Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Re: homoseksualizm ? (długie i o małpach) errata Re: homoseksualizm ? (długie i o małpach) errata

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: homoseksualizm ? (długie i o małpach) errata

« poprzedni post
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "puciek2" <p...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: homoseksualizm ? (długie i o małpach) errata
Date: Wed, 8 Sep 2004 12:15:53 +0000 (UTC)
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 186
Message-ID: <chmt5p$5ut$1@inews.gazeta.pl>
References: <chli34$t1n$1@inews.gazeta.pl> <4...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: pk47.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1094645753 6109 172.20.26.241 (8 Sep 2004 12:15:53 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 8 Sep 2004 12:15:53 +0000 (UTC)
X-User: puciek2
X-Forwarded-For: 172.20.6.61
X-Remote-IP: pk47.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:286920
Ukryj nagłówki

vonBraun <i...@s...pl> napisał(a):
<4...@n...onet.pl>

> "puciek2" w news:chli34$t1n$1@inews.gazeta.pl
>
> Może najpierw o
>
>
> > Staram się odwołać do Twojego wyczulonego na naciągactwo
> > w nauce zmysłu. ;)
>
> >I są jak dla mnie czystym naciągactwem.
>
> > (naciągactwa) wyraźnym przykładem.
>
> Mój zmysł mówi mi, że mam się poczuć WINNY
> posiadania określonych poglądów.

To Twój zmysł więc ja tu niczego nie zdziałam.
Jeśli jest jakiś aspekt tej dyskusji, w którym możesz czuć
się winny, to Twoje uczucia wydają mi się adekwatne i jak
najbardziej taka dyskusja może być konstruktywna choć rozumiem
że nie wygodna.

> Nie odpowiada mi taki styl rozmowy - to niekonstruktywne.
>
>

Jak już pisałem ten styl (który wyczuwasz) jest raczej związany z Twoim
dyskomfortem (IMO), z brakiem konstruktywności nie ma nic wspólnego.
To ja dla siebie a Ty dla siebie czynisz coś konstruktywne albo nie,
chyba się z tyn zgodzisz ?
Ja na razie podziele się swoim odczuciem wygląda mi na to, że konstruktywne
jest to co jest styczne z Twoimi poglądami natomiast gdy proszę Cię
wprost o odniesienie się do wyodrębnionych przeze mnie aspektów je
osłabiających, to ten kierunek raczej omijasz.
Ale to tylko moje fantazje dodam dla pożądku.

> >
> > [...]
> > > >
> > > > > Dominowały prośby o jedzenie - więc w zasadzie
> > > > > znaki były rodzajem kija, którym sięgało się
> > > > > po banana.
> > > >
> > > > Ciekaw jestym czym innym miały by być/są u ludzi
> > > > jak nie kijem do sięgania jakichś bananów ?
> > > > Myślisz że jakakolwiek forma komunikacji bez konkretnego
> > > > celu/banana istnieje ?
> > >
> > > Cel komunikacji nie jest tym samym co złożoność przekazu.
> >
> > Czyli nie chodziło wprost o to że to kij do banana, tylko że taki
> > toporny i można by go trochę podstrugać ? :o)
> Nie, chodzi mi o to, że stwierdzenie iż jeśli dwie rzeczy
> służą temu samemu celowi nie oznacza to jednocześnie, że
> są to te same rzeczy.

Ja natomiast pisałem jak mi się wydaję o krytyce metodycznej
gostka o którym pisałeś i chciałem Ci zwrócić uwagę że sam w swoich
wnioskach był wyraźnie na bakier z metodologią. Co więcej zależy mi abyś
odniósł się do moich spostrzeżeń abym nie miał poczucia, że omijasz
niewygodne tematy 'cenzurując' je brakiem konstuktywizmu.


> Ponieważ wyczuwam, że ja w tej rozmowie jestem stroną
> akcentującą istnienie różnic między potencjalnymi możliwościami
> językowymi szympansa i człowieka, staram się po prostu nie 'dawać sobie'
> odrócić głowy od punktu, w którym spodziewam się znalezienia tych róznic
> a co jednocześnie - mowa - identyfikuję jako główny przedmiot rozmowy.
>

Istnienie różnic jest dla mnie jasne (tu i teraz). Dla mnie ważniejsze
są różnice w mechanizmach jeżeli takie istnieją bo to raczej one
decydują o możliwościach potencjalnych.


> To, że szympansy i większość ludzi - poza wybranymi - dąży do
> tych samych CELÓW zostało już na tej grupie
> wielokrotnie dowiedzione i nie śmiem z tym dyskutować ;-)))
>

Ja jednak jak pisałem jestem zainteresowany poznaniem/porównaniem
mechanizmów funkcjonowania 'obu gatunków'.

