fotografowanie w ogrodzie

31. Data: 2002-05-31 09:54:04

Temat: Re: fotografowanie w ogrodzie
Od: "Rafal Wolski" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Szukam czego? do makro. S?dzę, że nie rozwinę się więcej niż do jakiej?
>soczewki nasadkowej. Czy musi być Canona, czy byle 58 mm i może być każdego
>producenta?

Nie musi być Canona, nawet powiedzialbym, nie warto kupowac Canona.
Osobiscie polecilbym jednak obiektyw z makro. Na nasdkach za bardzo sie nie
znam, ale widze, ze Grzegorz jest dobrze zorientowany, to ewentualnie
pomoze. Ja polecilbym obiektywy Sigma w tym dobry obiektyw 70-300 macro.
Moze byc z APO, lub bez (powloka apochromatyczna poprawiajaca jakosc zdjec).
Doswiadczenie wskazuje, ze bez APO tez mozna zrobic piekne zdjecia.
Odwzorowanie macro 1:2 co wystarcza do sfotografowania kwiatow wisni, ale
jest nieco za malo, zeby zapelnic kadr dzwonkiem wrzosa. Mysle, ze jest to
doskonaly wybor dla Ciebie, bo pozwoli tez na uprawianie fotografii
portretowej i pejzazowej. Takie 2 w 1 albo bardzo sprawne. Informacje o
obiektywie: http://www.sigma-foto.pl/70_300DL.htm
Cena nowego 1380 zł. z VAT. Cena w Niemczech (odbior w Locknitz kolo
Szczecina) www.ny-camera.net 197 Euro z VAT. Odliczajac VAT (zakladajac, ze
bedziesz przemycal) daje to ok. 594 zl. Mozna tez poszukac uzywanego na
aukcjach allegro lub w jakims komisie. Cena nie powinna przekroczyc 600 zl,
ale tak calkiem to sie nie orientuje.

Co do negatywu. W hurtowni musisz kupic min. 10 negatywow. Najlepiej kupic 5
NPS i 5 NPH. W zaleznosci od wlasnych preferencji albo oswietlenia zastanego
bedzie pole manewru. Generalnie NPH wydaje sie nieco bardziej uniwersalny i
jesli zalezy Ci na prostocie zycia, to wybierz NPH.

--
Pozdrawiam.
Rafal Wolski

32. Data: 2002-05-31 10:06:41

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Rafal Wolski" <r...@h...pl> writes:

> Osobiscie polecilbym jednak obiektyw z makro. Na nasdkach za bardzo
> sie nie znam, ale widze, ze Grzegorz jest dobrze zorientowany, to
> ewentualnie pomoze.

Grzegorz na nasadkach się nie zna. Grzegorz kiedyś próbował, jeszcze w
czasach licealnych nasadkami się bawić -- ale wtedy to one były bardzo
tanie i można było je na bazarze kupić. Po efektach pierwszych prób
Grzegorz przeszedł na pierścienie pośrednie (i/lub mieszek) i tak mu
zostało.

> Ja polecilbym obiektywy Sigma w tym dobry obiektyw 70-300 macro.

Obiektywy z funkcją makro są jakimś rozwiązaniem, ale skala
odwzorowania nie ta :-)

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Francuski minister Laval
chciał Amery* zrobić kawał.

33. Data: 2002-05-31 10:11:44

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Rafal Wolski" <r...@h...pl> writes:

> No i tu kolejny argument za negatywami. Fuji NPS wspolczynnik
> ziarnistosci RMS=4, Fuji Press 800 RMS=5, NPH nie mam danych, pewno
> sa na stronie Fuji ale znalazlem zapis, ze RMS porownywalny z Fuji
> NPS.

Dokładnie taki sam: RMS=4

> Jak najbardziej, problem w tym, ze im mniej slonca, tym wieksza
> szansa na niebieskosci. Czasem niebieskosci wchodza i przy sporym
> naslonecznieniu.

Nie pozostaje nic innego jak mierzyć (i korygować) temperaturę barwową
światła... :-)

> A oto dowod rzeczowy, zdjecie na Fuji Velvia i pelne slonce a jednak
> sa niebieskosci: http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=18210

Zapytam z ciekawości: używałeś filtru UV?

> A najlepiej to w ogrodzie godzinami gadac :-))

A tak, tak :-)

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Pewna panienka z Toledo,
Chciała przespać się z Klimkiem Bachledą,

34. Data: 2002-05-31 11:08:58

Od: "Rafal Wolski" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Zapytam z ciekawo?ci: używałe? filtru UV?

Tak, tak, uzywam go standardowo, jako oslony obiektywu.

