grecka kuchnia

1. Data: 2002-04-04 23:56:52

Temat: grecka kuchnia
Od: "Urszula" <u...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej kochani,

jestem tu nowa, ale wspanialomyslna hehe, przez co chce powiedziec, ze
chetnie sie bede dzielic przepisami. Na przyklad mam w zanadrzu super
przepis na pizze, ale za Chiny nie moge go teraz znalezc, wiec innym razem.
(wspominam o tym, bo widze ze to przepis bardzo porzadany).
Jako, ze polowe zycia spedzam w Grecji, mozecie na mnie liczyc jesli chodzi
o grecka kuchnie.
A na dobry poczatek podaje, jak zrobic w Polsce najbardziej zblizone do
greckiego "tzatziki", co niektorzy czytaja jako "dzadziki". Jest to (dla
tych co nie wiedza) cos w rodzaju jogurtowego sosu ze swierzymi ogorkami i
czosnkiem. bardzo latwe i super do mies lub jako dip.

TZATZIKI

2 ogorki swierze
serek homogenizowany
duzy jogurt "Bakoma" naturalny
czosnek -ok. 4 glowki, zalezy jak kto lubi
koperek w proszku, jak nie, to lepiej wcale
oliwa z oliwek, ok. 1 lyzki
sok z 1/2 cytryny
sol
pieprz

Obieramy ogorki i trzemy na grubej tarce. odciskamy sok, dodajemy wszystkie
dodatki i gotowy sos wkladamy do lodowki. Dobrze smakuje schlodzone. Moze
stac nawet tydzien. PYCHA! :-)

--
Urszula

ICQ 94287243
yahoo oosh_la
msn urszula_j

1. Data: 2002-04-05 00:48:42

Temat: Re: grecka kuchnia
Od: "Wkn" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Urszula <u...@p...gazeta.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:a8iqic$e9d$...@n...gazeta.pl...
> Hej kochani,
>
> jestem tu nowa, ale wspanialomyslna hehe, przez co chce powiedziec, ze
> chetnie sie bede dzielic przepisami.

fajnie bardzo, ale i tak by to na tobie wymusili radykaliści grupowi, hehe

>Na przyklad mam w zanadrzu super
> przepis na pizze, ale za Chiny nie moge go teraz znalezc, wiec innym
razem.
> (wspominam o tym, bo widze ze to przepis bardzo porzadany).

Było już uhuhu i jeszcze trochę przepisów na pizzę, ale nigdy za dużo
Sama posiadam trzy na ciasto i około 10 na farsz

> [...]
> tych co nie wiedza) cos w rodzaju jogurtowego sosu ze swierzymi ogorkami
> czosnkiem. bardzo latwe i super do mies lub jako dip.

wiemy, wiemy, wszyscy znają, ale może nowi nie znają :) tzatzików (cacyków)
ja osobiście nie lubię, co mi po ogórkach, skoro tam czosnek śmierdzi :)
prosze się nie obrażać, tu wszyscy wiedzą, ze ja czosnku nie ten... no
wiecie :)

Wkn

1. Data: 2002-04-05 07:33:39

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

"Urszula" <u...@p...gazeta.pl> a écrit dans le message news:
a8iqic$e9d$...@n...gazeta.pl...
> Hej kochani,

(coupé)

> [...]
> duzy jogurt "Bakoma" naturalny
> czosnek -ok. 4 glowki, zalezy jak kto lubi
> koperek w proszku, jak nie, to lepiej wcale

Czesc i witaj :-)

Tzatziki opracowalismy gruntownie ostaniego lata, ale zwazywszy na
zblizajaca sie wiosne, temat mozna rozwijac.

Co oznacza w Twoim przepisie "koperek w proszku" ? Suszony ? Mrozony ?
Swiezy i siekany ?

Ewcia
(koperkowa i lekko czosnkowa)

--
Niesz !

1. Data: 2002-04-05 08:26:58

Od: "Niteczka" <o...@l...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

a moze by tak przepis na musake?:)

Pozdrawiam,

Niteczka

1. Data: 2002-04-05 08:53:57

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

"Niteczka" <o...@l...com.pl> a écrit dans le message news:
3...@a...starogard.dialup.inetia.pl..
.
> a moze by tak przepis na musake?:)

Ja nigdy nie robilam, ale moze Urszula sie wypowie ?

Ewcia
(pomidorowa tysz-:)

--
Niesz !

