jak podłączyć płytę grzejną 400V ? [cross-post]

1. Data: 2003-07-30 22:11:26

Temat: jak podłączyć płytę grzejną 400V ? [cross-post]
Od: "Dawid Świtała" <S...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Heja !
Po przebudowie instalacji na trójfazową mamy dylemat jak podłączyć płytę
grzejną AMIKI /nówka sztuka prawie/ ... 3 tygodnie pracowała na 230V
standart a terozki chcemy ją przełączyć ..
Sęk w tym że facio co ją instalował /wymóg gwarancyjny/ żąda za "drugą"
instalację 250 PLN
Mamy pięć kabli !
L1 L2 L3 to są fazy, żółto-zielony to PE a niebieski to zero ...
Czy kolejność faz ma znaczenie ?
HINT: Płyta jest sensorowa /tj. ma układy zasilane normalnym napięciem w
okolocach 5-12 V DC/ ?
Okoliczni elektrycy żądają se w okolicach 120-150-200 PLN a tę usługę
...normalnie słowów brak ....

Posty w stylu "..miałeś 1600 żeby kupić płytę to i te 200 PLN znajdzieś
proszę dodać do Kopii Roboczych albo od razu do Elementów usuniętych :p;

1. Data: 2003-07-30 23:25:09

Temat: Re: jak podłączyć płytę grzejną 400V ? [cross-post]
Od: "berdycz" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dawid Świtała" <S...@o...pl> napisał w wiadomości
> L1 L2 L3 to są fazy, żółto-zielony to PE a niebieski to zero ...
Skoro są oznaczenia to tak należy podłączyć
> Czy kolejność faz ma znaczenie ?
Nie

1. Data: 2003-07-30 23:50:02

Od: "Bartosz Sarama" <q...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dawid Świtała wrote:
> [...]
> płytę grzejną AMIKI

> HINT: Płyta jest sensorowa /tj. ma układy zasilane normalnym

To nie ma znaczenia. Zapewne posiada jakiś tam zasilacz sieciowy przypięty
zwykle na pierwszą fazę.

Na 230V to musiała nieźle prądu ciągnąć :-)

L to fazy - kolory przewodów mogą być różne - czarne, białe i inne (również
mieszane)
PE (prawie)zawsze żółto-zielony
N - niebieski

> Czy kolejność faz ma znaczenie ?

Kolejność faz w kolorach przewodów jest dowolna. Takżesz samo w kuchence. To
nie silnik - nie zakręci w drugą stronę.. A i chłodzić też raczej nie
zacznie :-p

> Okoliczni elektrycy żądają se w okolicach 120-150-200 PLN a tę usługę
> ...normalnie słowów brak ....

No to ładnie sobie liczą. U mnie (Wrocław) brał monter-serwisant 30PLN za
podłączenie. A pocił się przy tym chyba z 1,5 godziny.
Inna sprawa, że spartolił - chyba źle dokręcił śrubę w puszce
instalacyjnej - po ok. roku sfajczyła się w niej izolacja i zrobiło się
bardzo efektowne zwarcie.

Jeśli będziesz się za to brał, to pamiętaj!
- przewody w każdym miejscu mają być poprowadzone kuturalnie, tj.
- kabel zaciśnięty opaską przytrzymującą, żebyś go sam nie wyrwał,
- przewody obrane na takiej długości, aby robiła się mała "falka", czyli
mają być ok 1,5cm za długie (PE ma być o 3cm za długi, żeby wyrwany był
ostatni!!!!)
- przewody w puszce i pod płytą powinny być ułożone (zawieszone) tak, żeby
się nie dotykały (fazy między sobą i N ani PE) - unikniesz takich zwarć jak
u mnie
- odizolowany przewodzik (CZYSTY!!) przykręć _porządnie_ do zacisku
śrubowego
- nie wiem jaką masz instalację, ale pamiętaj, żeby nigdy nie łączyć ze sobą
przewodu miedzianego z aluminiowym - do tego są specjalne złącza śrubowe

i jeszcze BHP
- przed grzebaniem wyłącz odpowiednie bezpieczniki i postaw obok nich kogoś
odpowiedzialnego, żeby nikt ich nie włączył
- 3 razy upewnij się, że nie ma napięcia na przewodach (ostatnim razem
dotykając ZEWNĘTRZNĄ częścią dłoni gołych przewodów)
- nie spiesz się :-)
- rób wszystko dokładnie, starannie i porządnie dokręcaj śruby
- nie zdejmuj izolacji z przewodów zębami ;p
- i pewnie jeszcze sporo
- dużo zdrowego rozsądku się przyda

Żeby nie było później.... Nie biorę żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek
szkody powstałe w wyniku zastosowania się do tego co tu napisałem, bądź nie
zastosowania do całej reszty przepisów, norm i wytycznych do pracy z prądem
elektrycznym.

To tak tylko jakby, odpukać, coś ktoś kiedyś...

Ale myślę, że spokojnie sobie poradzisz, choć nie zapominaj, że z prądem
żartów ni ma - stąd te ostrzerzenia.

Uff... ale się rozbazgrałem..

Powodzenia
Bartosz Sarama

1. Data: 2003-07-31 06:48:44

Od: ukasz <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bartosz Sarama napisał(a):

> L to fazy - kolory przewodów mogą być różne - czarne, białe i inne (również
> mieszane)
> PE (prawie)zawsze żółto-zielony
> N - niebieski

a dlaczego piszesz, ze PE "prawie" zawsze zolto-zielony...??? z tego co
wiem to PE moze byc tylko zolto-zielony....! wiec dlaczego
"prawie"...???

pozdr. ukasz

1. Data: 2003-07-31 07:18:11

Od: "Ivan" <N...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ukasz" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> a dlaczego piszesz, ze PE "prawie" zawsze zolto-zielony...??? z
tego co
> wiem to PE moze byc tylko zolto-zielony....! wiec dlaczego
> "prawie"...???

Eeee...tam ;-) W domu, który kupiłem gniazdo trójfazowe było połączone
na dwóch przewodach 3x2,5 z czego jeden żółto-zielony to była faza. A
zero ochronne - niebieski.
Wiec da się :-(

Zbychu (Ivan)
N...@p...onet.pl => odpisujac usun "co trzeba"

1. Data: 2003-07-31 07:43:20

Od: "berdycz" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> a dlaczego piszesz, ze PE "prawie" zawsze zolto-zielony...??? z tego co
> wiem to PE moze byc tylko zolto-zielony....! wiec dlaczego

Bo w niektórych kablach wielożyłowych (starych) nie ma takiego koloru, albo
ktoś zmieniał gdzieś podłączenia i żółto zielony nie trafił tam gdzie
miał:-(

1. Data: 2003-07-31 07:46:03

Od: "berdycz" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> a dlaczego piszesz, ze PE "prawie" zawsze zolto-zielony...??? z tego co
> wiem to PE moze byc tylko zolto-zielony....! wiec dlaczego

W wyłącznikach też???? Jak ktoś miał do wyboru wyłącznie typowe kolory i
użył taki kabel do wyłącznika "podwójnego" żyrandola, to albo na wyłączniku,
albo żyrandolu jest faza na żółtozielonym.
Dlatego bezgraniczna wiara w to, że kolor ż-z jest zawsze "ziemia" może być
zgubna

1. Data: 2003-07-31 10:20:42

Od: "Marcin Osiniak" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

berdycz wrote:
> Jak ktoś miał do wyboru wyłącznie typowe

Sam mam w domu taką instalację: w sklepie jedyne kable trójżyłowe to były
takie, gdzie jedna żyła była ż-z. Na odcinku puszka - światło żyła ta robi
za 0, ale na odcinku puszka - przełącznik juz jest to faza.

---
Pozdrawiam,
Marcin Osiniak

1. Data: 2003-07-31 12:19:34

Od: "berdycz" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin Osiniak" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> Sam mam w domu taką instalację: w sklepie jedyne kable trójżyłowe to były
> takie, gdzie jedna żyła była ż-z. Na odcinku puszka - światło żyła ta robi
> za 0, ale na odcinku puszka - przełącznik juz jest to faza.

Ja też tak mam. I mi nie to nie przeszkadza. Jak zabije następnego
"elektryka", który WIE, że żółto-zielony można macać, to będzie jednego
idioty na tym świecie mniej.:-(

1. Data: 2003-07-31 15:06:44

Od: Marek Dzwonnik <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

berdycz wrote:

> [...]
> albo żyrandolu jest faza na żółtozielonym.
> Dlatego bezgraniczna wiara w to, że kolor ż-z jest zawsze "ziemia" może być

To prawda. Chociaż czytałem kiedyś dyskusję na Forum ISE na ten temat.
Odnotowano w niej nagminny fakt "przemalowywania" przewodu PE na inny kolor
- właśnie w przypadku wyłaczników, jednocześnie _bardzo mocno_ krytykując
takie postępowanie.

--
MDz

Gorenje KI 292 LA