jakie kontakty?

1. Data: 2004-03-29 08:44:02

Temat: jakie kontakty?
Od: "Daga" <z...@G...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Poprawcie mnie, jeśli nie mam racji, albo coś kręcę, bo się na tym nie
znam zupełnie - znajomi podzielili się ze mną użyteczną informacją,
żebym kupując kontakty (włączniki do światła) brała nie to, co
najtańsze, tylko to, co najlepsze, bo przy włączeniu/wyłączeniu
światła następuje wzrost napięcia i często spalają się żarówki (u
znajomych leci kilka żarówek tygodniowo).

Jakie kontakty kupować, żeby temu zapobiec?

Daga

1. Data: 2004-03-29 09:55:48

Temat: Re: jakie kontakty?
Od: "Witek" <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Daga" <z...@G...poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:c48nkd$bqo$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
> znajomych leci kilka żarówek tygodniowo).
>
> Jakie kontakty kupować, żeby temu zapobiec?

Spalanie się żarówki przy włączaniu wynika z tego, że zimne włókno
w żarówce ma mniejszy opór eletryczny niż rozgrzane, a co za tym idzie w
pierwszej
chwili (zanim drucik się rozgrzeje) płynie większy prąd niż nominalny.
Niektóre żarówki (zwłaszcza te zużyte) tego nie wytrzymują.
Ale prawdę mówiąc nie słyszałem o wyłącznikach, które by ten efekt
niwelowały,
chociaż oczywiście można sobie coś takiego wyobrazić (musiałby to być jakiś
układ elektroniczny, bo zwykły dławik by chyba nie wystarczył).
A znajomi powinni sobie zmierzyć napięcie w sieci, bo chyba mają trochę
za duże, a żarówki tego nie lubią.

pozdrawiam
Witek

1. Data: 2004-03-29 10:02:20

Od: "Witek" <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Witek" <w...@e...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> układ elektroniczny, bo zwykły dławik by chyba nie wystarczył).
> A znajomi powinni sobie zmierzyć napięcie w sieci, bo chyba mają trochę

PS. U mnie przy "zwykłych" wyłącznikach żarówki świecą latami.

1. Data: 2004-03-29 10:02:23

Od: "Daga" <z...@G...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Witek" <w...@e...com.pl> napisał w wiadomości

> Niektóre żarówki (zwłaszcza te zużyte) tego nie wytrzymują.

U znajomych nowe też strzelają po tygodniu (i to faktycznie, jak
popytałam, dzieje się u kilku znajomych rodzin).

> [...]
być jakiś
> układ elektroniczny, bo zwykły dławik by chyba nie wystarczył).

Ja nawet nie wiem, czy w ogóle istniają kontakty zabezpieczające przed
tym. A jak się do tego mają np. kontakty dotykowe? W wynajmowanym
przeze mnie mieszkaniu były takie i przez kilka miesięcy żadna żarówka
się nie spaliła. Może to był przypadek?
No i jak się mają do tego żarówki energooszczędne? Warto je w ogóle
kupować?

> A znajomi powinni sobie zmierzyć napięcie w sieci, bo chyba mają
trochę
> za duże, a żarówki tego nie lubią.

A jak się mierzy takie napięcie? I czy można jakoś na nie wpłynąć?

Daga

1. Data: 2004-03-29 10:08:29

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Daga" <z...@G...poczta.onet.pl> wrote in message

> [...]
> tym. A jak się do tego mają np. kontakty dotykowe? W wynajmowanym
> przeze mnie mieszkaniu były takie i przez kilka miesięcy żadna

Nie, nie przypadek, wszystkie wyłączniki dotykowe i ściemniacze mają
na ogół miękki start a to znakomicie zabezpiecza przed spaleniem
żarówki.
Natomiast co do tematu - w wykończeniu żarówki może pomóc źle
kontaktujący wyłącznik, a to może się zdarzac w starych/źle
założonych. Dlatego jeśli masz w domu stare - warto je wymienić na
nowe. Niekoniecznie te lepsze/droższe - one sa trwalsze, ładniejsze,
mają jeszcze inne zalety, ale to nie jest tak, że te tańsze są do
niczego.

> No i jak się mają do tego żarówki energooszczędne? Warto je w ogóle
> kupować?

Jesli masz miejsca w domu, gdzie światło się pali długo - tak.
Wszędzie gdzie jest często zapalane i gaszone takie żarówki nie mają
sensu.

> A jak się mierzy takie napięcie? I czy można jakoś na nie wpłynąć?

Wpłynąć raczej trudno a mierzyć najlepiej za pomocą fachowca.

J.

1. Data: 2004-03-29 10:10:49

Od: "Witek" <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Daga" <z...@G...poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:c48s7b$gql$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
> tym. A jak się do tego mają np. kontakty dotykowe? W wynajmowanym
> przeze mnie mieszkaniu były takie i przez kilka miesięcy żadna żarówka

Możliwe, że taki wyłącznik działa zabezpieczająco.

> No i jak się mają do tego żarówki energooszczędne? Warto je w ogóle
> kupować?

Ja mam kilka.

> trochę
>
> A jak się mierzy takie napięcie? I czy można jakoś na nie wpłynąć?

Woltomierzem.
A jak za duże, to zgłosić do Zakładu Energetycznego.

pozdrawiam
Witek

1. Data: 2004-03-29 10:21:06

Od: "Daga" <z...@G...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:c48sjc$pvg$1@news.mch.sbs.de...

[ciachu ciach]

Dzięki za odpowiedzi, Witkowi też. ;-)
Ile może kosztować taki kontakt dotykowy? Można go w ogóle gdzieś
znaleźć? W sklepie nigdy nie widziałam, a po wrzuceniu w google
wypadają mi dziwne rzeczy... ;> Jak się fachowo takie kontakty
nazywają? Bo pewnie złe hasło wrzucam w google. :(

Daga

1. Data: 2004-03-29 10:40:16

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wypadają mi dziwne rzeczy... ;> Jak się fachowo takie kontakty
> nazywają? Bo pewnie złe hasło wrzucam w google. :(

Szukaj nie kontaktów tylko wyłączników ;-) Możesz też w google
"ściemniacz" wpisywać. Albo od razu stron producentów szukaj.

J.

1. Data: 2004-03-29 10:42:00

Od: "Daga" <z...@G...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:c48uf1$3ae$1@news.mch.sbs.de...

> Szukaj nie kontaktów tylko wyłączników ;-) Możesz też w google
> "ściemniacz" wpisywać. Albo od razu stron producentów szukaj.

Właśnie szukam producentów. Tylko trudno znaleźć, jak się nie wie, kto
to produkuje. ;-)

Daga

1. Data: 2004-03-29 10:50:25

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Właśnie szukam producentów. Tylko trudno znaleźć, jak się nie wie,
kto
> to produkuje. ;-)

Oki, sorki za enigmatyczność ;)

BERKER www.berker.pl