1. Data: 2002-04-05 10:00:34

Od: "Anna" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

A może by tak przepis na suflaki? Chociaz one chybba nie są trudne do
zrobienia i nadaja sie jako potrawa w stylu to co właśnie mam w lodówce. nie
mniej jednak nigdy u nas nie smakowały mi tak bardzo jak w Grecji, chyba że
to zależy od klimatu..
pozdrawiam
Anka

1. Data: 2002-04-05 17:47:05

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Niteczka" <o...@l...com.pl> wrote:

>a moze by tak przepis na musake?:)

http://www.greekspider.com/greek_recipe/greek_recipe
3.htm

"Mam przepis dla 6 osób, który przygotowuje się w 2 godziny.
Składniki : 2 kg bakłażanów, 1 kg mielonego mięsa, 2 duże
posiekane cebule, 5 pomidorów, 125 ml oliwy, 125 ml białego wina, 4
łyżki soli, 250 g utartego żółtego sera, 100 ml oleju, pieprz
SOS 500 ml przegotowanego mleka, 2 łyżki masła, 2 czubate łyżki
mąki, 2 jaja, 125 g utartego sera, sól
1. Bakłażany pociąć na duże plastry, osolić i odstawić na 1 godzinę
2. Mięso i cebulę zrumienić na oleju, dodac wino, wrzycić
rozdrobnione pomidory(bez skórek i pestek), dodać sól i pieprz,
gotować przez 40 minut
3 Bakłażany opłukać z soli i osuszyć na ściereczce. Na patelni
rozgrzać olej, plastry bakłażanów obsmażyć z obu stron na złoty kolor.
4. Naczynie do zapiekania natłuścic. Na dnie ułożyć warstwę z
połowy bakłażnów, posypać 1/3 utartego sera, nałożyć
mięso,nakryć resztą bakłażnów. Wierzchnią warstwę również posypać 1/3 sera.
SOS 1. Masło rozpuścić w garnku, dodać mąke, rozprowadzić ją
przy użyciu drewnianej łyżki. Wlać mleko cały czas mieszając, by
nie powstały grudki. Wsypać żółty ser, osolić. Ubić jaja i
wolno wlewać do sosu ciągle mieszając. Gdy zacznie gęstnieć, zdjąć
z ognia. 2. Polać sosem równomiernie wierzchnią warstwę
bakłażanów i posypać pozostałym tartym serem. 3. Wstawić do średnio
nagrzanego piekarnika i piec przez 50 minut, aż wierzchnia
warstwa lekko się zrumieni. Podawać gorące. " Agnieszka

"Patlican musakkasi Musaka
4 srednie baklazany,
250 g ugotowanej i zmielonej baraniny,
3 pomidory,
3 lyzki oliwy,
lyzka masla,
2 lyzki maki,
3 lyzki drobno posiekanej cebuli,
zabek czosnku,
100 g pieczarek,
2 jajka,
lyzka soku cytrynowego,
4 lyzeczkl soli,
pol lyzeczki pieprzu,
n?? pietruszki
1.3 baklazany przepolowic wzdluz spiczastym ostrym nozem,
oddzielic miazsz od skorki nacinajac go w kilku miejscach ostroznie,
aby nie przebic skorki.
2. Na patelni rozgrzac 2 lyzki oliwy, wlozyc polowki baklazanow
miazszem na dol, obsmazyc, podlac goraca woda (2 lyzki) i
sokiem z cytryny, dusic kilka minut pod przykryciem.
3. Wybrac lyzeczka miazsz, pozostawic skorki.
4. Czwarty baklazan, obrany ze skorki i pokrajany na plastry
grubosci 1,5 cm, obtoczyc w mace i obsmazyc.
5. Cebule przesmazyc na masle, dodac obrane i pokrajane
pieczarki, dusic kilka minut pod przykryciem. '
6. Do podduszonych pieczarek i cebuli wlozyc obrane ze skorki
i pokrajane pomidory, miazsz z baklazanow, zmielone mieso,
roztarty czosnek, 2 tyzki posiekanej naci pietruszki, sol i pieprz;
dusic jeszcze kilka minut.
7. Farsz ostudzic, wymieszac z surowymi jajkami i ewentualnie
doprawic sola i pieprzem.
8. Odpowiedniej wielkosci naczynie (forme) dobrze wysmarowac
oliwa i cale wylozyc skorkami baklazanow (licem na zewnatrz),
tak aby skorki wystawaly ponad brzegi naczynia.
9. Wnetrze wypelnic farszem przekladanym plastrami baklazana.
10. Zawinac do srodka skorki baklazanow (jezeli nie przykryja
wierzchu, wolne miejsce przykryc foliq aluminiowa).
11. Piec ok. 90 min. w piekarniku, w naczyniu z gorqcq wodq.
12. Po wyjeciu z piekarnika pozostawic w formie jeszcze na 10
min., a nastepnie wylozyc na okragly polmisek.
13. Podawac na gorqco z sosem pomidorowym. " Mark

1. Data: 2002-04-06 08:32:14

Od: i...@r...com.pl (Agnieszka Nowak) szukaj wiadomości tego autora

From: AgataW <a...@g...com.pl>

> "Mam przepis dla 6 osób, który przygotowuje się w 2 godziny.

