gotowanie - terminologia polska

1. Data: 2007-04-26 12:51:31

Temat: gotowanie - terminologia polska
Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

tlumacze wlasnie z polskiego jakies instrukcje obslugi kuchenek.
Zaciekawila mnie tam pewna rzecz w terminologii i chcialbym wiec
zapytac, jak to jest poprawnie w polskim.

Co konkretnie oznaczaja slowa "smażenie" i "pieczenie"? Bo natrafilem na
taki fragment: "Pieczenie: Pokrętło ustawić na pozycji 6 i rozgrzać
tłuszcz. Następnie potrawę umieścić w naczyniu a pokrętło obrócić do
pozycji 4." Szczerze mowiac, pod wplywem czeskiego mialem inne
wyobrazenie, co to oznacza "pieczenie".

Podam, jak jest w czeskim:

* smažit, smažení - na rozgrzanym oleju, smalcu (po prostu tluszczu),
np. ser smazony, schabowy, frytki. Przytoczony fragment z instrukcji
obslugi najwyrazniej mowi o tym sposobie przyrzadzania potrawy - na
rozgrzanym tluszczu.

* péct, pečení - w piekarniku, w brytfannie, na blasze, kiedy jest na
okolo gorace powietrze - pieczona kaczka, wieprzowina, chleb, babka i
inne ciasta.

* vařit, vaření (gotowac, gotowanie) - w wodzie, np. ziemniaki, mieso,
zupe. Potrawa jest cala w wodzie. Ale tez to oznacza w ogole
przygotowywanie potraw, np. kompletny obiad.

* dusit, dušení (dusic, duszenie) - w garnku z przykrywka i mala iloscia
wody.

* opékat, opékání (pl: ??) - kielbaski nad ogniskiem.

* grilovat, grilování - w grillu, gorace grzalki lub wiegiel blisko
potrawy - kurczak, kielbasy.

Jak te poszczegolne czynnosci nazywaja sie po polsku?

Ludek

2. Data: 2007-04-26 13:19:17

Temat: Re: gotowanie - terminologia polska
Od: "Dominik Jan Domin" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> potrawy - kurczak, kielbasy.
>
> Jak te poszczegolne czynnosci nazywaja sie po polsku?

Tak samo.

-smażenie
-pieczenie
-gotowanie
-duszenie
-najcześciej pieczenie, mozesz też dac opiekanie
-grillowanie

DJD

3. Data: 2007-04-26 13:44:15

Od: "Tomasz Dryjanski" <i...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> wrote in message
> [...]
> tłuszcz. Następnie potrawę umieścić w naczyniu a pokrętło obrócić do
> pozycji 4." Szczerze mowiac, pod wplywem czeskiego mialem inne

Moim zdaniem jest to błąd w instrukcji obsługi, a znaczenia podane przez
Ciebie są poprawne.

T. D.

4. Data: 2007-04-26 17:17:44

Od: "czeremcha4" <c...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> napisał(a):

> [...]
>
> * péct, pečení - w piekarniku, w brytfannie, na blasze, kiedy jest na
> okolo gorace powietrze - pieczona kaczka, wieprzowina, chleb, babka i

A gdzie odbywają się czynności opisane w instrukcji? Bo jeśli w piekarniku -
to jest to pieczenie.

Zamiast rozgrzewać tłuszcz nad palnikiem gazowym - proponują zrobić to w
piekarniku, przy okazji nagrzewając go przed pieczeniem.

Ania

5. Data: 2007-04-26 18:20:12

Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

czeremcha4 napsal(a):

> A gdzie odbywają się czynności opisane w instrukcji? Bo jeśli w piekarniku -
> to jest to pieczenie.

Na palnikach gornych, to znaczy plytkach grzejnych, bo to kuchenka
elektryczna.

> Zamiast rozgrzewać tłuszcz nad palnikiem gazowym - proponują zrobić to w
> piekarniku, przy okazji nagrzewając go przed pieczeniem.

Nie, po prostu radza, na jakich nastawach gotuje dusi sie warzywa,
gotuje zupa itp. Ale mowa o plycie gornej.

Ludek

6. Data: 2007-04-26 18:33:10

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> elektryczna.

> Nie, po prostu radza, na jakich nastawach gotuje dusi sie warzywa,
> gotuje zupa itp. Ale mowa o plycie gornej.

W oleju - zwłaszcza głębokim smażymy - piec można na małej ilości oleju lub
nawet bez niego np na patelni grilowej, grilu lub w piekarniku, albo na
rożnie, l;ub pod opiekaczem.

7. Data: 2007-04-26 21:35:43

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <f0q78b$ffi$1@news.onet.pl>,
Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> wrote:

> [...]
> tłuszcz. Następnie potrawę umieścić w naczyniu a pokrętło obrócić do
> pozycji 4." Szczerze mowiac, pod wplywem czeskiego mialem inne

A czy to co tłumaczysz nie jest przypadkiem tłumaczeniem z niemieckiego?

Władysław

8. Data: 2007-04-26 21:52:58

Od: Marsjasz <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los napisał(a):

> A czy to co tłumaczysz nie jest przypadkiem tłumaczeniem z niemieckiego?
>
> Władysław

ej jakies fobie niemieckie ???
ostatnio rogale i ges...
effffffffffffffffffffffffff

9. Data: 2007-04-26 21:55:26

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <f0r6vq$cgm$1@inews.gazeta.pl>,
Marsjasz <m...@g...pl> wrote:

> ej jakies fobie niemieckie ???
> ostatnio rogale i ges...
> effffffffffffffffffffffffff

Co ty bredzisz? Opanuj się.

Władysław

10. Data: 2007-04-26 22:08:11

Od: Marsjasz <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ludek Vasta napisał(a):
> [...]
> tłuszcz. Następnie potrawę umieścić w naczyniu a pokrętło obrócić do
> pozycji 4." Szczerze mowiac, pod wplywem czeskiego mialem inne

smazenie czesciej na...
jednej stronie...
np. patelnia...
pieczenie od roznie...