jaka to przyprawa- kuchnia indyjska

11. Data: 2005-10-22 17:29:49

Temat: Re: jaka to przyprawa- kuchnia indyjska [p]
Od: "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote in message
news:8417377339$20051022185603@ewcia.kloups...
> Chyba nie uzywamy tych samych terminow : zadna z tych potraw nie nie
> jest potrawa *smazona*, zreszta jakim cudem mozna smazyc potrawy w
> sosach tego typu co curry czy masala ? Mozna przyrzadzac na patelni,
> czemu nie, ale ja nie nazywam tego *smazeniem*.

Hmmm...
Ani curry ani masala to nie sa sosy, tylko suche przyprawy, ktore moga stanowic baze
do sosow, albo i nie...

> To stara (i glupia) legenda, nawet bym powiedziala
> postkolonialistyczna.

Prawda jest zwykle prozaiczna...

> Jezelii ja robisz w domu :p

No to do rzeczy - kurczak masala. Jak najbardziej smazony. Jak najbardziej
autentyczny i jedna z tysiecy podobnych - smazonych - potraw kuchni indyjskiej.

Ok 1 kg kurczaka
2 duze cebule
2-3 duze pomidory
czosnek - 20 zabkow (cala glowka)
Imbir - duzy kawalek swiezego korzenia (tak z 10 cm)
2 lyzeczki czarnego pieprzu w ziarnach
2 lyzeczki ziaren kolendry
2 lyzeczki anyzku (ziaren)
32 lyzki sproszkowanej czerwonej chili
2 lyzki proszek Dhania (poszukaj sobie...).
1/2 lyzeczki sproszkowanej kurkomy (po ang. "Turmeric")
Cynamon - 2 kawalki po 3-4 cm
6 gozdzikow
pol szklanki lyzki soku (albo ekstraktu) z owoca tamarindo
8 lyzek oliwy do smazenia.
sol i pieprz do smaku

Czosnek i imbir obrac, posiekac i zrobic paste z korzenia imbiru i czosnku. Podpiec
(bez tluszczu) ziarna pieprzu, kolendry i anyzku po czym zmielic. Posiekac cebule i
pomidory. Kure oczyscic i pokroic na male, mniej wiecej rowne, kawalki.
Na duzej glebokiej patelni dobrze rozgrzac olej (az *prawie* zadymi), dodac caly
cynamon i gozdziki i troszke posmazyc przez minute. Dodac cebule, zmniejszyc ogien i

podsmazyc na lekko brazowo. Dodac pomidory. Dodac paste z czosnku i korzenia imbiru

i podsmazyc przez 2-3 minuty. Dodac kurczaka, zmielona kurkome i smazyc przez 10
minut czesto mieszajac. Dodac proszek chili i Dhania, dobrze wymieszac i podsmazyc
przez 10 minut, az wszystko troche zgestneiej. Kura powinna byc juz prawie gotowa,
ale nie za bardzo, coby sie nie rozleciala podczas robienia sosu.
(dotad bylo smazone - teraz zrobimy sos...)
Dodac sol do smaku i 2-3 szklanki wody (zalezy od wielkosci patelni) przykryc i
szybko zagotowac. Gotowac 5 minut (albo az kura "dojdzie") Odkryc, dodac zmielone
przyprawy (pieprz, klolendra i anyzek), zamieszac, dodac soka z tamarindo i pogotowac

az sie sos zagesci.
--
><eM eL><Washington, D.C.><
Somewhere the Sky touches the Earth, and the name of that place is the End.
--African saying.

12. Data: 2005-10-22 17:45:28

Od: "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com> szukaj wiadomości tego autora

>32 lyzki sproszkowanej czerwonej chili

2-3 lyzki...

32 lyzki byloby toksyczne, jesli nie smiertelne...
:-)))

13. Data: 2005-10-23 01:37:48

Temat: Re: jaka to przyprawa- kuchnia indyjska
Od: "paranoix" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

to teraz gdzie moge dostać takie przyprawy? bo w supermarketach sienie
spodkałem przynajmniej- oprucz curry oczywiście ;)
Może w jakiś hinduskich restauracjach/barach by mi uszczkneli torche ze
swoich zasobow? bo chyba że nie za bardzo uskuteczniają takie praktyki... a
szkoda jeżeli tak.

14. Data: 2005-10-23 03:10:25

Od: "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com> szukaj wiadomości tego autora

"paranoix" <p...@o...pl> wrote in message
> to teraz gdzie moge dostać takie przyprawy? bo w supermarketach sienie spodkałem
> przynajmniej- oprucz curry oczywiście ;)

Proszek "curry" ktory kupujesz w sklepie, to specyficzna mieszanka przypraw "curry"
(np. Madras Curry Powder ) o pewnym okreslonym smaku. A poniewaz sztuka robienia
curry to sztuka mieszania przypraw, wiec "curry" robi sie samemu - mielony kmin
rzymski, kolendra, proszek chili i kurkoma to podstawowe skladniki.

Ja nie mieszkam w Polsce, ale bywam w Warszawie i czasami gotuje tam dla przyjaciol,
wiec z wlasnego doswiadczenia wiem, ze mozna dostac w PL podstawowe przyprawy kuchni
indyjskich - niektore nawet bez zadnego problemu:
mielona kolendra - bez problemu mozna sobie zemlec samemu
mielony czerwony proszek chili (w supermarketach)
mielony kmin rzymski ("cumin" po angielsku - to nie jest kminek...w supermarketach)
rozne gorczyce (mielone i cale ziarna, po ang. "mustard seed" - sa w roznych
marketach)
gozdziki
papryke mielona
suszone platki ostrej papryki
etc.

garam masala (i inne "masala") mozna sobie zrobic samemu (przepisow mnostwo - kazdy
inny, bo taka jest natura tej przyprawy. Kiedys nawet podawalem, poszukaj w
archiwum.) Podobnie klarowane maslo (ghee.)

Nie wiem jak jest z dostaniem ponizszych przypraw poza sklepami orientalnymi (w Wwie
znam/znalem ten kolo Koszykowej, chyba na Poznanskiej, ale ponoc teraz jest ich
znacznie wiecej.)
mielona kurkoma (po ang. "turmeric") - niezbedna do robienia "curry"
ziarna anyzku
kwiatki anyzku
ziarna sezamowe
ziarna kardamonu
etc.

Bez problemu natomiast mozna dostac swiezy korzen imbiru i swieza natke kolendry oraz

rozmaite papryczki "chile." Mozna tez dostac rozmaite soki - np. owocu "tamarindo."

Lubie kuchnie indyjska bo jest smaczna, roznorodna i mozna latwo ugotwac duzo
jedzania zarowno miesnego i wegetarianskiego.

Uklony

15. Data: 2005-10-24 11:03:23

Od: "flower" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com> napisał w wiadomości
> "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote in message
>
> W wielu miejscach w Indii smazy sie zamiast piec czy gotowac. (Curry w
potrawach
> gotowanych doskonale maskuje lekko nadpsutego kuraka, (...)

A pokasłującego? :-)

--
"Żałuj za dowcipy, synu!"
Tytus, Romek i A'Tomek, ks. VIII