[cut]

Wszystko ladnie pieknie, tylko ze gdzie przyprawy????
W Grecji jadlam musake dosc mocno przyprawiona, na czolo smaku wysuwaly sie
gozdziki i galka muszkatolowa. Gotowa mieszanke kupilam i stosuje do
zapiekanek ;-)) Jest wysmienita.

Ale przepis mi sie podoba (ten pierwszy) i go dzisiaj zastosuje, bo dzis
przychodza chlopaki ogladac rugby, bede miala duzo czasu a oni duzy apetyt
;-))

Macabra

1. Data: 2002-04-06 08:47:17

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

i...@r...com.pl (Agnieszka Nowak) wrote:

> [...]
>W Grecji jadlam musake dosc mocno przyprawiona, na czolo smaku wysuwaly sie
>gozdziki i galka muszkatolowa. Gotowa mieszanke kupilam i stosuje do

..nie wpadlabym na to aby do musaki dodawac gozdziki i galke
(no moze na nia akurat troche to bym wpadla) - serio . No,
zaciekawilas mnie ta mieszanka "do musaki"...Dzieki...

(Rugby ...? aha, Franzuz...) :)

AgataW.

1. Data: 2002-04-06 15:17:18

Od: "Urszula" <u...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kochani!

Odpisuje hurtowo. Mozliwe, ze podwojnie, bo wczesniej odpisalam, ale sie nie
ukazalo, ale moze byc, ze tylko u mnie. Jakby co, to sorka.

"Anna" <a...@p...onet.pl> wrote in message
> A może by tak przepis na suflaki? >

Souvlaki to po grecku nasz szaszlyk. Może nie do konca nasz, bo kawalki
drobnijsze, inne przyprawy i tak dalej... Nie wiem wiec czy chodzi ci o
souvlaki jako szaszlyk, czy tradycyjne souvlaki me pita, czyli w picie. Taki
grecki fast food :-)
Do greckiej pity (okragle placki) wklada się i zawija
-kawalki wyzej wspomnianego souvlaki -mieso wieprzowe lub z kurczaka
-bifteki czyli specjalnie przygotowane mielone wolowe -do suvlakow dlugie
paluchy
-gyros wieprzowy lub z kurczaka

do tego pomidory, cebula, zielona pietruszka, tzatziki i (!) frytki.Wszystko
razem tluste i PYSZNE.
Tak wiec -który przepis chcesz? Na szaszlyki czy souvlaki w picie? Problem
polega jedynie na znalezieniu w Polsce odpowiednika pity. Czasem nie
probujcie meksykanskich tortilli. Sa zrobione z maki kukurydzianej.

Wkn" <w...@w...pl> wrote in message news:a8isa5$s0$1@news.tpi.pl...

> fajnie bardzo, ale i tak by to na tobie wymusili radykaliści grupowi, hehe

Haha -napisz ktorzy to sa i czego sie obawiac!

"Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote in message
s.net...

> Co oznacza w Twoim przepisie "koperek w proszku" ? Suszony ? Mrozony ?
> Swiezy i siekany ?

mialam na mysli taki z paczki suszony. sorry za nieprecyzyjne wyrazenie.
chodzi o to, ze taki swierzy jest zbyt aromatyczny do tzatziki.

"Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote in message
s.net...
> [...]
> 3...@a...starogard.dialup.inetia.pl..
.

> Ja nigdy nie robilam, ale moze Urszula sie wypowie ?

Podpisuje sie pod przepisem AgatyW. To niesamowite, ale ona podala przepis
wlasciwie zywcem przepisany z mojej greckiej ksiazki kucharskiej, a przeciez
z innego zrodla. wszystko w identycznych proporcjach lol
Wyprobowalam ten przepis i jedyne zastrzezenie jaki mam, to beszamel. ten w
prawdziwej musace czy pastitsio jest gruby i stojacy, a wtym przpisie troche
sie leje. Radze dodac wiecej maki i mniej mleka.

Grecka kuchnia jest faktycznie szalenia prosta i na tym chyba polega jej
urok. Grecy nie znaja wielu potraw, a wiekszosc nie uznaje ___ . Jak sie cos
zrobi to zaraz pytaja "jak to sie nazywa?". Ale taki wlasnie ich urok...
Tradycja ponad wszystko.

Pozdrawiam

Urszula

Tiramisu - niebo w gębie