Wlasciwie, to obaj zesmy zapomnieli o filtrach UV. To filtry, ktore redukuja
wplyw promieni UV na fotografowany obraz. Uzywa sie ich rowniez jako ochrona
obiektywu przed zniszczeniem. Jest to szczegolnie wazne przy
makrofotografii, gdzie bardzo zblizamy sie do obiektu. Drobrne stukniecia w
soczewke daja mikro urazy, ktore moga potem owocowac zla jakoscia zdjec.
Filtr UV zmienia sie szybko i w miare tanio. Wymiana soczewki w obiektywie
jest raczej nieoplacalna.

35. Data: 2002-05-31 11:55:06

Od: Krzysztof Koterba <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafal Wolski wrote:
> [...]
> Filtr UV zmienia sie szybko i w miare tanio. Wymiana soczewki w obiektywie

Napisz to na pl.rec.foto a Cie zlinczuja. Dobry filtr nie jest tani, a
tanich filtrow uzywa sie do tanich obiektywow - wiec po co?

Pozdrawliajem
Krzysiek Koterba :-)

36. Data: 2002-05-31 13:33:43

Od: "Rafal Wolski" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Eee tam, opowiadasz. Za 50 zlociszy dostaniesz dobry UV (dla 58mm). Tani
obiektyw to kwestia 300 zl. Roznica jest i tak zasadnicza.

37. Data: 2002-06-01 06:40:29

Temat: [NTG] Re: fotografowanie w ogrodzie
Od: Krzysztof Koterba <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafal Wolski wrote:
> Eee tam, opowiadasz. Za 50 zlociszy dostaniesz dobry UV (dla 58mm). Tani
> obiektyw to kwestia 300 zl. Roznica jest i tak zasadnicza.

Eee tam, opowiadasz.
Przypomne - napisałes wczesniej: "Uzywa sie ich rowniez jako ochrona
obiektywu przed zniszczeniem. Jest to szczegolnie wazne przy
makrofotografii, gdzie bardzo zblizamy sie do obiektu."
Twierdze, ze:
- za 300zl to kupisz tani nowy obiektyw zoom AF, a do makrofotografii
najlepiej uzywac pierscieni i mieszkow z ob. manualnymi, a te kupisz w
cenie tego filtra tanie, a dobre w cenie dwoch filtrow;
- zeby zniszczyc obiektyw manualny przy makro to musialbys niezle
stukac, samo dotkniecie mu nie zaszkodzi nic a nic;
- uzywajac w takich przypadkach fitrow tylko obnizasz jakosc zdjecia;
- do ochrony obiektywu sluzy w czasie transportu zwykly dekielek
(standartowo dodawany do kazdego obiektywu), a w czasie fotogrfowania
oslona przeciwsloneczna (tansze od filtra).

Dobrego swiatla
Krzysiek Koterba :-)

38. Data: 2002-06-01 12:30:00

Od: "Rafal Wolski" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

:-)) Faktycznie juz troche odeszlismy od tyematu grupy, choc makrofotografia
pasuje do ogrodu niemal jak ulal.
Cala rzecz sie sprowadza do tego, ze ja uzywam sigmy 50mm f.2,8 z makro 1:1
i nie jestem zwolennikiem pierscieni jako elementow czasochlonnych przy
instalowaniu ale i tak, zeby miec dobra jakosc obiektyw makro z dobra optyka
bylby przydatny na koncu tych pierscieni. No i jeszcze jakosc. Pierscienie
zawsze ja obniza. Jasne, ze chcac uzyskac zdjecia mikrokosmosu, trzeba sie
na nie zdecydowac. Do kwiatkow jednak wystarcza odwzorowanie 1:2 gora 1:1.
Teraz zreszta widze, ze moze wolalbym sigme 105mm.

Bardzo dobra strona o makrofotografii:
http://www.cso.com.pl/~stopa/technika/index.html

39. Data: 2002-06-02 19:55:42

Od: "Jacek Kaliszan" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://ogrod.mm.com.pl

Uszanowanie
Jacek
Jest już podszykowana aktualizacja.......będzie z tak..... kilkaset
zdjęc... tylko z moich ogrodów...

40. Data: 2002-06-02 20:46:56

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Jacek Kaliszan" <s...@i...pl> writes:

> Jest już podszykowana aktualizacja.......będzie z tak..... kilkaset
> zdjęc... tylko z moich ogrodów...

Mam jedną prośbę. Niech będą ostre. A jak już będą ostre, niech
stopień kompresji nie niweczy tej ostrości rozmyciem pikseli...

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Żyje nad Padem pewien opat,