra.
Śmiecia na podłodze bym nie zobaczyła bez szkieł. I tak dalej.
Ale te drugie okulary, mocniejsze, do patrzenia w dal, nadal mnie
interesują. Trzeba się wybrać do okulisty... :]

Pozdrawiam, Carrie

17. Data: 2008-03-08 20:52:01

Od: Carrie <carrie.mn@!gmail.com!> szukaj wiadomości tego autora

W dniu Thu, 6 Mar 2008 11:04:52 +0100, thassos wydukał(a) nieśmiało, a
wszystkim się zdawało, że to echo grało:

> Podpowiedźcie mi, jakie są plusy i minusy okularów fotochromowych? Czy warto
> mieć fotochromy na słońce oraz do jazdy autem? Kupiałm je, ale nie bardzo
> działaja na słonce, jak jade autem to słonce mnie razi.

Plusy: ma się jedną parę okularów cały czas na nosie, więc to jest
pewna wygoda. Rzeczywiście są niezłe w bardzo słoneczne dni - w lecie
i w zimie, moich używałam także na plaży.
Nie prowadzę samochodu, więc nie wiem, jak się przy tym sprawują, ale
jeździłam w takich okularach na długie wycieczki rowerowe i było OK -
z tym, że jeździłam raczej po wiejskich terenach, gdzie nie było
dużego ruchu i nie oślepiały mnie światła samochodów.

Minusy: po wejściu z jasnego otoczenia do ciemniejszego okulary nie
dostosowują się natychmiast. Szkła są zabarwione i nawet przy
maksymalnej przejrzystości nie pokazują naturalnych barw* - po wielu
miesiącach noszenia fotochromów prawie zapomniałam, jaki jest
prawdziwy kolor nieba czy trawy, bo wszystko, na co patrzyłam, miało
mniej lub bardziej brązowy odcień. A gdy zaczęłam się zawodowo
zajmować grafiką komputerową i poligrafią, stało się to nad wyraz
niewygodne - muszę widzieć kolory możliwie dokładnie. O ile pamiętam,
moje fotochromy nie ograniczały tak mocno jaskrawości światła jak
szkła polaryzacyjne, więc jeśli słońce raziło oczy, to w fotochromach
raziło je również, może tylko nieco mniej.

*) To było kilka lat temu, być może teraz są już nowsze rodzaje takich
szkieł. Kiedyś reklamowano takie, które podobno rozjaśniały się do
pełnej przejrzystości i wtedy nie było widać tego podkolorowania, o
którym mówię - ale cena pary szkieł wynosiła bodaj ~1000 zł i to mnie
zniechęciło do zakupu :] Niewykluczone, że obecnie można także kupić
fotochromy z jakimiś filtrami polaryzacyjnymi - najlepiej, jak sądzę,
przejść się do salonu optycznego i zapytać, albo nawet wypróbować
pożądany rodzaj szkieł.
Ja zostałam przy zwykłych bezbarwnych szkłach, do których bardzo bym
chciała mieć nakładki przyciemniające z polaryzacją, ale kiedy się za
tym rozglądałam, znalazłam bardzo ograniczoną ofertę kształtów i nic
nie pasowało do moich oprawek :/ Na wakacjach używałam więc soczewek
kontaktowych + okularów przeciwsłonecznych i przynajmniej mój wygląd
na tym zyskał, bo te nakładki na oprawki nie wyglądają przesadnie
elegancko ;)

Pozdrawiam, Carrie

18. Data: 2008-03-09 08:28:52

Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Jankowski pisze:

> [...]
> ale sam nosze circa -2 i bez okularow to moge czytac i na tym sie
> zasieg konczy(*). Jak nosilem -1.5 to jeszcze cos tam na tv widzialem,

Ja mam - 1,75 i swego czasu potrafiłam w kinie bez okularów
siedzieć;-)Widziałam bardzo dobrze. MÓJ TZ ma taka sama wade i bez
okularów jest jak kret. IMO, wszystko zalezy od przyzwyczajenia

--

Gosia

19. Data: 2008-03-10 13:35:50

Od: Krystyna Chiger <k...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Michal Jankowski napisał:

> [...]
> ale sam nosze circa -2 i bez okularow to moge czytac i na tym sie
> zasieg konczy(*). Jak nosilem -1.5 to jeszcze cos tam na tv widzialem,

Też znam ludzi z mniejszą wadą, którzy okulary wkładają jeszcze przed
wstaniem z łózka :) TV nie jest moim ulubionym hobby, ale jeżeli już
chcę coś zobaczyć, to władam okulary (jak do kina czy teatru) I to te
mocne, nie komputerowe, bo pudło stoi w najdalszym kącie pokoju.

> (*) No, o sciany sie nie obijam. Inny moj kolega nosi -9 i po zdjeciu
> okularow w ogole nie widzi tej tablicy z literkami u okulisty...

Takiej dziewiątki to ja sobie nawet nie umiem wyobrazić. Bez okularów
generalnie chodzę w środowisku znanym - własny dom czy ogród.
Myślę, że jest to kwestia przyzwyczajenia się do radzenia sobie bez
protezy. BTW, spotkałam kiedyś na nartach faceta z jedna nogą,
bez protezy. Radził sobie lepiej od wielu dwunożnych. Chwasty
w ogrodzie widzę bez okularów, a kurzu na wysokich półkach wolę
nie widzieć ;)

Najpiękniejszą muzyką przed snem

20. Data: 2008-03-11 13:56:39

Od: "thetus" <t...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Małgorzata Krzyżaniak" <z...@t...eu.org> napisała

> A jak położyłam fotochromy na parapecie i padało na nie światło przez
> żaluzje, to były w paski. Chyba tego nie wiedziały.

Albo wiedzialy ze szyby w samochodach maja (w wiekszosci) filtry UV, a te w
oknach niekoniecznie ;)

Allegro - ekstra cena algowa maseczka nawilżająca
Jaka dieta, jakiećwiczenia?
kurs masaz tajski, indonezyjski, stemplami ziolowymi, stop kursy warszawa kampinos szczecin
Zapytanie?
[Allegro] Maseczka nawilżająca w super cenie!