> >
> > >
> > > Różnice między homo a człowiekiem łatwiej znaleźć
> > > w tym ostatnim obszarze (w zacytowanych próbach
> > > uczenia of korz)
> >
> > A tu jak z metodologią ? Jak myślisz czy człowiek, który nie musi
> > zabiegać 'kwiecistą wymową' (lub nie chce) o przeżycie, samice,
> > kontakty, pozycje itp. rozwinie zaawansowane formy komunikacji ?
> > Weź pod uwagę choćby problem wtórnego analfabetyzmu...
> > Czy jesteś pewien że gdyby udało się stworzyć identyczne warunki
> > do rozwoju szympansowi i człowiekowi to człowiek rozwinął by bardziej
> > złożony sposób przekazu ? Aby być uprawnionym do takich wniosków
> > (metodologia) należało by chyba się nad tym (równouprawnieniem)
> > zastanowić. Jednak żaden z tych eksperymentów (jak sądzę) nie
> > miał takiego celu aby zapewnić presję/konkurencję powiązaną z
> > koniecznością rozwoju form komunikacji. Stąd też takie zarzuty
> > (IMO) trafiają w próżnię. I są jak dla mnie czystym naciągactwem.
> > A już stwierdzenia że szympansy nie mogą (w sposób przekonywujący)
> > rozwinąć bardziej złożonych form komunikacji jest tylko tego
> > (naciągactwa) wyraźnym przykładem. Lub też innymi słowy toporność kija
> > (IMO) mniej zależy od tego kto go używa a bardziej od tego do czego
> > ten kij się nadaje/wystarcza (tak w skrócie).
>
> Odwrotnie. Można stworzyć człowiekowi trudniejsze warunki do
> rozwoju mowy niż uczonym szympansom.
> Tak jest w przypadku osób głuchych od urodzenia.
> Jak pamiętamy uczą się mówić w rezultacie
> pracy logopedów, zaś język migowy, w warstwie treści jak i konstrukcji
> może być u tych osób pod względem złożoności zbliżony do
> mowy ludzi porozumiewających się w tradycyjny sposób.
> To co napiszę musiałbym jeszcze zweryfikować,
> ale nawet w przypadku połączenia ślepoty+głuchoty udawało się
> (pod warunkiem intensywnej pracy) uzyskać rozwój
> intelektualny wystarczający do rozwoju mowy i skończenia
> studiów.

Jest tu ewidentnie trochę racji. Na tomiast te utrudnienia są
na poziomie motorycznym bardziej i niestety identyfikacyjnym bardziej.
Nie bierzesz pod uwagę presji/identyfikacji/konieczności
znalezienia własnego miejsca
w stadzie. Czy jesteś pewien że gdyby odwrócić rolę i ślepego i
głuchego szympansa i zdrowego człowieka umieścić i wychowywać
w stadzie szympansów to czy jesteś pewien że człowiek lepiej
będzie się w tym stadzie komunikował. Ja chciałem zwrócić uwagę
na metodologię krytyków (a raczej jej braki) w krytyce możliwości
szympansów, bo jak pamiętasz od tego zacząłem. I od początku nalegam
abyś odniósł się do moich uwag w tym względzie.


> Generalnie jeśli w krytycznym okresie
> zacząć uczyć jakiegoś systemu znakowego mowa - taka czy inna
> się rozwinie i może pozwalać na przekazanie
> takich samych treści co zwykła mowa.
>

I tu pozwolę się sobie nie zgodzić. Moim zdaniem taka mowa się
rozwinie jakie będą konieczności jej wykorzystywania a gdy takich
konieczności nie będzie to nie dość, że się nie rozwinie, to gdy
konieczności ustąpią to i mowa zaniknie. I nie dotyczy to tylko maup.


>
> Wtórny analfabetyzm: nie ma obecnie dowodów na
> to, że fakt istnienia struktur mózgu w sposób względnie
> powtarzalny wiążących się z róznymi aspektami czytania
> i pisma jest nabytkiem ewolucyjnym.
> Pisałem o tym
> w przerwanej na chwilę rozmowie z Flyerem.
>
> Tak więc
> jeśli nawet pismo/czytanie zajęło nam trochę mózgu
> to dlaczego nie miałoby go zwolnić jeśli
> przez długi czas nie podejmuje się takich (pismo/czytanie)
> czynności.
>
> Nie mam natomiast żadnych dowodów na wtórną utratę
> funkcji mowy u osoby raz jej wyuczonej inną niż
> uszkodzenie struktur mózgu za mowę odpowiedzialnych.
>


Twierdzisz więc że z mową jest zupełnie jakościowo inaczej niż
z pisaniem i czytaniem ?
Dosyć odważna teza jak mi się wydaje. Bo moim zdaniem przynajmniej
korelacja ze złożonością mowy a jej wykorzystywaniem jest wyraźna.
A to oznacza kierunek zanikowy wraz z mniejszym wykorzystywaniem,
chyba ? Jak myślisz ?


[...]

>
> pozdrawiam
> vonBraun
>

puciek.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
08.09 Flyer
08.09 vonBraun
08.09 Flyer
08.09 Flyer
08.09 vonBraun
09.09 Flyer
09.09 vonBraun
09.09 vonBraun
10.09 puciek2
12.09 vonBraun
12.09 vonBraun
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem