jak szybko rośnie cunninghamia?

1. Data: 2003-12-28 20:22:36

Temat: jak szybko rośnie cunninghamia?
Od: "losiek" <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam pytanie do grupowiczów. Może niektórzy z Was mają w ogródku okaz
cunninghamii albo wiedzą gdzie rośnie. Chciałbym posadzić tą roślinę u siebie w
ogrodzie, około 2-3 metry przed budynkiem. Ale nie wiem jaka jest jej siła
wzrostu - oczywiście w naturalnym środowisku to drzewo ogromne. A jak jest w
naszych warunkach klimatycznych?
A propo araukarii chilijskiej. Widziałem w lato okaz tej rośliny o wysokości
około 1m, rosnący w Ustce koło Słupska. Byłem trochę zdziwiony, bo podobno nasz
klimat jest dla niej za ostry. - Jest to na pewno araucaria, gdyż oglądałem
okazy tej rośliny w Europie Zachodniej, od cunninghamii różni się nieco
kształtem igieł (są nieco krótsze i szersze oraz ustawione równolegle do pędu,
nawet na bocznych gałązkach).Z ciekawości pojechałem zobaczyć czy jest ona na
zimę jakoś zabezpieczana. Okazało się, że nad tą rośliną jest zbudowany mały
namiocik z kilku warstw tkanin zabezpieczających przed mrozem.Być może jednak
uprawa araucarii jest możliwa!!! Miejsce gdzie rośnie ta araucaria jest
oddalone od linii brzegowej o około 60 metrów, więc klimat jest łagodny (nawet
bardzo).Przy odrobinie szczęścia i mieszkając w odpowiednim miejscu można
pobawić się w eksperymenty!!!!!! Zyczę powodzenia w eksperymentowaniu.

2. Data: 2003-12-29 10:15:12

Temat: Re: jak szybko rośnie cunninghamia?
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

"losiek" <l...@b...pl> wrote in message
> [...]
> wzrostu - oczywiście w naturalnym środowisku to drzewo ogromne. A jak jest

MOgę się tylko wypowiedzić o kuningamii rosnącej parę ogródko\ów dalej. Ma
chyba z 8 lat i może metr wzrostu:-) Za to zimuje w gruncie.

Pozdrawiam, Basia.

3. Data: 2003-12-30 15:15:57

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"losiek" <l...@b...pl> wrote in message
> Może niektórzy z Was mają w ogródku okaz
> cunninghamii albo wiedzą gdzie rośnie.

Cunninghamia ma ta zalete, ze chociaz przemarza, dosc dobrze regeneruje.
Nie polecalbym jej jednak nikomu, kto chce miec zdrowo rosnace drzewo.
Czytalem, ze tam gdzie u nas rosnie, przemarza rokrocznie i jest niskim
krzewem, a nie drzewem, jak byc powinno.
Araukarie chilijska ku mojemu zdumieniu, widzialem w Rzeszowie (jesli jest w
sprzedazy, to gdzies przeciez musi rosnac... tj. gdzies musi byc sadzona, bo
nieswiadomi ludzie jednak ja kupuja). To male jeszcze drzewko przetrwalo w
zacisznym miejscu ostatnia zime. Mroz oczywiscie ja uszkodzil (padly
praktycznie wszystkie igly) ale rosnie. Pedy nie obumarly i wypuscila na
wszystkich koncach. Nie wroze jej swietlanej przyszlosci.

Pozdrawiam,
Bpjea

4. Data: 2003-12-30 16:29:54

Od: "losiek" <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Próbować zawsze można. Przy odrobinie szczęścia będzie można pochwalić się
czymś ciekawym sąsiadom!

5. Data: 2004-01-01 18:27:39

Od: "Wojciech Wozniak" <w...@p...onet.blad.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Wszedłem po raz pierwszy do grupy dyskusyjnej. Trafiłem do Was ponieważ mam
ogród i lubię w nim pracować (nadawać mu nowe kształty).
Mam w swoim ogrodzie cunninghamie od roku (mała sadzonka 30 cm).
Najładniejsze okazy widziałem w ogrodzie botanicznym w Wojsławicach na
dolnym śląsku koło Henrykowa http://www.kazik.com.pl/arboretum/ okazy około
dwudziestoletnie. Wysokoć drzewa ok. 10 m. W mojej ocenie ma przyrosty
podobne do jodły koreańskiej. Z tego też względu sadzenie tego drzewa 2 m od
domu może być ryzykowne. Drzewo ładnie wygląda jako soliter. Mogą wystąpić
problemy z obmarzaniem i brązowieniem gałęzi (oczym pisze Bpjea). Podobno
kilka dużych okazów rośnie w okolicy Szczecina (na tę informację trafiłem
kiedyś surfując po internecie).
Pozdrawiam,
Wojtek

6. Data: 2004-01-01 23:03:51

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> Wszedłem po raz pierwszy do grupy dyskusyjnej.
:)
witaj
:)
stare i madre zyciowo przyslowie powiada
ze jesli wejdziesz miedzy wrony
powinienes krakac jak i ony
tak wiec na grupach i w sieci wogole
obowiazuje zasada
pisania pod tekstem do ktorego nawiazujesz
i wycinania zbednej tresci
:)
>.. Trafiłem do Was ponieważ mam
> ogród i lubię w nim pracować (nadawać mu nowe kształty).
:)
trafiles we wlasciwe miejsce
witaj ...
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

7. Data: 2004-01-02 12:17:46

Od: "losiek" <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Z tego wynika że siła wzrostu tej rośliny jest znaczna. Bardzo dziękuję za
odpowiedź. Muszę się zastanowić jak te drzewko będzie wyglądało przed domem
jeśli je posadzę. Bo na drzewo "reprezentacyjne" przed domem to chyba jest
idealna i świetnie nadaje się do pokazywania.
Jeszcze raz dziękuję.

8. Data: 2004-01-02 13:39:28

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jeśli je posadzę. Bo na drzewo "reprezentacyjne" przed domem to chyba jest
> idealna i świetnie nadaje się do pokazywania.

Ale przeczytałeś, że może brązowieć i obmarzać? I czy na pewno masz takie
warunki mikroklimatyczne jak w Wojsławicach? Na ciekawostkę w ogródku
kuningamia jest świetna, ale na reprezentacyjne miejsce przed domem...Mam
wątpliwości!

Pozdrawiam, Basia.

9. Data: 2004-01-02 15:20:55

Od: "losiek" <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Z tego co wiem to cunninghamia ma igły długości około 3 cm i z wyglądu jest
podobna do araukarii. Po za tym drzewko to ma ładny piramidalny wygląd, więc
jako "choinka" przed domem może ładnie się prezentować. Chyba?
Warunki mikroklimatyczne mam dobre, a nawet bardzo dobre, bo mieszkam około 20
km w linii prostej od morza, które znacząco łagodzi klimat w moim regionie.
Mrozy poniżej -5 - -7C w dzień są raczej rzadkością (zazwyczaj jeden lub dwa
razy w sezonie zimowym występują mrozy oscylujące wokół temp. -14C w nocy
oczywiście). Po za tym domek z ogródkiemna wsi gdzie chcę posadzić cunninghamię
jest położony w otoczeniu jednego z najładniejszych parków bukowych na Pomorzu.
Park ten osłania ogródek od silnych wiatrów zachodnich. Kilkanaście metrów od
domku jest małe jeziorko - jakiś wpływ na mikroklimat zawsze ma. w tym roku
próbę przechodzą mamutowiec i cyprysowiec. metasekwoja rośnie bardzo ładnie -
w tym roku urośła około 1m.
Myślę że posadzę tą cunninghamię (jak ją zdobędę, ale mam już namiary). Jest
pewniejsza od araukarii chilijskiej, a po za tym ciekawa.
Pozdrowionka.

10. Data: 2004-01-02 22:14:13

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"losiek" <l...@b...pl> wrote in message
> [...] na drzewo "reprezentacyjne" przed domem to chyba jest
> idealna i świetnie nadaje się do pokazywania.

Nie jest idealna. Tylko w najlepszych warunkach moze w naszym kraju rosnac.
W pozostalych przypadkach nie wyrasta z formy krzewu lub calkowicie moze
zginac.
Do pokazywania nadaje sie o tyle o ile osoba, ktorej sie ja pokazuje, zdaje
sobie sprawe z jej rzadkosci w naszych warunkach i widzi jakas roznice
pomiedzy rodzajami drzew iglastych. Jesli dla takiej osoby iglak to iglak i
nic ponadto, to nie warto jej tego w ogole pokazywac.

Pozdrawiam,
Bpjea

PS: Cyprysowiec Leylanda od roku nie ma u mnie szans na drzewo
reprezentacyjne. Rosnie, ale jak wyglada po ostatniej zimie - lepiej nie
mowic. Przypuszczam, ze kuningamia jest jeszcze wrazliwsza.

Gdzie są ptaki z tamtych lat?
Dobre rady
co to za roslinka?
mrowki kontra pszczoly